سود فروش آزاد لاستیک به جیب چه کسانی می رود؟

  • کد خبر : 188206
  • 25 شهریور 1399 - 3:12
سود فروش آزاد لاستیک به جیب چه کسانی می رود؟
به گزارش نیوز،

 علل نابسامانی بازار لاستیک خودرو امشب ۲۴ شهریور ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور محله ای معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت و سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 اخبار اقتصادی–  محله ای معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به اینکه در بحث لاستیک با مشکلات تامین ارز مواجه هستیم گفت: باید در بخش توزیع تمهیداتی اندیشیده می‌شد لذا بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نظر گرفته شد تا اطلاعات توزیع لاستیک به صورت شفاف در سامانه جامع تجارت درج شود .

او با اشاره به اینکه در شبکه توزیع ۲۰۰۰ عمده‌فروش وجود دارند که نمایندگی ۸ تولید کننده و وارد کننده محسوب می شوند افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از ابتدای شهریور ماه، لاستیک سواری مشمول اظهار در سامانه شد و به صورت سیستمی کار آن دنبال می شود.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی را به صورت کامل برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته ایم گفت: لاستیک داخلی و وارداتی با ارز نیمایی تامین‌ می شود.

محله‌ای با اشاره به اینکه باید از طریق شفافیت کار را دنبال کرد افزود: از ابتدا تا انتهای زنجیره، هر کسی در حوزه خود باید مستندات را به گونه ای ایجاد کند که بتواند از حقوقش دفاع کند تا اگر در ماه هایی دچار مشکل شدیم سامانه آن را نشان دهد .

او با اشاره به اینکه تولید نسبت به سال گذشته بهبود یافته است عنوان کرد : در مورد کالاهای اساسی از ابتدا تا انتهای زنجیره، کار به صورت مشخص دنبال می‌شود، در مورد لاستیک وانتی ۶۰۴ هزار حلقه تولید شده اما براساس سامانه بهین‌یاب تا ۲۴ شهریور ماه ۶۹۹ هزار و ۹۸۸ حلقه اظهار تولید شده است.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به اینکه ۱۰ درصد آمار تولید در سامانه جامع تجارت به عنوان موجودی ثبت شده است خاطرنشان کرد: باید مصرف کننده به سامانه مراجعه کند تا ببیند کالا در کجا موجود است و سپس برای خرید آن اقدام کنند لذا آمار باید به صورت روزانه ثبت شود .

بحث دو نرخی شدن لاستیک تا پایان مهرماه حل می شود

محله ای تصریح کرد: اگر در سامانه دچار مشکلاتی هستیم باید سریع‌تر حل شود بنابراین باید قبول کرد که این راه را باید طی کرد تا مشکلات مرتفع شود این در حالی است که سامانه دقیق اجرا نشده است به طوری که شروع کار باید از تولید باشد.

او با اشاره به اینکه اطلاعات باید در سامانه به روز ثبت شود گفت: در غیر این صورت سامانه کارکرد خود را از دست می دهد . مشکلات شناسه حل شده و همه زیرساخت‌ها آماده شده است لذا از ۸ تولیدکننده خواهش می کنیم تا ابتدای زنجیره را شروع کنند و ما نیز این زنجیره را در انتها هدایت می کنیم و تا پایان مهرماه بحث دو نرخی شدن لاستیک به صورت کامل حل می شود.

لاستیک به نرخ ارز آزاد نداریم

سعادتی نژاد رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک با اشاره به اینکه لاستیک به نرخ ارز آزاد نداریم گفت: قبلا لاستیک به صورت صنعتی ارائه می‌شد اما الان لاستیک سنگین و نیمه سنگین به صورت سامانه‌ ای عرضه می شود به طوری که از سال ۹۷ وارد سامانه شده است.

او با اشاره به اینکه لاستیک بارز سواری دولتی، ۵۴۳ هزار تومان است، اما در بازار آزاد ۹۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: عمده فروشی‌ها اکنون نماینده شرکت‌ها هستند لذا باید اذعان داشت که لاستیک به صورت فروش آزاد نداریم و لاستیک‌هایی که به فروش می‌رسند لاستیک‌هایی هستند که از طریق حواله‌ای به تعداد محدود از سوی افراد گرفته شده و به دلیل اینکه احتیاج نداشتند در بازار به فروش می‌رسانند.

سعادتی نژاد با اشاره به اینکه سامانه نباید مشکل داشته باشد افزود:لاستیک نیسان را قبلاً خود اتحادیه توزیع می‌کرد، اما از تیرماه کار از سوی سامانه پیگیری می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک با اشاره به اینکه حاشیه قیمت بازار جمع نمی‌شود عنوان کرد: تاریخ لاستیک‌ها گذشته است و سامانه نتوانسته حواله راصادر کند و لذا در انبار‌ها کمبود نداریم، باید از طریق سامانه کار به صورت شفاف پیگیری شود تا کالا به صورت آسان‌تر در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.

باگرانفروشی به شدت برخورد می کنیم

در ادامه رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه مدیریت توزیع در فروش لاستیک وجود ندارد گفت: ما به شدت با گرانفروشی برخورد می کنیم.

او با اشاره به اینکه در ۶ ماه گذشته ۴۲۶ پرونده به شعب سازمان ارجاع شده است افزود: ۲۹۸ پرونده مربوط به گرانفروشی و مابقی پرونده ها مربوط به حوزه قاچاق بوده است بنابراین ۷ میلیارد تومان متخلفین را جریمه کرده ایم.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته مردم به شدت از گرانی لاستیک گلایه مند بودند ادامه داد : ما بررسی‌ها را بیشتر کردیم به طوری که مشخص شد که در مدیریت توزیع دقت به عمل نمی آید ، همچنین در فروشگاه ها تفاوت قیمت را شاهد هستیم لذا باید تمرکز بازرسی‌ها بر فروشندگانی که مشخص شده اند بیشتر شود.

در توزیع لاستیک نیمه سنگین مشکل داریم

وحید خراسانی کارشناس صنعت لاستیک با اشاره به اینکه در سال ۹۷ و ۹۸ به دنبال پیگیری های به عمل آمده با توزیع سیستمی در سامانه جامع تجارت مشکل حل شد گفت: با این اقدام مشکل لاستیک سنگین حل شد و تولیدکنندگان به پای کار آمدند اما در لاستیک نیمه سنگین مشکل داریم به طوری که تولید کنندگان حدود یک میلیون لاستیک در سال تولید می کنند اما آمار شان در سامانه درج نمی شود و کسی نمی داند که لاستیک را از کجا باید تهیه کند ، وقتی تولید کننده لاستیک را در سامانه عرضه نمی‌کند معلوم نمی‌شود که این لاستیک به کجا می رود.

او با اشاره به اینکه تولید کننده رینگ ۱۶ ، ۱۰ درصد اظهار تولید کرده است گفت: چرا باید لاستیکی که در داخل کشور تولید می شود سه برابر قیمت به فروش برسد الان فشار بر روی مردم زیاد است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=188206

ثبت نظر

-