ترامپ زیر میز انتخابات می‌زند؟ | ترامپ نسبت به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تضمین نداد

  • کد خبر : 202481
  • 05 مهر 1399 - 9:42
ترامپ زیر میز انتخابات می‌زند؟ | ترامپ نسبت به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تضمین نداد

 

فرارو | ترامپ زیر میز انتخابات می‌زند؟

نیوز: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای دومین ( ترامپ زیر میز انتخابات می‌زند؟ ) روز متوالی از پذیرفتن صلح‌آمیز نتیجه انتخابات و انتقال آرام قدرت سر باز زد، این در حالی است که جمهوری‌خواهانی مانند میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا تصریح کرد که جمهوری‌خواهان طبق قانون قدرت را صلح‌آمیز منتقل خواهند کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای دومین روز متوالی تاکید کرد که اگر در انتخابات نتیجه به ضررش باشد، حتی اگر رهبر سنا متعهد به پذیرش نتایج انتخابات باشد، تعهدی به انتقال صلح‌آمیز قدرت ندارد، چرا که اعتقاد دارد یک تقلب بزرگ در انتخابات رخ داده است. ترامپ روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که نتیجه انتخابات صادقانه باشد و من هنوز در این زمینه مطمئن نیستم.» مک‌کانل در شرایطی مجددا روی این مساله تاکید کرد که ساعاتی پیش از آن بدون آنکه نام ترامپ را به‌طور مستقیم سرزنش کند، گفت: «جمهوری‌خواهان متعهد به انتقال آرام قدرت هستند. برنده انتخابات در روز سوم نوامبر به تاریخ ۲۰ ژانویه مراسم تحلیف را به جا خواهد آورد.» میچ مک‌کانل اوایل روز پنج‌شنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «انتقال قدرت بر حسب نظم و قانون صورت خواهد گرفت، آن‌گونه که از سال ۱۹۷۲  به بعد صورت گرفته است.»

دموکرات‌ها با مقایسه سخنان ترامپ با یک رهبر اقتدارگرا، خویشتنداری کمتری داشتند و به آمریکایی‌ها هشدار دادند، مواضع وی را جدی بگیرند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «شما در کره‌‌شمالی نیستید. شما در ترکیه نیستید. شما در روسیه نیستید. در ضمن شما در عربستان سعودی نیستید. شما در آمریکا زندگی می‌کنید. اینجا دموکراسی است. پس چرا لحظه‌ای به آن سوگندی که در دفتر کارتان یاد کردید، وفادار نیستید؟»

ترامپ چین را تهدیدی برای انتخابات آمریکا دانست - خبرآنلاین

کریس ادلسون، استاد یک دانشگاه آمریکایی که مطالعات قدرت رئیس‌جمهوری در دوران بحران را تدریس می‌کند، می‌گوید: «ما در شرایط فوق‌العاده نیستیم و چنین سابقه‌ای هم در کشور ما وجود ندارد.» وی می‌افزاید: این خود رئیس‌جمهوری است که مخالفان خود را تهدید به زندان انداختن می‌کند. حالا خودش هم بیان می‌کند که نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد. اینها نشانه‌های خطرناکی هستند.» داگلاس برینکلی، مورخ تاریخ ریاست‌جمهوری نیز می‌گوید: «این شاید یکی از خسارت‌بارترین چیزها برای دموکراسی ایالات متحده آمریکا باشد.»

در چهار سال گذشته، جمهوری‌خواهان مستقر تلاش کردند تا خود را با اختلالات ترامپ سازگار کنند و اظهارات وی را نادیده بگیرند یا موضوع را منحرف کنند. اما به نظر می‌رسد از روز پنجشنبه سعی دارند که به مردم نسبت به سلامت انتخابات اطمینان خاطر بدهند و انتقادات شخصی رئیس‌جمهوری را رد می‌کنند. این می‌تواند اقدامی متعادل کننده به‌رغم خاستگاه سیاسی‌شان باشد. البته به جز چند جمهوری‌خواه، سناتورهایی مانند سوزان کالینز، مارکو روبیو و لیز چنی، از مجلس نمایندگان آمریکا به مک‌کانل پیوستند و نسبت به موضع ترامپ انتقادات صریحی اتخاذ کردند. لیز چنی در حساب کاربری توییتری خود نوشت: «رهبران آمریکا نسبت به قانون اساسی سوگند یاد می‌کنند و ما این سوگند خود را پاس خواهیم داشت.»

این اظهارات ترامپ پس از آن مطرح شده که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالت‌های موسوم به میدان نبرد از جو بایدن، رقیب دموکرات خود عقب‌تر است. موقعیت دونالد ترامپ از زمان حاکمیت بیماری پاندمی در ایالات متحده، به‌رغم تلاشش برای منحرف کردن افکار عمومی به سمت مسائل اقتصادی، ناآرامی‌های اجتماعی و موضوع دیوان عالی کشور، در نظرسنجی‌ها بهبود نیافته است. با این حال ترامپ اولین زنگ خطر را روز چهارشنبه به صدا در آورد و وقتی از وی در مورد  انتقال مسالمت‌آمیز قدرت سوال شد، او گفت: «باید ببینیم چه می‌شود.» این اظهارات اختلافات درون حزبی را در باب مشروعیت انتخابات تشدید می‌کند.

ترامپ: اگر در انتخابات پیروز شوم ظرف ۴ هفته با ایران توافق می‌کنیم -   نیوز

ترامپ پیش‌تر ا بارها ز سیستم انتخاباتی انتقاد کرده و آن را زیر سوال برده است. او روز پنج‌شنبه مجددا با ایجاد شک و شبهه در سلامت انتخابات گفت: «ما باید بسیار مراقب آرا باشیم. این یک کلاهبرداری بزرگ است.» با این حال هیچ مدرکی وجود ندارد که رای از طریق پست بتواند منجر به تقلب شود، اگرچه موارد نادری وجود داشته است که اداره پست موفق نشده است برگه‌های رای را به موقع به مقصد برساند.

روز پنج‌شنبه سناتورها و نمایندگان مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه سعی کردند از پاسخ به خبرنگاران طفره بروند، اما اعضای حزب نشان داده‌اند که در سایر مکان‌ها نیز تمایلی ندارند در این مورد به  اظهارات رئیس‌جمهور پاسخ بدهند. در این راستا فقط ۴ نفر از ۱۶۸ عضو کمیته ملی جمهوری‌خواهان درباره موضع ترامپ از طریق ای‌میل پاسخ دادند و از ۲۶ فرماندار جمهوری‌خواه نیز تنها یک نفر پاسخ داد. آسا هاچینسون از آرکانزاس موافقت کرده است که درباره این موضوع اگر از سوی رسانه‌ها مورد سوال واقع شد، پاسخ دهد. هاچینسون گفت: ما متعهد به اجرای دموکراسی و حاکمیت قانون هستیم و اجرای آن منحصر به یک نفر نیست. در این شرایط دستیاران کنگره‌ای جمهوری‌خواهان در یک جلسه غیررسمی در واکنش به سخنان چهارشنبه شب ترامپ تشکیل جلسه دادند و در آن تاکید شده است که آنها تابع اصول قانون اساسی هستند و در این زمینه نسبت به اظهارات قوی‌ترین فرد جمهوری‌خواه باید واکنش محتاطانه‌ای نشان داد.

اخبار نیوز را دنبال کنید …

نگرانی پنتاگون نسبت به سواستفاده ترامپ از ارتش در جریان انتخابات

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=202481

ثبت نظر

-