سقوط قراردادهای اجاره در بهار/درجه تغییر قیمت مسکن در کل ایران

  • کد خبر : 191195
  • 27 شهریور 1399 - 8:40
سقوط قراردادهای اجاره در بهار/درجه تغییر قیمت مسکن در کل ایران

سقوط قراردادهای اجاره در بهار/درجه تغییر قیمت مسکن در کل ایران

روند قیمت ملک در سه بهار مقایسه شد+ نمودار

نیوز: قیمت متوسط هر مترمربع زمین در بازار مسکن در کل کشور نسبت به بهار سال گذشته به‌طور متوسط ۵۶ درصد افزایش‌یافته است درحالی‌که رشد متوسط معاملات به‌طور متوسط منفی ۱۸ درصد در بازار بوده است.

به گزارش «نیوز» گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد: در بهار امسال متوسط قیمت یک مترمربع زمین مسکونی همانند فصل‌های قبل روند افزایشی داشته است. در مقایسه‌ای که بین فصل‌های توسط مرکز ملی آمار انجام‌شده مشهود است که قیمت هر مترمربع زمین در مسیر فصل‌ها مدام افزایش‌یافته است.البته در روایت این آمارها باید این نکته را در نظر داشت که اعداد اعلام شده متوسط کشوری است و این ارقام با میانگین کلانشهر ها فاصله جدی دارد اما روند آن می تواند نشان دهنده تغییرات در زیر پوست بازار مسکن باشد.

مسکن3

ماجرای گرانی مسکن به روایت فصول

 بر اساس گزارش مرکز آمار، قیمت متوسط مسکن در بناهای کلنگی در کل کشور از متری یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بهار ۹۷ به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بهار امسال رسید.تغییرات قیمت در هسته اولیه ساخت ساز و نشان می دهد قیمت ها بیش از ۴ برابر شده است. در بناهای مسکونی نیز قیمت یک مترمربع زمین از ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.در این بخش تغییرات قیمت ها در حد ۳ برابر بوده بوده و به وضوح نشان از آن دارد که قیمت متوسط خریدوفروش در بناهای کلنگی رشد بیشتری نسبت به بنای مسکونی داشته است. متوسط مبلغ اجاره ماهیانه نیز در این مدت افزایشی را تجربه کرده است که البته کمتر از تحولات بازار مسکن در خانه‌های کلنگی و بناهای مسکونی بوده است.در این دوره متوسط اجاره بهای هر متر مربع واحد مسکونی در کشور ۱٫۷ برابر برآورد شده است.

مسکن2

 

مسکن گران‌تر شده اما تقاضا کمتر است

زیادشدن قیمت زمین در چند سال گذشته موازی با افزایش قدرت خرید جامعه نبوده است. طبق داده‌های مرکز آمار در مقایسه هرکدام از شاخه‌های بازار مسکن در بهار ۹۹ نسبت به بهار سال گذشته باوجود رشد حداقل ۳۶ درصدی قیمت مسکن، تعداد معاملات تا منفی ۳۴٫۳ درصد افت را تجربه کرده است. با بررسی داده‌ها مشاهده می‌شود هر چه قیمت زمین رشد بیشتری را نسبت به سال گذشته داشته است تعداد معاملات (تقاضا در بازار مسکن) به همان نسبت کمتر شده است. در همین جهت آمار منتشرشده نشان می‌دهد در بهار امسال تعداد قراردادهای اجاره رشد منفی ۳۴٫۳ درصد جدی‌ترین کاهش و خریدوفروش بناهای کلنگی با رشد منفی ۳٫۵ درصد خفیف‌ترین کاهش را نسبت به بهار ۹۸ داشته است.

مسکن4

عوامل افزایش قیمت مسکن در سه سال اخیر

افزایش قیمت مسکن البته درنتیجه چند عامل است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عدم ثبات بازار دارایی‌ها و گسترش نقدینگی در ایران از سال ۹۶ اشاره کرد. در سال ۹۶ با خروج آمریکا از برجام و عدم ثبات بازار دارایی‌ها نا اطمینانی در سمت تقاضا رشد بیشتری پیدا کرد. این اتفاق سبب جابجایی نقدینگی شد و به‌طور پیوسته تقاضا در بازار مسکن را نیز بالا برد که نتیجه آن افزایش قیمت مسکن بود. درواقع عامل انتظارات در کنار رشد نقدینگی به‌واسطه شوک نفتی به اقتصاد ایران بازارهای دارایی را متأثر کرد و در دومینوی افزایش التهاب در بازارها بخش مسکن نیز وارد جهش‌های قیمتی شد.

مسکن (1)

 

 

 


این مطلب برایم مفید است




۰


نفر
این پست را پسندیده اند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=191195

ثبت نظر

-