وعده های غذایی مادران باردار چگونه باشد

  • کد خبر : 188100
  • 25 شهریور 1399 - 0:28
وعده های غذایی مادران باردار چگونه باشد

به گزارش نیوز، جلال الدین میرزای رزاز، اظهار داشت: یکی از شایع ترین شکایات زنان باردار، حالت تهوع صبحگاهی” بیماری صبحگاهی یا ویار” در دوران بارداری است. حالت تهوع و استفراغ در بیشتر موارد در حد خفیف و متوسط است که عارضه خاصی ایجاد نمی کند و تا زمانی که مادر غذا را تحمل می کند و مقادیر زیاد مایعات بنوشد تهدیدی برای سلامتی جنین نیست و تنها می تواند با کاهش وزن مادر به میزان کم، همراه باشد و منجر به از دست رفتن آرامش مادر باردار و خانواده اش شود.

وی افزود: در صورت تشدید این حالت، با اثرات منفی بر وزنگیری مادر، منجر به کاهش رشد جنین و خطر تولد زودرس می شود.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به توصیه های موثر به منظور رفع حالت تهوع و جلوگیری از آن در دوران بارداری اشاره کرد و بیان داشت: در دوران بارداری از وعده و یا مصرف وعده های غذایی سنگین، پرهیز  و وعده های غذایی را در حجم کم و تعداد دفعات بیشتر مصرف شود.

رزاز در ادامه گفت: از مصرف غذاهای سرخ شده در روغن، غذاهای چرب و پر ادویه، تند و غذاهای نفاخ تا حد امکان در دوران بارداری پرهیز و در هنگام مصرف وعده های غذایی سعی شود غذاها پس از خنک شدن مصرف شوند تا بوی آن ها باعث تشدید حالت تهوع نشود.

وی تصریح کرد: مادران باردار در هنگام تهیه غذا هواکش آشپزخانه را روشن و یا پنجره ها را باز کنند تا از شدت بوی غذا در منزل که سبب تشدید حالت تهوع می شود، جلوگیری شود. البته در صورت امکان از افراد دیگر جهت پخت و پز کمک بگیرند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه جداسازی مصرف غذاهای مایع از جامد به تحمل بهتر غذاها در دوران بارداری کمک می کند، اظهار داشت: در این دوران در رژیم غذایی خود از میوه ها و سبزی هایی که دارای عطر و طعم ملایم مصرف شود.

رزاز به جلوگیری از ایجاد تهوع صبحگاهی در دوران بارداری اشاره کرد و گفت: جهت جلوگیری از ایجاد تهوع صبحگاهی، قبل از بلندشدن از رختخواب ، کمی بیسکویت یا نان خشک در حالت خوابیده مصرف شد سعی شود تا حد امکان از مصرف مایعات همراه با غذاها پرهیز و در فواصل وعده های غذایی، مایعات را به میزان کافی ۱ تا ۲ ساعت قبل و یا بعد از غذا دریافت کنیم. یک روش خوب این است که یک نوشیدنی طی روز، جرعه جرعه نوشیده شود.

وی افزود: در صورتی که مصرف قرص آهن در دوران بارداری موجب ایجاد حالت تهوع می شود ، بهتر است قبل از خواب، قرص آهن را مصرف شود.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور بوییدن پوست لیموترش را مانع از استشمام بوهای آزاردهنده در دوران بارداری دانست و بیان داشت: جویدن آدامس با مکیدن لبنیات با طعم مناسب می تواند در بهبود حالت تهوع موثر باشد و البته مصرف مکمل ویتامین B۶ نیز در موارد خفیف در صورت تجویز متخصص، موجب بهبود حالت تهوع می شود.

رزاز در ادامه به سایر نکات جلوگیری از و کاهش حالت تهوع در دوران بارداری اشاره کرد و گفت: مادران باردار از کشیدن سیگار خودداری کنند و تا حد امکان در مکان های بسیار گرم رفت و آمد نکنند چون که باعث بروز حالت تهوع می شود.

وی تصریح کرد: مادران باردار باید به میزان کافی استراحت و استرس های خود را کنترل کنند و به حالت تهوع فکر نکنند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور عنوان کرد: مادران باردار بلافاصله پس از غذا خوردن دراز نکشند چرا که این کار باعث تشدید حالت تهوع در دوران بارداری می شود و توجه داشته باشند که مصرف هر گونه دارو و مکمل در زمان حاملگی حتما باید با نظر پزشک صورت گیرد بنابراین از مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی و گیاهی خودداری شود.

رزاز در ادامه علت یبوست در دوران بارداری را در ارتباط با کاهش حرکات روده کوچک، بزرگ و یا هر دو در اثر فشار وارده به دلیل بزرگ شدن رحم یا اثرات هورمونی( افزایش پروژسترون) دانست و گفت: مادران باردار همراه با وعده های غذایی صبحانه، ناهار و شام به میزان کافی از گروه سبزی ها و طی روز به میزان کافی از گروه میوه ها مصرف کنند.

وی بیان داشت: مادران باردار می توانند مصرف میوه های خشک خیسانده شده در آب همانند انجیر خشک و برگه های زردآلو را مصرف کنند چرا که می تواند در رفع یبوست در این دوران کمک کند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به مصرف نان ها و بیسکویت های سبوس دار در رژیم غذایی مادران باردار اشاره کرد و گفت: در این دوران نوشیدن آب طی روز افزایش یابد. به طوری که  باید روزانه حداقل شش لیوان و ترجیحا هشت لیوان مایعات مصرف کنند فراموش نشود که بهترین نوشیدنی، آب است.

رزاز به مصرف روغن زیتون و پرهیز از خوردن غذا با حجم زیاد در دوران بارداری تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=188100

ثبت نظر

-