چرا برخی کودکان دیر به حرف می افتند

  • کد خبر : 188306
  • 25 شهریور 1399 - 7:01
چرا برخی کودکان دیر به حرف می افتند

به گزارش نیوز به نقل از مهر ،سمیرا آقادوست به اختلالات گفتاری در بین برخی از کودکان کم سن و سال اشاره کرد و گفت: اختلال «آپراکسی» یک اختلال گفتاری شایع است که در بین کودکان قبل از سنین مدرسه زیاد دیده می‌شود.

وی با اشاره به آپراکسی رشدی و اکتسابی، افزود: باید توجه داشته باشیم که آن دسته از کودکانی که قبل از سن مدرسه حرف نمی‌زنند و اصولاً صحبت آنها در حد تک کلمه است، غالباً این بچه‌ها گرفتار اختلال آپراکسی رشدی هستند.

آقادوست به اهمیت شناخت و درمان اختلال گفتاری در کودکان زیر سن مدرسه اشاره کرد و گفت: کودک ۶ ساله که گفتارش برای فرد غریبه واضح نباشد، می‌تواند جزو بچه‌های آپراکسی تلقی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: اگر کودک بعد از دو سالگی نباید هنگام صحبت کردن آب ریزش از دهان داشته باشد. این قبیل کودکان مشکل گفتاری دارند و باید توسط متخصص گفتار درمانی ویزیت شوند.

وی افزود: کودکانی که از هوش و شناخت خوبی برخوردارند و مشکل گفتاری دارند، باید بعد از ۲.۵ سالگی روند درمان آنها شروع شود.

آقادوست گفت: کودکان دچار اختلال گفتاری اگر قبل از سن مدرسه درمان نشوند، وقتی وارد محیط آموزشگاه می‌شوند با مشکلات عدیده ای در خواندن و نوشتن مواجه می‌شوند.

وی با تاکید بر ارجاع این قبیل کودکان به کلینیک‌های گفتار درمانی، تصریح کرد: این بچه‌ها باید مورد ارزیابی گفتار درمانگر قرار بگیرند و مصرف دارو برای تسریع در صحبت کردن این قبیل کودکان بی فایده است.

آقادوست با اشاره به اشتباه برخی والدین که فرزند خودشان را نزد متخصص مغز و اعصاب می‌برند، گفت: مغز این کودکان به لحاظ سخت افزاری سالم است و می‌بایست به اصلاح نرم افزار مغز برای تولید گفتار توجه کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در واقع با گفتار درمانی، مدار گفتار مغز این کودکان را فعال می‌کنیم.

وی گفت: بعضاً این کودکان در ۶ سالگی از هوش خوبی برخوردارند اما حتی نمی‌توانند کلمه مامان و بابا را بگویند.

آقادوست با عنوان این مطلب که کودکان در دو سالگی اقدام به جمله سازی می‌کنند، افزود: کودکان از نظر خزانه واژگان، می‌توانند بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کلمه را فرا بگیرند و جمله‌های دو تا سه کلمه‌ای تولید کنند. اگر کودک در سن ۲ تا ۲.۵ سالگی هنوز صحبت نمی‌کند، می‌بایست برای درمان او اقدام نمود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=188306

برچسب ها

ثبت نظر

-