صنعت گردشگری ترکیه چرا اینقدر پیشرفت کرده؟

  • کد خبر : 177112
  • 19 خرداد 1400 - 14:06
صنعت گردشگری ترکیه چرا اینقدر پیشرفت کرده؟

ترکیه  با نام رسمی جمهوری ترکیه ، کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در شمال غرب آسیا و خاورمیانه جای گرفته‌است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان قرار دارد.

ترکیه در شرق با کشورهای ایران، نخجوان، ارمنستان، و گرجستان؛ در جنوب شرقی با عراق و سوریه؛ و در شمال غربی (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه و از جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگهٔ راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه است.

اما چه کشوری در سال های گذشته توانسته است به رشد اقتصادی چشمگیری از طریق توسعه گردشگری برسد و دلایل آن چه بوده است؟

رتبه بندی گردشگری جهان

در اولین گام قصد داریم نگاهی به ۱۰ کشور برتر گردشگری جهان در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی داشته باشیم.

توریستی ترین کشورهای دنیا ۲۰۱۹ نیز به شکل زیر است:

۱٫ فرانسه: ۹۰ میلیون نفر

۲٫ اسپانیا: ۸۳ میلیون نفر

۳٫ آمریکا: ۸۰ میلیون نفر

۴٫ چین: ۶۳ میلیون نفر

۵٫ ایتالیا: ۶۲ میلیون نفر

۶٫ ترکیه: ۵۲ میلیون نفر

۷٫ مکزیک: ۴۲ میلیون نفر

۸٫ آلمان: ۳۹ میلیون نفر

۹٫ تایلند: ۳۸ میلیون نفر

۱۰٫ انگلستان: ۳۶ میلیون نفر

در سال ۲۰۱۸ نیز آمار ثبت شده به شکل زیر بوده است.

۱٫ فرانسه: ۸۶٫۹ میلیون نفر

۲٫ اسپانیا: ۸۱٫۸ میلیون نفر

۳٫ آمریکا: ۷۶٫۹ میلیون نفر

۴٫ چین: ۶۰٫۷ میلیون نفر

۵٫ ایتالیا: ۵۸٫۳ میلیون نفر

۶٫ مکزیک: ۳۹٫۳ میلیون نفر

۷٫ بریتانیا: ۳۷٫۷ میلیون نفر

۸٫ ترکیه: ۳۷٫۶ میلیون نفر

۹٫ آلمان: ۳۷٫۵ میلیون نفر

۱۰٫ تایلند: ۳۵٫۴ میلیون نفر

فرقی که در رده بندی میان دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وجود دارد این است که ترکیه در سال ۲۰۱۹ با دو پله صعود و با رشد ۱۴ درصدی در مجموع ۵۲٫۵ میلیون گردشگر رتبه ششم را از آن خود کرد.

شاید در آمار منتشر شده توسط  UNWTO مربوط به توریستی ترین کشورهای دنیا حضور نام ترکیه در رتبه ششم این رده بندی برای خیلی ها جای تعجب داشته باشد اما حقیقت این است که در ۱۰ سال اخیر این کشور واقعا مستحقق همچین عنوانی بوده. نباید فراموش کنیم که در سال ۲۰۱۵ میلادی بعد از کودتای ارتش ترکیه و همچنین حملات توریستی در فرودگاه استانبول این کشور برای مدتی گردشگران خارجی خود را از دست داد اما بار دیگر توانست اعتماد توریست ها را جلب کند و تا به امروز یک از ده کشور تویستی ترکیه شناخته شود.

صنعت گردشگری ترکیه

دلایل پیشرفت صنعت گردشگری ترکیه

نکته ای که باید بدانید این است که هر مقصد به واسطه مسافرانش تبلیغ می شود. یک توریست هنگام ورودش ارز را وارد چرخه اقتصادی کشور مقصد می‌کند. همین مسئله از گردشگری یک صنعت ساخته است. ترکیه نیز توانسته است در این زمینه گام‌های بلند و بزرگی بردارد و حال می بینیم که تور ترکیه در ایران و دیگر کشورهای دنیا طرفدار زیادی پیدا کرده است و اکنون می توان شاهد این بود که علاوه بر صنایع ساختمان سازی، خودروسازی و همچنین کشاورزی در صنعت گردشگری ترکیه حرف های زیادی برای گفتن دارد.

