درمان آبریزش بینی به چند راهکار عالی

  • کد خبر : 186439
  • 21 مرداد 1400 - 10:00
درمان آبریزش بینی به چند راهکار عالی

به گزارش نیوز:آبریزش بینی یا گرفتگی بینی یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به بینی می باشد که بسیار آزار دهنده است. آبریزش بینی ترشح مخاط از سوراخ‌های بینی است. این نتیجه تولید بیش از حد مخاط بینی بوده که منجر به ترشحات آبکی می‌شود که از سوراخ‌های بینی شما خارج شده یا به گلوی شما می‌ریزند.در ادامه این مطلب به درمان آبریزش بینی می پردازیم.

آبریزش بینی و گرفتگی بینی هر دو از علائم آزاردهنده دستگاه تنفسی فوقانی هستند و دلایل اصلی خود را دارند. اما در هر صورت به محض شروع، شما می‌خواهید از شر آن خلاص شوید.

گرفتگی بینی به دلیل التهاب لایه‌های حفره بینی رخ می‌دهد. مجاری متورم بینی جریان هوا را محدود و نفس کشیدن از طریق بینی را سخت می‌کنند. التهاب همچنین خارج شدن مخاط از بینی را دشوار می‌سازد، بنابراین ممکن است تجمع مخاط غلیظ و خشک نیز اتفاق بیفتد که باعث احساس گرفتگی می‌شود.
درمان آبریزش بینی
سرماخوردگی و آنفلوانزا معمولاً مقصر آبریزش بینی و یا گرفتگی بینی هستند، اما این دو علامت، می‌توانند به دلیل آلرژی نیز رخ دهند.
همچنین ممکن است علائم دیگری مانند عطسه، سرفه، گرفتگی قفسه سینه، گلودرد، سردرد و بدن درد همراه آبریزش و گرفتگی بینی تجربه شوند.

درمان آبریزش بینی

چگونه علائم دستگاه تنفسی فوقانی مانند گرفتگی بینی و آبریزش بینی را تسکین دهیم و سریع‌تر احساس راحتی کنیم؟

۱- زیاد مایعات بنوشید

درمان آبریزش بینی؛ اگر بینی‌تان گرفتگی دارد، با نوشیدن آب فراوان و آب مرغ تازه بدن خود را هیدراته نگه دارید تا به رقیق و روان شدن مخاط کمک کند. این کار باعث می‌شود که بینی و سینوس‌های شما سریع‌تر تخلیه شوند. نوشیدن مایعات زیاد باعث لیز شدن غشاهای موجود در مجاری هوایی شما می‌شود.
زیاد مایعات بنوشید
از نوشیدن مایعاتی مانند کافئین که می‌توانند باعث کم‌آبی بدن شوند خودداری کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

درمان آسان گرفتگی بینی

۲- دوش آب گرم بگیرید

نیاز به تسکین سریع دارید؟ دوش آب گرم را امتحان کنید. درست مثل یک چای داغ یا بخار صورت، دوش گرفتن می‌تواند به کاهش آبریزش و گرفتگی بینی کمک کند.
صورت و سینوس‌ها را مستقیماً در بخار و اسپری دوش قرار دهید تا بهتر نتیجه بگیرید.

۳- استراحت کافی داشته باشید

درمان آبریزش بینی؛ تحقیقات نشان می‌دهد هنگام خواب در بدن شما سلول‌های جدید سیستم ایمنی تولید می‌شود. پروتئین‌های معروف به سیتوکین‌ها که برای مقابله با عفونت و التهاب مهم هستند، در هنگام خواب تولید و ترشح می‌شوند. این بدان معناست که خواب می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را در حالت ایده‌آل حفظ کند. به علاوه، این کار به بینی شما زمانی برای استراحت می‌دهد.

۵- بخور را امتحان کنید

درمان آبریزش بینی؛ دفعه بعدی که بینی‌تان دچار گرفتگی شد، سعی کنید در حمام با دوش آب گرم بنشینید. همچنین می‌توانید از یک کاسه آب گرم استفاده کرده و بخار آن را تنفس کنید. استنشاق بخار گرم (نه داغ) می‌تواند به تسکین غشاهای مخاطی بینی کمک کند و باعث رقیق شدن مخاط شود. این به شما کمک می‌کند تا مخاط را سریع‌تر تخلیه کنید.
درمان آبریزش بینی

۴- استفاده از کمپرس گرم

قرار دادن کمپرس گرم روی بینی و پیشانی آن هم چندین بار در روز، می‌تواند به تسکین علائم دستگاه تنفسی فوقانی مانند گرفتگی بینی کمک کند.
اگر کمپرس ندارید، سعی کنید یک پارچه را با آب گرم مرطوب کنید و چند بار در روز آن را به صورت خود بمالید. این عمل به روان شدن مخاط شما کمک می‌کند تا گرفتگی بینی را برطرف کند.

