خرمالو این میوه ی سرشار از ویتامین

  • کد خبر : 201968
  • 04 مهر 1399 - 18:03
خرمالو این میوه ی سرشار از ویتامین

 

ویتامین های خرمالو

خرمالو جزو میوه های خوشمزه و عجیب و غریب است که در عین خوشمزه بودن دارای خواص درمانی هم هست. با ما همراه باشید تا در مورد این میوه پاییزی بیشتر آشنا شوید. خرمالو میوه خوشمزه و خاصی است که طعمی شیرین و دلنشین دارد. آن‌ها دارای خواص و مزایای بهداشتی فراوانی برای سلامت انسان‌ها هستند از جمله این توانایی‌ها می‌توان به تقویت سلامت چشم ها، کاهش علائم پیری، پیشگیری از ابتلا به سرطان، بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول، افزایش متابولیسم، تقویت استخوان‌ها، تقویت عملکرد شناختی، کاهش فشار خون و مراقبت از پوست اشاره کرد. همچنین به کاهش وزن و التهاب‌ها و افزایش گردش خون در بدن نیز کمک می‌کنند.

ویتامین های خرمالو

خرمالو دارای طعمی شیرین و بافتی نرم هستند. معمولا دو نوع خرمالو وجود دارد – خرمالو قابض (نارس که حالت جمع شدگی در دهان ایجاد می‌کند) و خرمالو غیر قابض. خرمالو‌های حاوی ماده معدنی تانن هستند که اندکی طعم تلخ و خشک به میوه می‌دهد. بهتر است برای انتخاب بین این دو کورد، خرمالو قابض را انتخاب کنید، زیرا حاوی مواد معدنی بیشتری در مقایسه با نمونه دیگر است. اگرچه خرمالو غیر قابض (رسیده) هم سرشار از تانن‌ها است، اما نمونه نارس آن بهتر است.

خرمالو متعلق به خانواده‌ای با نام علمی Diospyros است. انواع مختلف خرمالو عبارتند از:

  • خرمالو ژاپنی
  • خرمالو آمریکایی
  • خرمالو سیاه
  • خرمندی یا خرماندو (Date-plum tree)
  • خرمالو هندی

تمامی آن‌ها دارای ارزش غذایی و خواص فراوانی هستند و تنها یکسری تفاوت‌های اندک میان میزان فیبر و ترکیبات عالی در بیم انواع این میوه وجود دارد. نام‌های مستعار گوناگونی برای خرمالو در سراسر جهان ایجاد کرده اند، مانند “میوه بهشتی” یا “آبنبات طبیعی”. خرمالو را می‌توان تازه، خشک و خام یا پخته مصرف کرد. در صورتی که خرمالو کاملا رسیده باشد، گوشت کاملا نرمی دارد.

پاناکوتای خرمالو؛ دسر لذیذ پاییزی

کم‌خونی فرزندتان را با «خرمالو» جبران کنید

خرمالو سلامتی شما را تهدید می‌کند؟

۸ مزیت شگفت انگیز خرمالو

با توجه به شواهد موجود در پایگاه اطلاعات ملی کشاورزی آمریکا، خرمالو سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E. و ویتامین B۶ و همچنین فیبر غذایی، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. بنا بر نتایج یک گزارش علمی، این میوه حاوی ترکیبات آلی است که شامل کاتچین، گالوکاتچین، بتولینیک اسید و ترکیبات مختلف کاروتنوئید می‌باشد که همگی عضوی از خانواده ویتامین B. هستند.

در این مطلب قصد داریم مزایای خرمالو را به تفصیل بررسی کنیم:

۱. خاصیت ضد سرطانی

این میوه کوچک بسیار خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است، مواد ضد سرطانی که می‌توانند توانایی بدن شما در مبارزه با رادیکال‌های آزاد افزایش دهند و سلامت کلی را بهبود ببخشند. رادیکال‌های آزاد حاصل از متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند سلول‌های سالم را از سلول‌های سرطانی تشخیص دهند و با آن‌ها مقابله کنند. بنا بر نتایج تحقیقاتی در مورد خواص عصاره برگ خرمالو در دانشگاه Ewha Woman’s University، کره، مشخص شد عصاره برگ خرمالو نیز دارای خواص ضد سرطانی است.

۲. تقویت سیستم ایمنی

خرمالو به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی از ویتامین C. موجب تقویت سیستم اسمنی بدن می‌شود. آن‌ها یکی از بالاترین میزان اسید اسکوربیک (ویتامین C) را در بین سایر میوه‌ها دارند و یک خرمالو تقریبا ۸۰ ٪ از نیاز روزانه این ماده مغذی را تامین می‌کند. ویتامین C. سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند و موجب افزایش فعالیت و تولید گلبول‌های سفید در بدن می‌شود که خط اصلی دفاع از بدن در برابر عفونت‌های میکروبی، ویروسی و قارچی و سموم به حساب می‌آیند.