برنامه ریزی بلند مدت در ترکیه منجرو به توسعه ی صنعت توریسم این کشور در سال های اخیر شده چه بسا ساخت بزرگترین و شلوغ ترین فرودگاه جهان با نام فرودگاه استانبول دلالت بر همین موضوع دارد. اگر بخواهیم عوامل مهم و تاثیر گذار در توسعه صنعت گردشگری ترکیه را نام ببریم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ کاهش ارزش لیر ترکیه نسبت به یورو و دلار

۲٫ توجه رسانه ها و تبلیغات برای ساخت فیلم ها و تیزرهای تبلیغاتی به زبان ها مختلف

 ۳٫ فراهم شدن بستری مناسب برای سرمایه گذاران خارجی و دعوت از آن ها برای کار، خرید ملک و سرمایه گذاری

۴٫ ایجاد زیر ساخت های مدرن همچون شهرک های توریستی، هتل های لوکس، فرودگاه های بزرگ در تمامی شهرها از جمله استانبول، آنتالیا، ازمیر و آنکارا

۵٫ برخورداری از انواع آثار باستانی و جاذبه های طبیعی در نتیجه تشویق علاقه مندان به طبیعت گردی، ماجراجویی و ورزش های زمستانی

 

استامبول

رتبه ایران در گردشگری ترکیه

سفر ایرانیان به ترکیه به دلیل افزایش ارز در سال های اخیر کاهش داشته اما با این وجود در ۸ ماه نخست سال ۲۰۱۹ ایران توانست سهم قابل توجهی را از نظر تعداد گردشگرانش به ترکیه داشته باشد و بعد از روسیه، آلمان، انگلیس و بلغارستان رتبه پنجم را از آن خود کند.

شهرهای پرطرفدار ترکیه

در این بین تور استانبول بیشترین تقاضا را در بین مردم کشورمان دارد. “باتوجه به رشد روز افزون صنعت توریسم در استانبول می توان شاهد تعداد زیادی از هتل های لوکس، معروف و حتی ارزان قیمت بود.

به عبارتی نقطه به نقطه این شهرهتل های لاکچری، هتل های ۵ ستاره، هتل های ۴ و ۳ ستاره وجود دارد” همچنین در کنار جاذبه های بی نظیری چون تنگه بسفر، جزیر پرنس و آثار باستانی باقیمانده از حکومت عثمانی که در این کشور وجود دارد استانبول یکی از شهرهایی است که همواره در طول سال چندین مرتبه حراج های باور نکردنی با تخفیف های قابل توجهی در آن مشاهده می شود.

پس همین موارد می تواند برای تبدیل شدن استانبول به شهر توریستی کافی باشد. جالب است که بدانید در سال ۲۰۱۸ ایرانیان بیشترین سفر را به این شهر مخصوصا با تور ارزان استانبول داشتند و با سهم ۷درصدی از مجموع گردشگران خارجی، در رتبه دوم بیشترین ورودی‌ها به استانبول قرار گرفتند.

تور آنتالیا نیز بعد از استانبول رتبه دوم را از نظر تقاضا در میان ایرانیان دارد. آنتالیا تنوعی از جاذبه های گردشگری را در خود جای داده است که خاص ترین آن ها را شاید بتوان سواحل دریای مدیترانه دانست. همچنین “آنتالیا برای دوست داران تاریخ هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

وجود مناطق تاریخی زیاد در آنتالیا باعث شده این شهر برای علاقمندان به اماکن تاریخی و باستان شناسان هم جذابیت بسیاری داشته باشد”. درسال ۲۰۱۸ آنتالیا جمعیتی بیش از ۱۲٫۵ میلیون گردشگر را با تور ارزان قیمت آنتالیا توانست جذب کند.

صنعت گردشگری ترکیه

راز شکوفای اقتصادی ترکیه

یکی از عوامل مهم در رشد اقتصادی ترکیه مخصوصا در حوزه گردشگری، موقعیت این کشور است. همانطور که میدانید ترکیه در همسایگی کشورهایی چون یونان، قبرس شمالی، عراق، سوریه، ایران، ارمنستان و گرجستان است و در این بین تعدادی از آن ها با مشکلات اقصادی دست و پنجه نرم می کنند. همچنین ترکیه برخلاف ایران و عراق دارای منابع گازی و نفتی نیست و همین امر نیز باعث شد تا این کشور کمبود منابع ذکر شده را با صنعت گردشگری پر کند و حال جز ۱۰ مقصد توریستی برتر دنیا قرار بگیرد.

با رزرو تورهای مسافرتی ترکیبی، داخلی و یا خارجی آژانس هواپیمایی الفبای سفر، سفری عالی را برنامه ریزی و دنیا را کشف کنید. ارزانترین پکیج های تور استانبول، تور آنتالیا، تور کوش آداسی، تور دبی، تور مالزی، تور تایلند، تور چین، تورهای اروپایی و تورهای لوکس و لاکچری آژانس مسافرتی الفبای سفر پل ارتباطی میان شما و رویا هایتان هستند.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=177112

برچسب ها

ثبت نظر

-