۶- از دستگاه مرطوب‌کننده هوا کمک بگیرید

وقتی هوا خیلی خشک است، ممکن است مخاط شما غلیظ شده و جریان خوبی نداشته باشد و سینوس‌های شما به‌درستی تخلیه نشوند. برای افزودن رطوبت به هوا می‌توانید از رطوبت ساز یا دستگاه بخور سرد استفاده کنید که باعث مرطوب کردن مجاری بینی شما و تخلیه سریع‌تر مخاط می‌شود.

۷- استفاده از اسپری نمکی بینی

استفاده از اسپری نمکی بینی با شستن مواد حساسیت‌زا مانند گرده، گردوغبار و شوره‌ی سر حیوانات خانگی، که می‌توانند منجر به گرفتگی بینی شوند، به باز نگه داشتن مجاری بینی کمک می‌کند.
استفاده از اسپری نمکی بینی
همچنین می‌تواند مخاط غلیظ یا خشک را روان کند تا از بین بردن آن آسان‌تر شود. همچنین محلول نمکی نیز به تسکین مجاری بینی خشک و تحریک شده کمک می‌کند.

۸- با نتی‌پات بینی خود را شست‌وشو دهید

درمان آبریزش بینی؛ اگر علائم گرفتگی بینی دارید می‌توانید از نتی‌پات برای شستشوی ذرات یا مخاط بینی استفاده کنید. نتی‌پات به طور مخصوص برای کمک به شما در از بین بردن مخاط، تولید شده است. برای استفاده از آن، سر خود را به پهلو روی روشویی خم کرده و لوله نتی‌پات را در سوراخ بینی بالایی قرار دهید، و سپس محلول آب نمک را در آن بریزید و اجازه دهید آب از سوراخ بینی پایینی تخلیه شود.
با نتی‌پات بینی خود را شست‌وشو دهید

۹- خوردن یک وعده غذایی تند

درمان آبریزش بینی؛ ماده شیمیایی موجود در غذاهای تند، کپسایسین، می‌تواند به تسکین آبریزش بینی، که به دلیل آلرژی ایجاد نشده است، کمک کند. کپسایسین عامل تندی فلفل قرمز است. هنگام خوردن غذاهای تند، ممکن است آبریزش در ابتدا بدتر شود، اما در طولانی‌مدت باعث تسکین آن خواهد شد.

۱۰- استفاده از داروهای بدون نسخه مناسب

درمان آبریزش بینی؛ داروهای بدون نسخه مربوط به سرماخوردگی و آنفلوانزا، می‌توانند علاوه بر سایر علائم شایع، آبریزش و گرفتگی بینی را درمان کنند. برای دریافت داروی مناسب، سایر علائم همراه را نیز در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

درمان آبریزش بینی ناشی از آلرژی

 هنگامی که میزان گرده در هوا زیاد است، معمولاً در اوایل صبح و روزهای بادی، در خانه بمانید.
 در فصل آلرژی، پنجره‌ها را بسته نگه دارید و در صورت امکان از تهویه هوا استفاده کنید.
 اگر در فضای باز کار می‌کنید از ماسک مخصوص گردوغبار استفاده کنید، بعد از ورود به خانه لباس‌های خود را عوض کنید و دوش بگیرید.
درمان آبریزش بینی
 اگر به موی حیوانات حساس هستید از تماس با گربه و سگ خودداری کنید.
علاوه بر این، بسیاری از داروهای بدون نسخه و بی‌خطر برای کمک به کنترل علائم آلرژی، مانند اسپری‌های استروئیدی بینی و آنتی‌هیستامین‌های خوراکی وجود دارد. اگر علائم شدید باشد، پزشک ممکن است دارو تجویز کرده و یا شما را به متخصص آلرژی، برای آزمایش و درمان هدفمند، ارجاع دهد.

جلوگیری و درمان آبریزش بینی

رعایت نکات بهداشتی مهم است و اغلب می‌تواند به جلوگیری از گسترش میکروب کمک کند. در اینجا چند نکته ساده بیان شده است:
 دست‌ها را مرتب بشویید.
 پس از فین یا پاک کردن بینی، دستمال کاغذی استفاده شده را دور بریزید.
 از کسانی که سرماخوردگی یا عفونت دارند دور شوید.
 برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، غذای سالم بخورید و به طور منظم ورزش کنید.
 داخل آرنجتان عطسه و سرفه کنید، نه داخل دستتان.
 سطوح مشترک مانند میزها، پیشخوان، اسباب‌بازی‌ها، دستگیره درب‌ها و لوازم حمام را تمیز و ضدعفونی کنید.
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=186439

ثبت نظر

-