جزئیات دو عرضه اولیه امروز بورس / اعداد کلیدی پالایش یکم و سپهر

  • کد خبر : 194466
  • 30 شهریور 1399 - 6:07
جزئیات دو عرضه اولیه امروز بورس / اعداد کلیدی پالایش یکم و سپهر

 

 

نیوز: به گزارش نیوز، ( جزئیات دو عرضه اولیه امروز بورس ) امروز یک شنبه قرار است دو عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر» انجام شود و همزمان آخرین مهلت پذیره نویسی صندوق قابل معامله «پالایش یکم» به اتمام می رسد.

اما برای سرمایه گذارانی که قصد خرید سهام این دو نماد را دارند این شرکت ها چه اطلاعاتی منتشر کرده اند.

شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک صادرات - ایبِنا

تولد وسپهر

شرکت سپهر از سوی بانک صادارت در سال ۱۳۹۳ با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومانی متولد شد. به گفته‌ی بهروز خدارحمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات، بیش از ۹۹ درصد از سهام وسپهر متعلق به بانک صادرات است که قرار است ۲۰ درصد آن در بازار اول عرضه اولیه شود. گروه مالی سپهر صادرات در حال حاضر سرمایه ۳ هزار میلیارد تومانی دارد و بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

وضعیت مالی بانک صادرات

بانک صادرات ایران به عنوان شرکت مادر شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات که با نماد وبصادر در بازار معامله می‌شود، در سه ماه گذشته ۳۶ روز مثبت و ۲۱ روز منفی داشته است.

 تسهیلات اعطایی وبصادر در دوره یک ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ حدود ۱۲.۸۵ درصد بیشتر از تسهیلات وصولی طی این ماه بوده و درآمد تحقق یافته‌ی تسهیلات اعطایی طی مرداد ماه  ۲۲ درصد بیشتر از متوسط درآمد تحقق یافته تسهیلات اعطایی طی ۴ ماه گذشته بوده است.

همچنین سپرده های جذب شده طی مرداد ماه ۱۳۹۹ نیز حدود ۰.۴۲ درصد بیشتر از سپرده های تسویه شده بوده و حاشیه سود ناخالص عملیات بانکی طی این دوره مثبت و برابر با ۱۱.۲۰ درصد است.

ارزش روز این گروه در ۲۶ شهریور نزدیک به ۵۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده که سهم پرتفوی بورسی آن نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

تعداد کل سهام قابل عرضه ۶ میلیارد است که در دامنه ۹۵۰ تومان تا ۱۰۱۰ تومان ثبت سفارش خواهد شد، شرکت ارزش هر سهم را ۱۵۹۴ تومان عنوان کرده است. به هر کد معاملاتی هم ۱۱۰۰ سهم تعلق می گیرد که حدود یک میلیون ۵۰ هزار تومان پول نقد لازم دارد.

عرضه اولیه وسپهر

واکنش فعالان بازار به وسپهر

محمد رضا فرهادی پور دانش آموخته اقتصاد می گوید: در شرکت سپهر دو سال به عنوان معاون فعالیت داشته و حاصل کارهای به گفته او خوب آن روز امروز به بار نشسته است.

اما از سوی دیگر برخی با اشاره به ارزش گذاری پرتفوی غیر بورسی این شرکت که رقم بسیار بالاتری از پرتفوی بورسی آن است در خصوص ارزانی عرضه شرکت ابهام دارند.

با توجه به ارزش گذاری شرکت و سود اعلام شده نیز برخی می گویند نسبت قیمت به درآمد شرکت ۲۳ است و اگر سود فروشی سرمایه گذاری امسال که قابل تکرار نیست حذف شود این نسبت به شدت بالاتر خواهد رفت.

ذوب تخفیف پالایشی یکم

عرضه اولیه صندوق پالایش یکم یا دارا دوم سابق یک بار تمدید شده است، صندوق پر سر و صدایی که اختلاف بر سر نحوه عرضه آن هم زمان با ریزش بورس شد و برخی از سهامداران، وضعیت فعلی بازار را محصول دعوای دولتمرادن در نحوه عرضه آن عنوان می کنند. البته تحلیل گران با بی ارتباط خواندن این اختلاف تاکید دارند: بورس برای نزولی شدن منتظر یک جرقه بود که پالایشی ها جرقه این اتفاق شدند و این نقش می تواند برای هر نماد دیگری رقم بخورد. به هر ترتیب این صندوق هم اگر دولت به هدف درآمدی برسد آخرین روز پذیره نویسی خود را طی می کند.

عکس 3

جزئیات دو عرضه اولیه امروز بورس

صندوق پالایشی یکم (دارا دوم سابق) متشکل از چهار نماد بورسی نمادهای پالایشی‌ شتران (پالایش نفت تهران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبریز (پالایش نفت تبریز) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) است. هر شخص حقیقی می‌تواند تا سقف ۵۰ میلیون ریال از واحدهای این صندوق را خریداری کند.

بازشدن نمادها در روز گذشته و ابطال آن حرف و حدیث های زیادی به دنبال داشت؛ برخی می گویند: با نزول دیروز بخشی از تخفیف ۲۰ درصدی از بین رفت. محاسبات نشان می‌دهد با قیمت‌های پایانی دیروز، خریداران صندوق پالایشی یکم مشمول ۱۶٫۴ درصد تخفیف می‌شوند.البته برخی ذوب تخفیف را ۱۱ درصد برآورد کرده اند.

اخبار نیوز را دنبال کنید …

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=194466

ثبت نظر

-