موانع پیش روی توسعه صادرات صنعت مبلمان

  • کد خبر : 189655
  • 26 شهریور 1399 - 2:42
موانع پیش روی توسعه صادرات صنعت مبلمان
به گزارش نیوز،

 موانع توسعه صادرات صنعت مبلمان امشب ۲۵ شهریورماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور رئیس اداره صنایع سلولزی وزارت صمت مورد بررسی قرار گرفت.

عزیزی هریس رئیس اداره صنایع سلولزی وزارت صمت با اشاره به اینکه وظیفه ما حمایت از بدنه تولید کشور است گفت: در این زمینه کم‌کاری صورت نگرفته است. ما بحث ترخیص موردی را حتی در گمرک دنبال کردیم لذا مکاتبات زیادی صورت گرفته به طوری که بخشنامه و فراخوانی صادر شد تا واحدهایی که مشکل دارند مراجعه کنند و بابت ترخیص کالاها تصمیم‌گیری شود.

عزیزی با اشاره به اینکه باید در بدنه تولید، مواد اولیه تبدیل به محصول شود گفت: تولید کننده به دنبال تامین مواد اولیه است ،مواد اولیه باید به کارخانجات باز گردد .

او خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌های صنعت مبلمان این است که مشارکت فعالان این حوزه در نمایشگاه‌های خارجی کم است. صنعت مبلمان پتانسیل خوبی دارد ،اگر مشکل ارزی کشور برطرف شود و بحث زراعت چوب را به خوبی دنبال کنیم می‌توان چشم‌انداز خوبی را برای این صنعت ببینیم و لذا امیدواریم به آن عدد صادراتی که مطلوب است برسیم.

رئیس اداره صنایع سلولزی وزارت صنعت با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی وظیفه ما در وزارت صمت است افزود: ارزش افزوده در صنعت مبلمان وجود دارد که عدد بالایی است . چوب خام تبدیل به اوراق فشرده می شود و در نهایت مبلمان ساخته می‌شود، ما در زمینه واردات مواد اولیه تا جایی که امکان داشت تلاش کردیم احتیاجات فعالان این بخش را فراهم کنیم و پیگیر کارهای آنها باشیم .

او با اشاره به مسائل ارزی که در کشور وجود دارد اظهار کرد: تولیدکنندگان از بابت تهیه مواد اولیه و تخصیص ارز در محدودیت قرار دارند، لذا بر اساس نیازی که  دارند توصیه نامه ای تهیه و در اختیار رابطمان در بانک مرکزی قرار گرفته است تا پیگیری صورت گیرد.

مواد اولیه به گمرک رسیده اما بانک مرکزی تخصیص ارز نمی دهد

علی رسول زاده نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه اگر صنعتگران خودشان کار کنند قطعاً هیچ نیازی به حمایت نداریم گفت: بیست چهارشنبه را گذرانده ایم اما ارزی را دریافت نکرده ایم، از وزارت صنعت می‌خواهیم تا توصیه نامه‌ای به بانک مرکزی بفرستد اما پاسکاری صورت می‌گیرد.

او با اشاره به کالاهایی که در گمرک است افزود: مواد اولیه به گمرک رسیده اما بانک مرکزی تخصیص ارز نمی دهد، میلیاردها دلار سرمایه مملکت در گمرکات روز به روز از بین می رود و اجازه نمی‌دهند صنعتگر مواد اولیه‌اش را به کارخانه ببرد.

رسول زاده با اشاره به اینکه اگر به روند تولید وزارتخانه‌ها، گمرک و دیگر سازمان ها کمک کنند وضعیت بهتر می شود اما جلوی ما سنگ می‌اندازند، ادامه داد: متاسفانه فقط کلی‌گویی می‌کنند، در وزارت صنعت تیم های کارشناسی تلاش می‌کنند اما نمی‌دانیم که موضوع از کجا نشأت می گیرد، یک روز بانک مرکزی می‌گوید که تخصیص ارز صورت گیرد و از صرافی های مجاز ارز تامین کنید اما پول به صراف می‌دهیم و با کلاهبرداری به شکل شفاف و راحت روبرو می‌شویم، صرافان زیر نظر بانک مرکزی، میلیون‌ها دلار در دی ماه سال گذشته از تک تک همکاران ما،  پول گرفتند و متواری شدند.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید داوری کند که آیا کار درست انجام شده است یا نه گفت: تیم اجرایی کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند، زیرا سیاست‌گذاری‌ها غلط است.

رسول زاده با اشاره به این‌که اگر سال گذشته ۷۰ الی ۸۰ میلیون دلار صادر کردیم موفقیتی بزرگ بود افزود: ما از بانک مرکزی ارز نمی‌خواهیم فقط شش ماه اجازه دهد تا کالا‌هایی که ثبت سفارش شده تبدیل به ارزش افزوده شود، کافیست ۳۰ درصد  از آن کالاها را صادر کنیم و لذا ما خودمان تامین ارزی را می‌توانیم انجام دهیم.

او با اشاره به اینکه اکثر کارخانجات ما امروز تعطیل هستند ادامه داد: ما به ۶ ماه زمان نیاز داریم، یکسری تصمیمات خلق الساعه‌ای از سوی وزارتخانه‌ها گرفته می شود که خوب نیست. جلسات کارشناسی و تخصصی با مدیرکل صنایع سلولزی و مدیرکل صنعت برگزار کردیم و لذا به یک جمع بندی و صورتجلسه رسیده‌ایم و تشخیص داده شده جهت تامین مواد اولیه صنعت سلولزی مساعدت شود.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با اشاره به اینکه در زمینه تولید ام دی اف خام هیچگونه مزیتی نداریم بیان کرد: ما در منطقه خشک قرار داریم و جنگلی وجود ندارد، در سال ۱۳۳۶، ۱۸ میلیون هکتار جنگل داشتیم امروز به ۱۳ هزار هکتار رسیده است.

رسول زاده با اشاره به اینکه جنگل ما با تنفس چند ساله‌ای مواجه شده است افزود: سازمان حفظ نباتات ورود چوب با پوست را ده‌ها سال است که ممنوع کرده است و حتی رئیس جمهور برای آن دستور صادر کرده که واردات چوب خام آزاد باشد، اما اجازه واردات نداده اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=189655

ثبت نظر

-