سفر به دیدنی های شاهرود؛ بهشت عاشقان طبیعت

  • کد خبر : 19525
  • 06 مرداد 1400 - 9:05
سفر به دیدنی های شاهرود؛ بهشت عاشقان طبیعت

به گزارش نیوز: بهشت عاشقان طبیعت و زیباترین شهر شاهرود است،شهری که همه ی زیبایی های دنیا را در دل خود جای داده است و با زیبایی های نابش می تواند هر بیننده ای را شیفته ی خود کند.در ادامه شما را با دیدنی های شاهرود آشنا می کنیم.

شاهرود از قدیمی ترین شهرهای ایران در استان سمنان است که اعتبار تاریخی اش را مدیون جاده ابریشم است. از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلام بازگو کننده ی تاریخی به قدمت هزاران سال است و به همین دلیل آثار زیادی در این شهر وجود دارد که فقط ۲۰ اثر از آن به ثبت جهانی رسیده است.

دیدنی های شاهرود

شاهرود از شاهراه های اصلی و مهم سرزمین ایران که مورد غارت و چپاول پادشاهان زیادی قرار گرفته است از این رو شهر بر روی ارتفاعات برای دفاع در برابر مهاجمان ساخته شده است. آذرفرنبغ سومین آتش مقدس اهورامزدا از زمان اشکانیان در این شهر به یادگار مانده که در اوستا هم از آن نام برده شده است.

>>>بیشتر بخوانید:

چهار فصل شگفت انگیز در جاده ای رویایی و یک مسافرت خاطره انگیز

دیدنی های شاهرود با بسطام شناخته شده است اما این جاذبه ها تنها به این شهر ختم نمی شود و در هر گوشه و کنار شهر آثاری از حکومت یک سلسله تاریخی به جا مانده است. شاهرود سرزمین ادبیات شفاهی و نانوشته ها، شهر آریایی ها، سرزمین عرفان و تصوف که پراست از دیدنی های رنگارنگ.

دیدنی های شاهرود

شاهرود شهری تاریخی با جنگل های بی انتها. جنگل ابر با ۳۵ هزار وسعت و گونه های گیاهی کمیاب و نادر در دنیایی از ابر پنهان شدند.

جنگل ابر

جنگل ابر در ۱۲ کیلومتری روستای ابر شاهرود جایی است که زمین و آسمان بهم می رسند و ابر و درختان یکدیگرو در آغوش می کشند. تنهایی به جنگل ابر رفتن خطرناک است و حتما در سفر به این جنگل از راهنما باید کمک گرفت. پرنده نگری، کوهنوردی، دوچرخه سواری و عکاسی از جاذبه های گردشگری جنگل ابر است.

روستای مجن

روستای مجن در ۳۵ کیلومتری شاهرود در دامنه کوه البرز با بافت پلکانی یکی از جذاب ترین روستاهای تاریخی ایران است. آبشار تنگه اسمال، آبشار و چشمه مجن از دیگر دیدنی های شاهرود، در این روستاست. این روستا در ماه محرم و صفر یکی از روستاهای گردشگر پذیر به دلیل برگزاری مراسم چلچلا و نخل گردانی است.

بازار قدیمی شاهرود

بازار قدیمی شاهرود از قسمت های مختلفی همچون مدرسه، کاروانسرا، آب انبار و راسته اصلی تشکیل شده است که از روزگاران قدیم برای تجار و کسبه های شهر از اهمیت تجاری و اقتصادی زیادی برخوردار بوده است.

بازار بزرگ قدیمی دیدنی های شاهرود

بسطام شهری تاریخی و محلی برای شب نشینی عارفان است. بایزید بسطامی متولد همین شهر است که آرامگاهش پاتوقی برای دراویش در مسیر جاده ابریشم است. شهری آرام با صدای چهچه پرندگان و آسمان آبی حال خوبی برای آدمی می سازد.

روستای قلعه بالا

روستای قلعه بالا از قدیمی ترین روستاهای ایران و یادگاری از قرن چهارم که به صورت پلکانی بر روی کوهپایه ها ساخته شده است. این روستا مکانی برای پناه دادن پیروان دین اسماعلیان و شاگردان حسن صباح بوده است. دژ و بارو در مزارع تاکستان در کنار شب های کویری لذتی دو چندان دارد.

موزه باستان شناسی و مردم شناسی بازگوکننده ی هنر، آداب و رسوم، سبک زندگی و اتفاقات آن روزهای دور است. شاهرود به دلیل اینکه در مسیر جاده ابریشم واقع شده تاریخی دیدنی برای نمایش گذاشتن دارد که باید دید.

خانه یغمایی ها

خانه یغمایی ها تنها خانه ی بادگیردار در شاهرود با معماری حیرت انگیز است که آن را به بنایی منحصر به فرد در این شهر تبدیل کرده است. استاد مهدی حیدریان از معماران به نام که این بنا را در سال ۱۳۰۵ در این شهر به یادگار گذاشته و هم اکنون یکی از زیباترین هاست.

خانه یغمایی ها

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، عارف و صوفی نامدار ایرانی در روستای قلعه نو در ۲۴ کیلومتری شاهرود در بسطام قرار دارد. شیخ ابوالحسن خرقانی بدون شک یکی از تاثیرگذارترین افراد در زنده نگه داشتن فرهنگ ایران زمین بوده است حتی گفته شده سلطان محمود غزنوی به دیدار او رفته و از او پند خواسته است.

دشت شقایق های کالپوش

دشت شقایق های کالپوش در مسیر شهر تهران به مشهد و در ۱۶۰ کیلومتری شهر میامی از اواسط اردیبهشت تا اواسط خردادماه با دشتی مملو از شقایق های قرمز برای هر مسافری هیجان انگیز و دوست داشتنی است.

پارک ملی خارتوران، پارک آبشار، دشت آفتابگردان و آبشار و قندیل های یخی آوستا از دیگر جاذبه های دیدنی شاهرود در لیست گردشگران است.

شاهرود شهری تاریخی است، بدین دلیل اقامت در خانه های سنتی و بومگردی لذتی فراموش نشدنی دارد. مکانچی سایت رزواسیون آنلاین در حال حاضر گزینه ای جذاب برای رزرو اقامتگاه ها در کمترین زمان است.
اقامتگاه های سنتی شاهرود در روستاهای اطراف به صورت اتاق اجاره داده می شوند. اما توجه داشته باشید امکانات اتاق ها متفاوت است پس در انتخاب اتاق باید دقت کرد.

اقامتگاه بومگردی سپیدار

اقامتگاه بومگردی سپیدار شاهرود با معماری سنتی و روستایی میزبان مسافرانی خوش ذوق از سراسر ایران است. از حیاط تا ورودی اتاق ها تعدادی پله دارد، همچنین اتاق ها کف خواب هستند و سرویس بهداشتی و حمام به صورت مشترک در محوطه است.

اقامتگاه بومگردی سپیدار

اقامتگاه بومگردی چشمه مراد

اقامتگاه بومگردی چشمه مراد جنگل ابر تجربه ای از زندگی در قلعه ای ۱۷۰ ساله است. اقامتگاه با ۱۷ اتاق و ۸۵ نفر ظرفیت که زنان روستا مدیریت آن را به عهده دارند.

اقامتگاه بومگردی دلبر

اقامتگاه بومگردی دلبر با تزیینات رنگارنگ روستایی در بافتی سنتی، چشم به راه مسافران تازه از راه رسیده نشسته است. دلبر، قلعه ای قدیمی با ۵ اتاق و۳۰ نفر ظرفیت دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=19525

ثبت نظر

-