نقش تغذیه در سلامت گوش چیست؟

  • کد خبر : 181764
  • 19 شهریور 1399 - 22:29
نقش تغذیه در سلامت گوش چیست؟

به گزارش نیوز، گوش‌ها هم مانند دیگر اعضای بدن، کم‌کم فرسوده می‌شوند و شنوایی ما، تحت‌تأثیر عوامل مختلف دچار کاهش می‌شود. گوش شما، بدون مراقبت درست، ممکن است خیلی زودتر از شما پیر شود.

برای حفظ سلامت گوش لازم است از پرخوری و مصرف زیاد غذاهای سنگین و بخار انگیز مانند حلیم، عدس، کله پاچه، پیاز و سیر خام، تره، بادنجان و باقالی بپرهیزید.

ضمن اینکه از پرخوابی و بیداری زیاد دوری‌کنید. تا جای ممکن از حرکت در دود و گردوغبار بپرهیزید.

از داخل کردن اشیای خارجی به گوش مانند گوش پاک‌کن و آب، خودداری‌کنید.

از صداهای ترسناک و خیلی‌بلند مانند گوش‌دادن موسیقی با صدای بلند خودداری‌کنید.

به عنوان یک حرکت ورزشی، در بازه‌های زمانی مشخص تلاش‌کنید به صداهای ضعیف مانند صدای رادیویی که کم شده، گوش‌دهید.

در صورت صلاحدید پزشک، هفته‌ای یک‌بار چکاندن روغن بادام تلخ نیم‌گرم در گوش، مفید است.

مواد غذایی غنی از منگنز به شنیدن بهتر کمک می‌کند.

 مواد غذایی غنی از منگنز به شنیدن بهتر کمک می‌کند.مواد غذایی غنی از منگنز به شنیدن بهتر کمک می‌کنند، زیرا این ماده معدنی در تشکیل بافتهای همبند و استخوانها موثر است.

 منابع غنی حاوی منگنز  شامل سیب ، زردآلو ، آووکادو ، لوبیا ، آناناس ، توت، کشمش ، کرفس و حبوبات است.

کارشناس مسئول توانمندسازی معلولین بهزیستی خراسان‌جنوبی، با اشاره به اینکه غذاهای غنی از ویتامین D نیز به بهبود شنوایی کمک می‌کنند، ادامه داد: ویتامین D مسئول جذب کلسیم در بدن است که خود این ماده برای داشتن استخوانهای محکم ضروری است.

منابع ویتامین D شامل ماهی‌های روغنی مانند سالمون، قزل‌آلا، ماهی تن، جگر و زرده تخم مرغ است. قرار گرفتن به مدت چند دقیقه در مجاورت نور خورشید نیز می‌تواند ویتامین D را تأمین کند.

رازقی با اشاره به اینکه مصرف ویتامین C ، ویتامین E و منیزیم نیز در این راستا موثرند، گفت: میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند کلم بروکلی، فلفل سبز و فلفل قرمز، گل کلم، کلم برگ، کلم بروکلی نیز سزشار از این ویتامین ها هستند. همچنین منابع منیزیم شامل فرآورده‌های لبنی، گوشت، ماهی، ماکیان، سبزیجات سبز و حبوبات است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=181764

ثبت نظر

-