۳. کمک به هضم

مانند اکثر میوه‌ها، خرمالو نیز منبع خوبی از فیبر است که تقریباً ۲۰ ٪ از نیاز روزانه فرد را تامین می‌کند. فیبر با اضافه کردن حجم مدفوع، فرایند هضم و حرکت غذا در سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد. همچنین باعث افزایش ترشح اسید معده می‌شود که این می‌تواند علائم مشکلاتی نظیر یبوست یا اسهال را کاهش دهد و در نتیجه این امرغذا به شیوه موثر تری در بدن پردازش شود. به طور کلی، این میوه سرشار از فیبر به تقویت عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و ممکن است در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر بیماری‌های مشابه موثر باشد. خرمالو به کاهش وزن با جلوگیری از جذب چربی‌ها در بافت‌های بدنکمک می‌کند. اخیرا پژوهشگراندریافته اند که خرمالو متابولیسم را بهبود می‌بخشد و از اکسیداسیون کلسترول بد که باعث تصلب شرایین می‌شود جلوگیری می‌کند.

۴. پیشگیری از پیری زودرس

خرمالو غنی از انواع ویتامین‌ها است، به ویژه ویتامین A، بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و کریپتوکسانتین. این ویتامین‌ها در بدن به عنوان آنتی اکسیدان برای کاهش استرس اکسیداتیو، از پیری زودرس و پدیدار شدن علائمی نظیر چین و چروک صورت، لکه ها، خستگی، کاهش بینایی و ضعف عضلات جلوگیری می‌کند. گروهی از محققین ژاپنی درباره پلی فنل‌ها تحقیقاتی را انجام دادند و نتایج آن حاکی از آن است که پلی فنل‌ها نقش اساسی در جلوگیری از آسیب‌های ناشی از افزایش سن، استرس و کاهش سرعت روند پیری دارند.

۵. تقویت بینایی

ترکیبات موجود در خرمالو، برای سلامت چشم‌ها فواید اثبات شده‌ای دارد! زاگزانتین Zeaxanthin، عضوی از خانوده ویتامین B. است که در خرمالو به میزان فراوان یافت می‌شود. زاگزانتین یک ماده آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش علائم دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و شب کوری می‌شود.

۶. کنترل فشار خون

پتاسیم ماده معدنی دیگری است که به میزان فراوان در خرمالو وجود دارد. پتاسیم می‌تواند به عنوان یک گشادکننده عروق عمل کند و فشار خون را پایین بیاورد و از این طریق جریان خون را به قسمت‌های مختلف بدن افزایش دهد. فشار خون پایین از فشار وارده بر سیستم قلب و عروق خونی می‌کاهد و از بروز بیماری‌های مختلف قلبی جلوگیری می‌کند. این میوه حاوی ترکیبات ارگانیکی است که خواص آن را برای تقویت سلامت قلب تصدیق می‌کند.

پژوهشگران خواص خرمالوی نارس را بر موش‌های آزمایشگاهی که فشار خون بالا داشتند، تست کردند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که موش‌هایی که برای مدت دو تا سه روز از خرمالو تغذیه کرده بودند، با کاهش فشار خون مواجه شدند. اگرچه، شواهد و تحقیقات علمی بیشتری برای تایید این ادعا لازم است.

۷. کنترل و تنظیم گردش خون

خرمالو حاوی ماده معدنی مس است که عنصر اساسی در ایجاد گلبول‌های قرمز به شمار می‌رود. بدون مس بدن قادر به جذب بسیاری از ترکیبات و مواد حیاتی برای تولید گلبول‌های قرمز نخواهد بود. افزایش گردش خون در بدن باعث بهبود عملکرد‌های شناختی، تقویت عضلات، متابولییسم و رشد سلول‌ها می‌شود.

تیمی از محققین کره ای، مقاله‌ای را در ژورنال Medicinal Food منتشر کردند که حاکی از اثرات مثبت عصاره اتانول برگ خرمالو بر گردش خون و متابولیسم چربی در بدن موش‌ها بود، این موش‌ها رژیم غذایی با چربی بالا داشتند. نتایج این تحقیق نشان می‌داد ماده معدنی مس به پیشگیری از لخته شدن خون و کاهش کلسترول تاثیر بسزایی دارد. اما همچنان مطالعات بیشتری برای تایید این خاصیت لازم است.

۸. تقویت متابولیسم

خرمالو حاوی ویتامین‌های خانواده B. کمپلکس مانند پیریدوکسین، اسید فولیک و تیامین است؛ که همگی برای عملکرد‌های متابولیکی بدن ضروری هستند. در واقع این عناصر به افزایش متابولیسم کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده است که بتاکارتن موجود در این میوه، علاوه بر اینکه از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند بلکه موجب افزایش سطح انرژی، تقویت عضلات و بهبود روند هضم می‌شود.

به گزارش نیوز: منبع: برنا

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=201968

ثبت نظر

-