آزمایشی سریع برای تشخیص سرطان تخمدان

  • کد خبر : 184938
  • 22 شهریور 1399 - 20:51
آزمایشی سریع برای تشخیص سرطان تخمدان

به گزارشنیوز و به نقل از مدیکال اکسپرس، آنتی ژن “CA۱۲۵” یک گلیکوپروتئین غشای پلاسما است که در بافت‌های دستگاه تناسلی زنان یافت می‌شود و معمولاً برای تشخیص سرطان تخمدان استفاده می‌شود اما به خودی خود در شناسایی سرطان‌های در مرحله اولیه ضعیف عمل می‌کند. هنگامی که روند بررسی آنتی ژن CA۱۲۵ با هدف قرار دادن ساختارهای قند نابجا(aberrant sugar) در تومور ترکیب شود، روش تشخیص سرطان می‌تواند به طور قابل توجهی بهبود یابد.

طی این مطالعه هدف گروه تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور “کیم پترسون”(Kim Pettersson) در دانشگاه تورکو فنلاند ایجاد آزمایشات جدیدی بود که با بررسی ساختارهای قند اصلاح شده قادر به تشخیص بافت سرطانی است. آنها در این مطالعه جدید توضیح داده‌اند که چگونه این آزمایش تشخیصی سریع و حساس را توسعه داده‌اند که می‌تواند سرطان تخمدان را از نمونه خون بیمار تشخیص دهد.

با آزمایش سریع توسعه داده شده توسط محققان این مطالعه می‌توان سرطان تخمدان را با دقت بالا و تنها در عرض ۳۰ دقیقه در نمونه خون افراد تشخیص داد.

دکتر “شریف بایومی”(Sherif Bayoumy) یکی از محققان این مطالعه گفت: در مقایسه با تشخیص عادی سرطان توسط CA۱۲۵، حساسیت آزمایش جدید در تشخیص سرطان تخمدان ۴.۵ برابر بیشتر بود. هدف این است که بتوانیم این آزمایش را توسعه دهیم تا توسط آن نه تنها بتوانیم حضور این سرطان را در گروه بزرگتری از بیماران تشخیص دهیم بلکه بتوانیم توسط آن سایر سرطان‌ها را نیز تشخیص دهیم.

پروفسور کیم در انتها گفت: نتایج بدست آمده برای تشخیص زودهنگام سرطان بسیار امیدوار کننده است. ما اکنون در حال بررسی و تمرکز برای توسعه آزمایشهایی مشابه برای تشخیص سایر سرطان‌ها نیز هستیم. تشخیص بیماری در اسرع وقت برای مثال در مورد سرطان لوزالمعده بسیار مهم است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=184938

ثبت نظر

-