علائمی که نشان میدهد شما دچار اختلالات هورمونی هستید

  • کد خبر : 202371
  • 05 مهر 1399 - 8:49
علائمی که نشان میدهد شما دچار اختلالات هورمونی هستید

افزایش و یا از دست دادن ناگهانی وزن یکی از شایع ترین علایم عدم تعادل هورمونی است که می تواند علت های زیادی داشته باشد. هورمون ها به عنوان، پیام رسان های شیمیایی بدن، از طریق جریان خون به اندام های بدن منتقل می شوند و فرآیندهای حیاتی مانند سوخت و ساز و تولید مثل را تنظیم می کنند.

مهمترین هورمون های بدن عبارتند از استروژن، پروژسترون و تستوسترون (هورمون های جنسی)، تیروئید (هورمون متابولیسم)، آدرنالین (هورمون انرژی)، کورتیزول (هورمون استرس) و ملاتونین (هورمون خواب).

>>>بیشتر بخوانید:

ارتباط بین هورمون‌ها و اضطراب چیست؟

 

اختلالات هورمونی ممکن است بر اثر  عوامل ژنتیکی گرفته تا مشکلات در رژیم غذایی ایجاد شوند. هرگونه تغییر کوچک در هورمون‌ها می‌‌تواند علایم خاصی را به دنبال داشته باشد که در آینده شما نیازمند تشخیص آن ها خواهید بود.  هورمون‌ها عناصری شیمیایی هستند که توسط غدد درون‌ریز تولید می‌شوند.

این ترکیبات عملکردهای تنظیم کننده دارند و قسمت‌های مختلفی از جمله ظاهر فیزیکی بدن، وزن و جنبه‌های عاطفی و ارگانیک شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.ادامه مطلب را در این باره مطالعه کنید:

 علایم مشکلات هورمونی

مشکلات هورمونی

 

مشکلات پوستی: آکنه، بثورات پوستی، تغییر رنگ و حالت پوست (سفت یا چروکیده شدن آن)

افزایش یا کاهش وزن

ریزش ناگهانی و سریع مو

مشکلات بینایی

تغییرات خلق و خو

افسردگی یا اندوه ناگهانی

قاعدگی‌های شدید یا طولانی

درد معده یا التهاب شکم

گرفتگی‌های قاعدگی بسیار دردناک

قاعدگی‌های نامنظم یا حتی قطع شدن قاعدگی

لخته شدن خون قاعدگی

درد در قسمت پایین معده یا تخمدان‌ها

لکه بینی بعد از قاعدگی

 انواع اختلالات هورمونی

 پرکاری تیروئید

مشکلات هورمونی

 

یک مشکل هورمونی و متابولیکی است که در آن غده تیروئید بیش از حد هورمون  تولید می‌کند. این  شرایط اختلالات بسیار جدی به همراه دارد. کاهش وزن یکی از مشکلات معمول ناشی از پرکاری تیروئید است.

کم‌کاری تیروئید

در این مورد، شرایط برعکس است به این معنی که شما با تولید کم هورمون‌های تیروئید دچار اضافه‌وزن خواهید شد. ناباروری، کم‌اشتهایی، بیماری گواتر، خواب‌آلودگی، ورم بدن و دور چشم برخی از عوارض کم‌‌کاری تیروئید هستند.

  تعادل نداشتن استروژن

زنان گاهی  از عدم تعادل یا افزایش سطح استروژن رنج می‌برند. این افراد بسیاری از علایمی را که برای مشکلات هورمونی ذکر شد تجربه می کنند. به یاد داشته باشید که فیبروم رحم و کیست پستان نیز ممکن است از عوارض این مشکل هورمونی باشد.

 افزایش کورتیزول

افزایش کورتیزول

کورتیزول هورمون استرس است. این هورمون یکی از هورمون های اصلی در بدن است که کمک می‌کند خلق و خوی‌تان را کنترل کنید، در مواقع لازم بترسید و انگیزه بگیرید. افزایش هورمون کورتیزول در بدن مشکلات جدی ایجاد می‎‌کند. کورتیزول زیاد معمولا با افزایش وزن، نوسانات خلقی، فشار خون بالا، مشکلات گوارشی و خستگی همراه است.

 توصیه هایی برای  جلوگیری از مشکلات هورمونی

آنتی اکسیدان‌هایی مانند آب پرتقال، آب لیمو یا آب قره قات مصرف کنید.

مصرف ویتامین A ، B ، اسید فولیک و ویتامین D را افزایش دهید.

کلسیم، منیزیم، کروم، سلنیوم، روی، ید و همچنین امگا ۳  بیشتری مصرف کنید.

روغن دانه کتان بخورید.

 مشکلات هورمونی

 

با ورزش و مدیریت استرس سبک زندگی سالمی داشته باشید.

از گذراندن ساعات زیاد مقابل رایانه یا تلویزیون خودداری کنید زیرا امواج منتشر شده از این وسایل باعث تغییرات سیستم غدد درون‌ریز می‌شوند.   بنابراین، کمی آفتاب بگیرید و از هوای تازه لذت ببرید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=202371

ثبت نظر

-