نوجوانان افسرده / راهکاری ساده و مهم برای تضمین سلامت روانی نوجوان

  • کد خبر : 178384
  • 17 شهریور 1399 - 14:55
نوجوانان افسرده / راهکاری ساده و مهم برای تضمین سلامت روانی نوجوان

 

 

 نیوز: مدتی است که مشخص شده که با افزایش سن، سطح فعالیت کودکان کاهش می یابد و ظاهرا این اتفاق در سالهای اخیر بیشتر شده است. تعداد نوجوانان افسرده نیز در حال افزایش است. محققان میزان فعالیت ۴۲۵۷ نوجوان ۱۲ ، ۱۴ و ۱۶  ساله را ارزیابی کرده و سپس آنها را برای علائم افسردگی در سن ۱۸ سالگی مورد آزمایش قرار دادند. در طول این بررسی مطالعاتی، انجام سطح متوسطی از برخی فعالیت های فیزیکی سبک مانند پیاده روی در این افراد کمتر شده و در عوض، نشستن یا دراز کشیدن در آنها بیشتر شده است. 
افسردگی و کاهش سلامت روانی نوجوانان

نوجوانان افسرده و تحرک کم

هر قدر فعالیت های این نوجوانان کمتر و کمتر شده، ابتلا به افسردگی در سنین ۱۸ سالگی در آنها بیشتر شده است. تنها ۱.۵ درصد از شرکت کنندگان در این بررسی به  توصیه های دولتی برای انجام حداقل یک ساعتت فعالیت بدنی در روز مخصوص سنین ۵ تا ۱۸ سال عمل کرده بودند.

فعالیت های سبک راهکاری برای درماننوجوانان افسرده

محققان می گویند ممکن است انجام فعالیت های سبک برای نوجوانان آسانتر از افزایش میزان فعالیت متوسط ​​تا شدید برای انها باشد. حتی کاهش نسبتاً اندک درجه افسردگی که در این مطالعه مشاهده می شود ، می تواند تأثیر مهمی بر سلامت روان برخی از این افراد در جوانی داشته باشد.
کم تحرکی ، افسردگی و کاهش سلامت روانی نوجوانان را در پی دارد
تحقیقات مذکور که توسط گروهی از محققان دانشگاه بریستول انجام گرفته، شامل پارامترهایی نظیر کل فعالیت بدنی فرد در سنین ۱۲، ۱۴ و ۱۶ سالگی، زمان کم تحرکی(نشستن یا دراز کشیدن)، فعالیت سبک (آهسته راه رفتن) و فعالیت متوسط یا شدید (دویدن یا ورزش کردن) می باشد. فاکتورهایی از جمله جنسیت، پیشینه قومی، طبقه اجتماعی، علائم افسردگی در سن ۱۲ سالگی، ضریب هوشی، هرگونه سابقه بیماری روانی جدی در والدین و سطح تحصیلات والدین را نیز در نظر گرفتند. 
محققان دریافتند که نوجوانان در مقایسه با سن ۱۲ سالگی خود، هر روز حدود یک ساعت و نیم (۹۳ دقیقه) بیشتر در حالت بی تحرک می نشینند یا دراز می کشند. آنها هر روز یک ساعت و ۲۰ دقیقه (۸۱ دقیقه) کمتر از قبل به انجام فعالیت بدنی سبک می پردازند. در ۱۶ سالگی در مقایسه با سن ۱۲ سالگی. زمان صرف شده برای انجام فعالیت های بدنی متوسط ​​تا شدید تقریباً یکسان باقی مانده است ، اگرچه از ابتدا در سطح پایین (حدود ۲۰ دقیقه) بوده است. از این تعداد حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد دارای علائم ابتلا به افسردگی در سن ۱۸ سالگی بودند.
مقابله با افسردگی ذر جوانی با فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید در کودکی و نوجوانی
در بخش دیگری از نتایج این بررسی مشخص شد که نوجوانانی که زمان بیشتری را در حالت نشسته گذرانده اند، بیشتر به افسردگی در سن ۱۸ سالگی دچار شده اند.
به نظر نمی رسد سطح فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید نوجوانان با درجات افسردگی ارتباط زیادی داشته باشد. این می تواند به این دلیل باشد که تعداد کمی از این  نوجوانان افسرده برای ایجاد تأثیر بر روی نتایج، فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید انجام داده اند. به طور کلی، صرف زمان بیشتر و انجام فعالیت های بدنی سبک با کاهش درجات افسردگی ارتباط دارد.

بیشتر بخوانید:

آموزش مهارت های زندگی به کودکان

محققان اعلام کردند که جابجایی رفتار کم تحرکی با فعالیت سبک در نوجوانان ، توجه مستقیم و دقیق تری را در دستورالعمل های فعالیت بدنی و مداخلات بهداشت عمومی با هدف کاهش شیوع افسردگی ایجاب می کند. آنها خواستار تدبیر مدارس برای تشویق نوجوانان به “درس خواندن در حالت ایستاده، افزایش زمان تفریحات فعال بین کلاسها ، ترویج سرگرمی هایی با فعالیت های سبک مانند نواختن ساز و نقاشی” شدند.
مقابله با افسردگی در نوجوان
مدتهاست ارتباط میان فعالیت بدنی و سلامت روانی مشخص و اثبات شده است. اما این اولین مطالعه ای است که به بررسی انواع فعالیت ها – از جمله فعالیت سبک – در نوجوانان و ارتباط آن با سلامت روان پرداخته است. ثابت شده که فعالیت بدنی، چه انجام کارهای خانه و چه  دویدن در ماراتن، به سلامتی جسم و روان کمک می کند.
از این رو مطالعه ای که نشان می دهد حتی فعالیت سبک نیز ممکن است برای سلامت روان نوجوان مفید باشد ، مورد استقبال قرار می گیرد. علیرغم محدودیت های این مطالعه ، این پیام که نوجوانان باید به خاطر سلامت روان خود به فعالیت بیشتر تشویق شوند ، یک امر مهم است. 

علائم افسردگی در نوجوانان افسرده اغلب برای اولین بار در دوران بلوغ بروز می کند. تلاش برای متوقف کردن و معکوس کردن روند افزایش بی تحرکی کودکان و جوانان می تواند تأثیرات مهمی بر سلامت روان آینده آنها داشته باشد.

مترجم:‌لیلا فرجی
منبع: سرویس ترجمه نیوز با اندکی تغییر

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=178384

ثبت نظر

-