انتقاد از نحوه پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس

  • کد خبر : 204497
  • 06 مهر 1399 - 15:56
انتقاد از نحوه پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس
به گزارش نیوز،

اکبر حیدری  در مورد اینکه تاکنون چه تعداد از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت وارد بورس شده‌اند،‌گفت: تا کنون بیش از ۲۳ شرکت سرمایه‌گذاری استانی وارد بورس شده و پذیرش شده‌اند، اما مشکل ما در حال حاضر این است که طبق آئین‌نامه‌ای که شورای عالی بورس برای پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری استانی در بورس تهیه کرده، ابتدا باید ماده ۶ اجرا شود یعنی باید انتخابات برای هیأت  مدیره شرکت‌ها از بین سهامداران موجود سهام عدالت به روش غیرمستقیم برگزار شود و اعضای هیأت مدیره انتخاب شوند. سپس ماده ۷ می‌گوید باید ضمن افزایش سرمایه‌گذاری شرکت استانی مراحل پذیرش در بورس طی شود.

وی گفت: در حالی که اکثر شرکت‌های استانی که وارد بورس شده‌اند، قبل از اجرای ماده ۶ یعنی قبل از انتخاب هیأت مدیره جدید از بین سهامداران موجود، افزایش سرمایه داده و در بورس پذیرش شده‌اند که به نظر ما تخلف به حساب می‌آید.

وی گفت: بر اساس قانون تجارت در انتخاب اعضای هیأت مدیره شرکت‌ها حتما باید کسانی شرکت کنند که سهامدار کنونی آن شرکت باشند، یعنی برای انتخاب هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید از بین سهامداران عدالت که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، هیأت مدیره مشخص شود. در حالی که الان مسئولان بورس می‌گویند که هر کس حتی خارج از سهام عدالت می‌تواند در سامانه ستان ثبت‌نام کرده و مشخصات خود را اعلام کند و ما برای عضویت در هیأت مدیره صلاحیت او را مشخص می‌کنیم و این خلاف قانون است.

حیدری این را هم گفت البته ممکن است اعضای هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای مدیرعامل شرکت فردی را از بیرون سهامداران انتخاب کنند، اما اعضای هیأت مدیره حتما باید الان سهامدار عدالت باشند. نمی‌شود افرادی را به عضویت هیأت مدیره درآورد که این افراد بعدا سهام شرکت‌های استانی پذیرش شده در بورس را خریداری کنند.

وی همچنین در مورد اینکه سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی پذیرش شده در بورس به راحتی خریداری نمی‌شود، گفت:‌متاسفانه ترتیبی اتخاذ کردند که افراد خاص می‌توانند سهام این شرکتها را خریداری کنند که نسبت به این مسئله هم اعتراض داریم. 

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: ما مشکلاتی که در جریان انتخابات هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در استان‌ها انجام شده و دخالت‌هایی که برخی دستگاه‌های اجرایی انجام می‌دهند تا افراد خاصی در هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار گیرند را به نهادهای نظارتی گزارش داده‌ایم.

حیدری این را هم گفت سازمان بورس سامانه‌ای به نام سامانه ستان طراحی کرده که افرادی که قصد تصدی مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذای استانی سهام عدالت هستند، اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند و بعد از بررسی صلاحیت آنها احراز می‌شود. 

وی گفت:‌مشکل اصلی این است که اول باید ماده ۶ آئین‌نامه اجرایی پذیرش شرکت‌های استانی سهام عدالت یعنی انتخاب هیأت مدیره از بین سهامداران موجود اجرا شود وبعد ماده ۷ یعنی پذیرش این شرکت‌ها در بورس و معاملاتی شدن سهام آنها انجام شود. در حالی که در رویه موجود اول شرکت‌ها را پذیرش می‌کند و سهام آنها معاملاتی می‌شود و بعد می‌خواهند ماده ۶ را یعنی انتخابات هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را اجرا کنند. 

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هشدار داد، اگر آئین‌نامه اجرایی در مورد شرکت‌های استانی سهام عدالت رعایت نشود، بیم این می‌رود که برخی دستگاه‌ها و افراد خاص بتوانند سهام شرکت‌های استانی را خریداری کنند و سهام عدالت  متعلق به مردم را از چنگشان درآورند و انحرافی در سهام عدالت ایجاد کنند.

حیدری در مورد اینکه الان شرکت‌های استانی سهام عدالت در چه مرحله‌ای هستند گفت:‌اکثر این شرکت‌ها افزایش سرمایه دادند و آماده این هستند که از سوی سازمان بورس مجوز برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک از بین اعضای شرکت سرمایه‌گذاری را انجام دهند که این مجوز هنوز صادر نشده است.

وی همچنین در مورد شرکت سرمایه‌گذاری استان البرز گفت: بر اساس موافقت شورای عالی بورس قرار شد، سهامداران استان البرز که در دل استان تهران قرار دارند تفکیک شده و مقدمات تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری استان البرز به عنوان سی و یکمین شرکت سرمایه‌گذاری استانی فراهم شود که در حال حاضر مقدمات تفکیک در حال اجراست و ظرف دو هفته آینده از سوی سازمان خصوصی سازی، شرکت سرمایه‌گذاری استان البرز تاسیس می‌شود و ما آماده تفکیک و تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری استان البرز هستیم. 

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد اینکه آیا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صرف در اختیار داشتن سهامداران عدالت می‌توانند به امر بازاریابی این سهام در بورس اقدام کنند، گفت: طبق قانون قرار است به میزان ۵ در هزار سرمایه شرکت‌های استانی سهام عدالت در صندوق توسعه و تثبیت بازار به نام شرکت استانی مربوطه سرمایه‌گذاری شود و صندوق توسعه و تثبیت بازار به صورت مستقل و متمرکز به امر بازار گردانی سهام شرکت استانی اقدام کند و ما ن گران این مسئله نیستیم و فقط نگرانی ما عدم اجرای  آئین‌نامه اجرایی پذیرش شرکت‌های استانی در بورس است که باید اول ماده ۶ یعنی انتخابات هیأت مدیره برگزار شود و بعدا ماده ۷ یعنی مراحل پذیرش در بورس انجام شود.

حیدری گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون نفر از سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم به عنوان اعضای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت حضور دارند که وارد بورس می‌شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=204497

ثبت نظر

-