گزارش| ماجرای جذب مردان در رشته زنان و زایمان!

  • کد خبر : 189128
  • 25 شهریور 1399 - 17:10
گزارش| ماجرای جذب مردان در رشته زنان و زایمان!
نیوز- مشکات سخاوتی: با توجه به آخرین سیاست های وزرات بهداشت و مجلس شورای اسلامی، رشته زنان و زایمان، پذیرشی برای مردان ندارد و تنها زنان می توانند در این رشته تحصیل و مشغول به فعالیت شوند. اخیرا خبری متناقض در خصوص درج گزینه مرد در برابر رشته زنان و زایمان در دفترچه کنکور داوطلبان  رشته تجربی امسال آمده است و چون امروز روز آخر انتخاب رشته است، بر آن شدیم جهت شفاف سازی موضوع، گفتگویی با یکی مسئولین معاونت آموزشی وزارت بهداشت و یکی از نمایندگان مجلس ترتیب دهیم که در زیر می خوانید:
 
مدیر روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: غلط تایپی یک کارشناس در یکی از جداول دفترچه انتخاب رشته، باعث شده گزینه مرد روبروی رشته زنان و زایمان درج شود  و همین مسأله سوالات و تردید هایی را برای بخشی از افراد جامعه ایجاد کرده است زیرا طبق مصوبات این رشته فقط مختص زنان است.
 
او اضافه کرد: این اشتباه تایپی به دلیل این بوده که چون در تمام سطوح بر اساس جنسیت، یعنی مرد و زن تعریف شده ، این کارشناس فراموش کرده که در برابر رشته زنان و زایمان، آیکون مرد را حذف کند. 
 
وی ادامه داد: البته در بندهای دفترچه شماره یک توضیح دادیم که ورود به رشته زنان و زایمان فقط مختص خانم هاست و داوطلبین ما همه نسبت به این مسأله آگاه هستند.
 
دکتر حسین قنبری خاطرنشان کرد: اگر آقایی این رشته را اشتباها هم انتخاب کند، سیستم ما به داوطلب مرد اجازه انتخاب زنان و زایمان را به طور اتوماتیک نمی دهد و مواجه با خطا خواهد شد. چون این رشته در سیستم ما برای مردان تعریف نشده است و فقط خانم ها می توانند این رشته را انتخاب کنند. 
 
او به نیوز گفت: بنابراین این خبر که در برخی جاها در خصوص امکان انتخاب رشته زنان و زایمان برای مردان را قویا تکذیب می کنیم و متن تکذبیه را در سایت وبدا هم آورده ایم چون وزارت بهداشت و مجلس هیچ گونه تغییر سیاستی در قبال پذیرش مردان برای رشته زنان و زایمان نداشته اند و این رشته فقط مختص خانم هاست.
 
*عده‌ای عدالت جنسیتی را با عنوان تساوی جنسیتی معنا کرده‌اند
 
حجت‌الاسلام حسین جلالی عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار نیوز، درباره پذیرش پزشک مرد در دوره تخصصی زنان و زایمان از سوی وزارت بهداشت اظهار داشت: متاسفانه ما پسوند اسلامی را برای نظام و دولت آورده‌ایم ولی عملکردمان کاملا لیبرالیستی و سکولاریستی و غربی است. ولی باید بدانیم کارهایمان با لفظ درست نمی‌شود.
 
او افزود:‌عده‌ای عدالت جنسیتی را با عنوان تساوی جنسیتی معنا کرده‌اند در حالی که این امر اشتباهی بزرگ است که در واژگان انجام شده است.
 
عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: دکتری ماهر، حاذق و متدین است که عدالت را به کار ببرد نه تساوی را؛ این در حالی است که اجرای تساوی از سوی پزشک به این معناست که به بزرگ و کوچک نوجوان و پیرمرد یک میزان آمپول و کپسول بدهند در حالی که این موضوع ظلم است.
 
جلالی گفت:‌متاسفانه در بخش‌های سونوگرافی و رادیولوژی مراکز درمانی مردان زیادی شاغل هستند در حالی که تعداد زیادی زن بیکار هستند. این در حالی است که اکثر بیماران خانم هستند که این موضوع به اشتباه وزارت بهداشت و سیاست توزیعی پزشک بازمی‌گردد.
 
وی گفت:‌دیدگاه تساوی جنسیتی در وزارت بهداشت و دفترچه توزیعی این وزارتخانه برای جذب پزشکان در دوره تخصص باعث شده است به طرح انطباق توجهی نشود که ظلم به زنان است. لذا این امر آزادی و نواندیشی نیست بلکه پیگیری سبک زندگی غربی است که برای ارزش‌ها و مرد و زن و انسان تفاوتی قائل نشده است.
 
نماینده رفسنجان در مجلس گفت:‌این دیدگاه کسانی است که باعث از هم پاشیدن خانواده‌ها شده است. همین دیدگاه موجب بر هم خوردن ترکیب جمعیتی و میزان زاد و ولد در کشور و افزایش طلاق‌ها شده است.
 
جلالی گفت:‌حضور آقایان در دوره تخصصی زنان و زایمان منجر به بروز پدیده‌های غیرفرهنگی در کشور می‌شود.
 
وی افزود:‌اگر به قوانین و فرهنگ تربیتی و بومی ایرانی توجه کنیم قطعا چنین پذیرشی را نخواهیم داشت که یک پزشک آقا در دوره تخصصی زنان و زایمان پذیرش شوند. حتی ممکن است در این قضیه توجهی به قوانین اسلامی و دینی صورت نگیرد. ولی باید توجه کنیم این کار با افکار ایرانیان تطابقی نداشته و تصمیمی خلق‌الساعه است.
 
عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: قطعا این موضوع را در کمیسیون فرهنگی بررسی کرده و رصد خواهیم کرد به همین دلیل مسئولین وزارت بهداشت باید برای توضیح در این زمینه به این کمیسیون بیایند.
 
انتهای پیام/
 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=189128

برچسب ها

ثبت نظر

-