مسیر پیاده روی زنجان به گیلان را از دست ندهید + عکس

  • کد خبر : 175075
  • 15 شهریور 1399 - 10:19
مسیر پیاده روی زنجان به گیلان را از دست ندهید + عکس
مسیر پیادروی زنجان به گیلان (مسیر طارم به ماسوله) همواره مورد علاقه گردشگران بوده و در طول سال علاقه مندان به طبیعت گردی از این مسیر پرجاذبه تردد می کنند. بیشتر طبیعت گردانان این مسیر را به خوبی می شناسند و در سفرهای خود تاریخ نگاری از این سفر می کنند، تنها با گردش در فضای مجازی با انبوه سفرهای مردم ایران مواجه می شویم که از این راه ارتباطی پرجاذبه عبور کرده و از آن به خوبی یاد می کنند.
مسیر پیادروی زنجان به گیلان

زنجان – درام- نوکیان- تازه کند- اندره و در نهایت  ماسوله تنها ۲۲ کیلومتر است که گردشگران برای تردد از آن استفاده می کنند.

در واقع با قرار گرفتن در این مسیر پیمایش مسیرهای کوهستانی البرز که از دامنه‌ های جنوبی به سمت دامنه‌ های سرسبز شمالی می ‌رسد جذابیت‌ های دوچندانی را به این مسیر گردشگری بخشیده است.

 مسیر نوکیان به ماسوله از مرز سه استان زنجان، اردبیل و گیلان می‌ گذرد یکی از  جذاب ترین برنامه‌ ها برای گردشگران محسوب می شود.

از زنجان که در این مسیر گام می گذاری با گذر از کنار سد تهم و از روی رودخانه قزل اوزن به درام طارم می رسی،البته ابتدای مسیر پیمایش، روستای نوکیان است و برای رسیدن به نوکیان با کرایه ماشین از درام، این مسیر ۱۷ کیلومتری که بخشی از آن آسفالته می‌باشد پشت سر گذاشته می‌ شود.

مسیر پیاده روی زنجان به گیلان را از دست ندهید

اولین چشم انداز مسیر پیادروی

رودخانه پرآب قزل اوزن اولین چشم اندازی است که پس از عبور از رشته کوهی که زنجان را از منطقه طارم جداکرده است به چشم می خورد.

پس از سفر از زنجان به روستای درام، خنکای آب رودخانه قزل اوزن خستگی را از تن گردشگران به در می کند، برخلاف تصور ارتفاع رودخانه از سطح دریا حدود ۶۰۰متر است.

منطقه سرسبز کنار رودخانه عمدتا زمین های کشاورزی هستند که در آنها برنج، سیب زمینی، طالبی و انواع سیفی جات کشت شده است.

 درواقع این کل داستان رسیدن از طارم به ماسوله است که گردشگران با انبوهی از طبیعت بکر این سرزمین مواجه می شوند تا به ماسوله استان گیلان برسند.

طارم به ماسوله

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در تلاش است تا این راه را به ۱۷ کیلومتر برساند.

علی وقف چی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: جاده مواصلاتی طارم به ماسوله در استان گیلان یکی از پرجاذبه ترین مسیرهای گردشگری محسوب می شود.

وی با بیان اینکه کوتاه ترین راه برای رسیدن مردم آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی،اردبیل و مناطق غربی کشور به منطقه ماسوله ازطریق طارم استان زنجان است،ادامه داد:راه ارتباطی از طریق طارم مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتری رسیدن به ماسوله را از طریق زنجان- قزوین- رشت و ماسوله حداکثر به  ۱۱۵کیلومتر می ‌رساند.

عضو مجمع نمایندگان استان زنجان اشاره کرد: اینکه این مسیر می تواند یکی از بهترین مسیرهای ارتباطی شمال غرب کشور باشد گفت: این مسیر استان گیلان و شمال کشور را به راحتی به استان های غربی کشور وصل می کند.

قدمت کوچ به ییلاق‌ها در تابستان به اندازه تاریخ دامداری و دامپروری بشر می‌رسد. اگر احیانا نمی‌دانید، باید بگویم که ییلاق یک کلمه ترکی است و از «یِی» به معنای تابستان و «لاق» که پسوند مکان است تشکیل شده. یا به عبارتی بنا بر نامی که در فرهنگ لغات آمده می‌شود آن را تابستانگاه نامید. حالا کاملا مشخص است که در فصل تابستان به ییلاق می‌روند، پس قطعا باید سردسیر باشد و نسبت به مکان‌های دیگر مرتفع‌تر و خنک‌تر.
مسیر پیادروی زنجان به گیلان
در بهار و تابستان هم بهترین مکان برای مسافرات همین ییلاق‌هاست. عشایر که مجبورند و همیشه این کار را می‌کرده و می‌کنند. گله‌دارها هم بسته به مکان ییلاقشان، از اوایل تا اواخر بهار وارد ییلاق های‌شان می‌شوند تا دام‌های‌شان به علوفه تازه دسترسی پیدا کنند و به جبران ماه‌های سرد، برگ‌ها و علف‌های سبز و تازه بخورند.

>>>بیشتر بخوانید:

۱۳ هزار واحد گردشگری به سامانه نظارت، آمار و اطلاعات متصل است

سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دیار مینودری

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=175075

ثبت نظر

-