رشد ۲۰۰ درصدی قیمت کتاب در ۳ ماه اول امسال

  • کد خبر : 180773
  • 19 شهریور 1399 - 10:03
رشد ۲۰۰ درصدی قیمت کتاب در ۳ ماه اول امسال

به گزارش ، مجید جلیسه، پژوهشگر حوزه کتاب گفت: در ۳ ماه اول سال ۹۹ قیمت کتاب نسبت به سال گذشته رشد ۲۰۰ درصدی داشته است.

جلیسه در برنامه تلویزیونی صبح و گفت‌وگو گفت: قیمت کتاب تابعی از وضعیت اقتصادی کلان کشور است، زمانی که شاهد افزایش قیمت کاغذ، زینک و چسب صحافی هستیم به تبع آنها قیمت کتاب نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: در واقع زمانی که هزینه‌ها و دستمزدها افزایش می‌یابد قیمت کتاب نیز افزایش خواهد یافت.

پژوهشگر حوزه کتاب خاطرنشان کرد: در بازار کتاب قیمت کاغذ بسیار مؤثر است، زمانی که قیمت کاغذ از ‌بندی ۷۵ هزار تومان به ‌بندی ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد باید انتظار افزایش قیمت کتاب را داشت.

جلیسه عنوان کرد: در سال ۹۴ متوسط قیمت کتاب در ایران ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود اما در ۳ ماه اول امسال میانگین قیمت کتاب به ۴۰ هزار تومان رسیده است که شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت در حوزه کتاب هستیم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت کتاب در وضعیت اقتصادی و فعالیت ناشران تأثیرگذار است، چراکه با افزایش قیمت کتاب سرانه مطالعه کاهش یافته و به همین میزان فعالیت ناشران نیز کم می‌شود.

همچنین مسعود پایدار، عضو هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در این باره گفت: طی سال‌های اخیر با شتاب فزاینده کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم و همین امر موجب شده قیمت‌ها افزایش یابد.

وی افزود: تولید کتاب تابع مواد اولیه است، بنابراین با افزایش قیمت‌ها شاهد آن هستیم که قیمت تمام‌شده کتاب نیز افزایش می‌یابد.

عضو هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی اظهار داشت: به دلیل افزایش قیمت‌ها شمارگان چاپ کتاب نیز کاهش می‌یابد، بنابراین دیگر برای نویسنده مقرون‌به‌صرفه نیست که با این شمارگان برای چاپ کتاب وقت بگذارد.

پایدار گفت: باید نگاه به صنعت نشر تغییر کند و سیاست‌هایی برای حمایت از این صنعت ایجاد شود تا بخشی از مشکلات برطرف شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=180773

ثبت نظر

-