چه کسانی ارز به کشور بازنگرداندند؟

  • کد خبر : 192035
  • 27 شهریور 1399 - 23:52
چه کسانی ارز به کشور بازنگرداندند؟

به گزارش نیوز به نقل از نیوز:غلامحسین شافعی روز پنجشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی افزود: از مجموع صادرکنندگانی که ارز به کشور بازنگرداندند پنج هزار و ۱۰۹ نفر از افراد حقیقی یا حقوقی کارت بازرگانی داشتند که از این تعداد سه هزار و ۱۸۱ نفر از کارت بازرگانی فعال برخوردار بودند و ۱۰ هزار و ۲۵۷ نفر کارت بازرگانی نداشتند.

وی تجربه رفع تعهدات ارزی در این کشور طی سه دهه گذشته را تلخ دانست و ادامه داد: این روش جز این که صادرکنندگان حرفه‌ای را خانه نشین و صادرکنندگان غیرحرفه‌ای را وارد این زیرزمین کند چیز دیگری نخواهد داشت و اکنون نیز گرفتار آن شده‌ایم.

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به کاهش ۱۱.۵ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش ماشین آلات کشور در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۷ افزود: امسال در حوزه واردات شاهد کاهش شدید بخش ماشین آلات در خراسان رضوی هستیم و این موضوع باعث سرمایه‌گذاری در بخش تولید می‌شود.

شافعی مشکل دوم در حوزه واردات را تامین مواد اولیه وارداتی بخش تولید دانست و افزود: بحران مواد اولیه، بحران اشتغال را به دنبال دارد و تاثیرات اجتماعی حاصل از ریزش اشتغال در واحدهای تولیدی چندین برابر نرخهای بیکاری است که درباره آن صحبت می‌کنیم.

وی ادامه داد: فعالان بخش خصوصی و صاحبان مسوولیت در تشکلها بیش از آن که مشکلات بخش دولت را عنوان کنند رسالت بزرگتری در خصوص تدوین راه‌حلهای منطقی و اصولی و ارایه بسته آن به دولت دارند و باید در این زمینه تلاش بیشتری کنند.

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار داشت: درخت اقتصاد کشور دچار کرم ریشه خوار شده است اما متاسفانه در حال حذف شاخه‌های درخت هستیم به جای آن که ریشه را درمان نماییم و باید برای درمان ریشه مسائل به دنبال اتخاذ سیاستهای مطلوب باشیم.

شافعی در مورد راه‌آهن خواف – هرات نیز اظهار داشت: گمرک ایران آماده است تا گمرکات مرزی را به بخش خصوصی واگذار کند و الگوی ترکیه را در ایران پیاده نماید، لذا فعالان بخش خصوصی در این زمینه باید آماده باشند.

وی ادامه داد: کشورهای اطراف ایران به موضوع ترانزیت کالا در کشورمان توجه جدی دارند و اگر به سرعت عمل نکنیم با رقبای سختی در ترانزیت مواجه خواهیم شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=192035

ثبت نظر

-