ارمنستان با جمهوری آذربایجان وارد جنگ شد+ عکس

  • کد خبر : 204764
  • 06 مهر 1399 - 19:42
ارمنستان با جمهوری آذربایجان وارد جنگ شد+ عکس

 

 

قره باغ

 

مقامات ارمنستان مدعی هستند که تعداد زیادی از نیروهای مزدور ارتش ترکیه در شمال سوریه به همراه افسران ترک در جبهه نیروهای آذری حضور دارند.

سرویس جهان _ صبح امروز نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در حساب توییتری خود اعلام کرد ارتش جمهوری آذربایجان، یک سری حملات موشکی و پهپادی علیه نیروهای نظامی و مناطق مسکونی در منطقه قره باغ انجام داده است.
به گفته وی در پاسخ به این حملات ارتش ارمنستان ۲ بالگرد، ۳ پهپاد و ۳ تانک نیروهای آذربایجان را از بین برده است.

 

نفربر BMP نابود شده ارتش جمهوری آذربایجان

در سوی مقابل الهام علی‌اف رییس جمهور آذربایجان نیز اعلام کرد انتقام خون نیروهای کشته شده ارتش این کشور را با بازپس گرفتن منطقه قره باغ از نیروهای ارمنی خواهد گرفت.

اگرچه هر دو طرف درگیری یکدیگر را به شروع حملات متهم میکنند اما با توجه به آرایش نیروها و مدل درگیری در مناطق مرزی از صبح امروز، قوای زرهی ارتش جمهوری آذربایجان با پشتیبانی توپخانه و بالگردهای تهاجمی خود وارد عمق مناطق مورد مناقشه دو کشور شده باشد.

بنا بر اعتراف منابع ارمنی در موج اولیه حملات ارتش جمهوری آذربایجان حدود ۱۹ نفر از سربازان ارمنی کشته و شمار نامعلومی زخمی شده‌اند که اسامی آنها نیز توسط منابع رسانه‌ای ارمنستان منتشر شده است.

اسامی تعدادی از سربازان کشته شده ارمنی

همچنین مقامات ارمنستان مدعی هستند که تعداد زیادی از نیروهای مزدور ارتش ترکیه در شمال سوریه به همراه افسران ترک در جبهه نیروهای آذری حضور دارند. این ادعا البته هنوز به شکل رسمی تایید نشده است اما ارتش ترکیه در گذشته هزاران نفر از نیروهای تحت امر خود را در سوریه را وارد جنگ نیابتی در خاک لیبی در برابر قوای روسی حامی ژنرال خلیفه حفتر کرده بود که در صورت درستی این ادعا، این دومین سومین جنگ نیابتی میان روسیه (حامی دولت ارمنستان) و ترکیه اینبار در منطقه قره باغ خواهد بود.

هنوز آمار و اخبار دقیقی از مناطق درگیری منتشر نشده است و تنها تصاویر و فیلم‌هایی از سوی ارتش ارمنستان مبنی بر هدف قرار دادن و نابودی تعدادی از ادوات نظامی ارتش جمهوری آذربایجان منتشر شده است.

تانک T۷۲ نابود شده ارتش جمهوری آذربایجان

بر طبق تحلیل تصاویر منتشر شده تا کنون نابودی ۵ تانک و ۱ بالگرد ترابری mi۸ آذربایجانی توسط سامانه‌های ضد زره و پدافندی ارتش ارمنستان تایید می‌شود و توپخانه ارتش ارمنستان نیز که تحت فرماندهی مستشاران روسی نیز هست در حال فشار شدید بر قوای مهاجم است.

بقایای بالگرد Mi۸ ساقط شده آذربایجانی

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی است نیروهای این کشور تا کنون ۶ روستا را در مناطق مرزی مورد مناقشه تصرف کرده‌اند اما ارمنستان با تکذیب این موضوع مدعی است درگیری در این مناطق همچنان ادامه دارد.

نقشه مناطق تصرف شده مورد ادعای جمهوری آذربایجان در کادر سبز

اما جنجال برانگیز ترین فیلم منتشر شده از سوی جمهوری آذربایجان مربوط به حملات پهپادی به سامانه‌های پدافندی ارتش ارمنستان بود که به نظر میرسد توسط پهپادهای مدل Bayraktar TB۲ ارتش ترکیه انجام شده است. این نخستین بار از زمان آغاز مجدد درگیری‌های نظامی در این منطقه است که ارتش ترکیه مستقیما در حمایت از نیروهای آذربایجانی وارد میدان نبرد میشود.

فیلم مربوط به سرکوب سامانه‌های پدافندی ارتش ارمنستان توسط پهپادهای ارتش ترکیه

در فیلم منتشر شده توسط رسانه‌های آذربایجانی به نظر میرسد ۳ سامانه پدافندی Sa۸ ارتش ارمنستان توسط پهپادهای تهاجمی ارتش ترکیه نابود شده است.

در یک نگاه کلی وضعیت در قفقاز جنوبی با اعلام بسیج عمومی و حکومت نظامی در هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان رو به وخامت است. درگیری های شدید و تلفات بالای انسانی/تجهیزاتی دو طرف در ساعات اخیر احتمال ورود به جنگ همه جانبه را بالا برده است.

آتشباری سنگین توپخانه ارمنستان علیه قوای ارتش جمهوری آذربایجان 

بیشتر بدانیم:

درگیری‌های شدید ارمنستان و آذربایجان بر سر قره‌باغ + عکس

 

جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان به روستای ایران هم رسید

 

اصابت یک خمپاره به آذربایجان شرقی ایران / جنگ ارمنستان با آذربایجان بالا گرفت + عکس

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=204764

برچسب ها

ثبت نظر

-