از سقوط طلا تا صعود دلار

  • کد خبر : 196893
  • 31 شهریور 1399 - 19:58
از سقوط طلا تا صعود دلار

به گزارش نیوز، شاخص دلار که روندی ریزشی داشت و در کانال ۹۲ واحد قرار گرفته بود با  ۰٫۴۲ درصد افزایش به ۹۳٫۲۵ واحد رسید. در مقابل قیمت اونس طلا که ، تا ۱۹۵۵ دلار پیش‌رفته بود به نزدیکی ۱۹۲۵ سقوط کرد، یعنی یک درصد کاهش قیمت. البته برخی تحلیل گران می گویند با وجود افزایش شاخص دلار، این ارز نتوانست مچ اونس را بخواباند زیرا قیمت طلا هنوز در کانال ۱۹۰۰ است.کانالی که دوره نوسان آن به شش هفته رسید و از منظر برخی تحلیل گران حضور طلا در کانال ۱۹۰۰ یعنی تثبیت وضعیت در این بازار.از این منظر طلا وقتی وارد فاز ریزشی می شود که از قیمت ۱۹۰۰ دلار عقب تر رود.

رمزگشایی از علت سقوط طلا و صعود دلار 

شاخص دلار آمریکا (DXY)، که در مقابل یک بسته از رقبای اصلی خود اندازه گیری می‌شود، بدبینی اولیه را برعکس کرده و هم اکنون به بالاترین سطح روزانه خود، یعنی حد ۹۳٫۳۰ رسیده است. دلیل افزایش شاخص دلار که منجر به کاهش قیمت طلا شد را باید در تیره شدن وضعیت اقتصادی  حاصل از افزایش مبتلایان ویروس کرونا اروپا جست. 

افزایش بی وقفه موارد ویروس کرونا در سطح جهانی و به‌خصوص در اروپا احساسات را در ابتدای هفته تحت فشار قرار داد زیرا سرمایه‌گذاران به طور فزاینده ای در پیش‌بینی‌های مثبت خود  در باب بهبود وضع اقتصادی تردید کردند. در حالی که به نظر می‌رسد بیشتر دولت‌ها قصد ندارند به مسیر قرنطینه برگردند، اما در برخی کشورها مانند انگلستان صحبت در مورد نیاز احتمالی به تعطیلی دیگر در سرتاسر کشور به وجود آمد. با این حال ، حتی اگر بازگشت به قرنطینه باعث انسداد اقتصادی نشود اما بهبود روند اقتصادی کشورها را در اروپا کُند و آرام خواهد کرد.

شرایط در آمریکا کمی خوشبینانه‌تر است، جایی که به نظر می‌رسد موج دوم کرونا که در تابستان سراسر ایالات‌متحده را فرا گرفته بود، تنها اندکی بر روند بهبودی اقتصادی تاثیر گذاشته و آن را به عقب انداخته است. با این حال، اقتصاد ایالات‌متحده همچنان در موقعیت خطر است زیرا جدا از این که موارد ابتلای روزانه به کرونا بیش از حد بالا است، احتمال کاهش تزریق محرک‌های مالی اضافی وجود دارد که در نتیجه آن به زودی توان بانک مرکزی برای تزریق پول در اقتصاد تمام می شود.

در هفته گذشته امیدی وجود داشت که جمهوری خواهان حاضر به پذیرش بسته بزرگتر جبران خسارات ناشی از کرونا باشند با این حال، پس از مرگ روث بیدر گینزبرگ، قاضی دادگاه عالی، عزم ترامپ برای تعیین جانشینی قبل از انتخابات می‌تواند هرگونه احتمال توافق دو جانبه را بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از بین ببرد، زیرا تنش بیشتر بین این دو جریان می تواند بر مسائل مورد توافق نیز سایه افکند

قیمت نفت پس از طوفان سالی

قیمت نفت در روز دوشنبه با افزایش طوفان گرمسیری در خلیج مکزیک ایالات متحده افزایش یافت،زیرا تولید نفت آمریکا در این منطقه بر اثر طوفان متوقف شده بود.در حدود ۱۷ درصد از تولید نفت دریایی خلیج مکزیک ایالات متحده و تقریبا ۱۳ درصد از تولید گاز طبیعی این کشور روز شنبه در برابر موج و باد طوفان سالی تعلیق شده بود. این تعلیق قیمت نفت را به بالای ۴۳ دلار رساند البته این افزایش دیری نپایید زیرا  با بازگشت بالقوه تولید نفت در لیبی و افزایش مداوم موارد ابتلا به ویروس کرونا میزان اضافه شده به قیمت نفت محدود شد و امروز با ۰٫۸ دلار یا نزدیک به ۲ درصد کاهش به ۴۰٫۳۱ دلار رسید.

تولیدکنندگان نفت و گاز هم پس از اخلال در فعالیت‌های نفتی ناشی از طوفان سالی، از دیروز فعالیت های دریایی خود را از سر گرفتند. 

در جای دیگر، شرکت ملی نفت لیبی روز شنبه محدودیت‌هایی  که بر اثر جنگ اعمال شده بود را لغو کرد و این بنادر و تأسیسات نفتی را امن قلمداد کرد. اما گفت که این تدابیر برای تأسیساتی که در آن جنگنده‌ها باقی مانده اند، همچنان پابرجا خواهد بود. تحلیلگران ای‌ان‌زی  روز دوشنبه در یادداشتی گفتند: «بازار نمی تواند ورود نفت خام بیشتری را تحمل کند».

بازگشت موارد ویروسی در سطح جهان نیز به عنوان ترمز تقاضای خام عمل می‌کند. گزارش شده است که بیش از ۳۰٫۷۸ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ۹۵۴٫۸۴۳ نفر بر اساس آمارهای رویترز درگذشته اند.

در ادامه روند بازار این هفته مهم‌ترین محرک‌های احتمالی بازار‌های جهانی، انتخابات آمریکا و تنش‌های ادامه دار چین و آمریکا خواهد بود. سخنرانی فدرال رزرو، تصمیم نرخ بهره بانک مرکزی سوئیس و ژاپن و انتشار شاخص‌های ذکر شده نیز می‌توانند تأثیر بسزایی روی وضعیت بازار‌ها در این هفته داشته باشند. 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=196893

ثبت نظر

-