اختصاصی/ ارتباطی میان خواب با سکته قلبی و مغزی وجود دارد؟

  • کد خبر : 188636
  • 25 شهریور 1399 - 11:21
اختصاصی/ ارتباطی میان خواب با سکته قلبی و مغزی وجود دارد؟

 

ارتباطی میان خواب با سکته قلبی و مغزی

 نیوز، به نوشته نشریه تایمز، ( ارتباطی میان خواب با سکته قلبی و مغزی ) یک خواب آرام می تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد. مدت هاست که پزشکان در خصوص ارتباط بین  یک خواب ناسالم  و بیماری های قلبی عروقی مانند سکته قلبی و مغزی تحقیق می کنند. محققان چند فاکتور را برای  تشخیص یک خواب سالم، تعیین کرده اند:  بجای آنکه جغد شب ، سحرخیز باشید، اکثر شبها ۷ تا ۸ ساعت خوابیده باشید، در به خواب رفتن یا بیدار شدن مشکلی نبوده و یا اندک باشد، خروپف نکردن و چرت زدن بدون دلیل در طول روز.
آنها این فاکتورها را برای بیش از ۳۸۵ هزار فرد انگلیسی که فاقد بیماری قلبی و عروقی بودند، اعمال کرده و به طور متوسط ۸ سال و نیم این تحقیق را پیگیری کردند. آنها می خواستند دقیقا دریابند که میزان کیفیت خواب در درازمدت تا چه حد بر احتمال ابتلا به سکته قلبی یا مغزی تاثیر می گذارد. افرادی که تمام فاکتورهای خواب سالم را داشتند (نمره ۵) با افرادی که کمترین امتیاز را داشتند (۰ به ۱) مقایسه شدند. کسانی که بالاترین امتیاز را دارند ۳۵٪ کمتر از کسانی که کمترین امتیاز را دارند ، دچار بیماری قلبی یا سکته می شوند.
علائم، نشانه ها و راه های درمان سکته مغزی - مجله پزشکی درمانکده
این تحقیقات توسط کارشناسانی در دانشگاه تولین در ایالت لوئیزیانای آمریکا و همچنین مرکز بهداشت دانشگاه پکن در چین انجام گرفت، گرچه اطلاعات جمع آوری شده در انگلیس بدست آمده است. در حالی که گزارش مذکور متعادل و تقریبا دقیق بوده اما مشخص نمی کند که ۳۴ درصدی که در آستانه بروز سکته قلبی و مغزی معرفی شده اند،‌مقایسه میان بهترین و بدترین نمره خواب بوده یا بهترین نمره در مقایسه با میانگین نمرات.
محققان گرچه معیار خواب باکیفیت را برای احتمال بروز سکته مورد بررسی قرار دادند فاکتورهای موثر دیگری همچون   سن ، جنس و پیشینه قومی، سطح محرومیت،   سطح فعالیت بدنی ، سیگار کشیدن و مصرف الکل ،  سابقه خانوادگی بیماری قلبی و سکته مغزی ، شاخص توده بدن (BMI) و ابتلای احتمالی افراد به دیابت یا فشارخون را نیز تحت نظر قرار دادند. خطرات و سوابق بیماری های ژنتیکی نیز از دید محققان مغفول نماند. 
از ۳۸۵۲۹۲ نفر در این مطالعه ، ۲۱٫۸٪ دارای نمره خواب سالم (۵) ، و ۲٫۳٪ دارای بدترین نمره خواب ۰ یا ۱ بودند. از این تعداد و طی پیگیری هشت و نیم ساله ، ۷،۲۸۰ نفر دچار بیماری قلبی یا سکته مغزی شدند. در مقایسه با افرادی که بدترین نمره خواب را دارند ، کسانی که دارای نمره خواب سالم هستند ۳۵٪ کمتر دچار بیماری قلبی یا سکته مغزی شدند. محققان دریافتند که هر یک نمره خواب سالم اضافی ، خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی را تا ۸٪ کاهش می دهد.
سکته قلبی سراغ چه کسانی می‌رود؟ - همشهری آنلاین

دقیقا نمی دانیم که آیا خواب سالم مستقیماً خطر کمتری در بیماری های قلبی عروقی ایجاد می کند یا خیر. اما محققان محاسبه کردند که در صورت رعایت این نکته، ۱۱٫۵٪ از کل موارد بیماری های قلبی و سکته مغزی در این مطالعه کاسته می شود.

مترجم:‌لیلا فرجی
سرویس ترجمه نیوز

خبری دیگر …

دیابتی ها و خطر۲ تا ۴ برابری سکته قلبی در آن ها

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=188636

ثبت نظر

-