کم خوابی را به خشم تبدیل نکنید

  • کد خبر : 173226
  • 13 شهریور 1399 - 13:58
کم خوابی را به خشم تبدیل نکنید

به گزارش نیوز به نقل از سیناپرس تحقیقات اخیر پژوهشگران حاکی از آن است که بی‌خوابی یا کم‌خوابی ممکن است باعث شود تا عصبانیت فرد از کنترل خارج شود. عصبانیت کنترل نشده می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله فشارخون بالا، افسردگی، اضطراب و غیره شده و یا عملکرد فرد را در انجام کار کاهش داده یا به طور کلی مختل سازد.

کنترل احساسات و حفظ آرامش برای سلامتی افراد بسیار ضروری است. عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند مانع مهارت‌های کنترل خشم شده و سلامت روح و حتی جسم را تحت تأثیر قرار دهد که کمبود خواب یا بی‌خوابی یکی از آن عوامل است.

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چه ارتباطی بین کم‌خوابی و عصبانیت وجود دارد؟

در این پژوهش‌ها الگوی خواب، عوامل استرس‌زا و خشم روزانه حدود ۲۰۰ دانشجو طی یک ماه ردیابی و بررسی شد. نتایج اولیه نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان در این پژوهش زمانی که کم‌خواب بودند، خشم بیشتری را تجربه کردند.

در گروهی متشکل از ۱۴۷ دانشجو از آن ها خواسته شد تا به دو دسته تقسیم شده و گروهی خواب خود را کاهش دهند و گروه دیگر نظم خواب خود را تغییر ندهند. سپس عصبانیت این افراد بر اساس واکنش آن‌ها در برابر صدای ناخوشایند، مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این تحقیقات مشخص شد افرادی که خوب می‌خوابند، می‌توانند به خوبی با صدا سازگار شوند. در حالی که افراد کم‌خواب نسبت به صدا حساسیت بیشتری نشان داده، زودتر و بیشتر دچار عصبانیت می‌شوند. کارشناسان معتقدند که جدا از تأثیر بی‌خوابی بر احساسات افراد، کم‌خوابی یا بی‌خوابی می‌تواند باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند چاقی، مدیریت ضعیف انسولین، فشارخون بالا و غیره شود.

به گفته پژوهشگران، خشم درجات مختلف دارد و می‌تواند کم یا شدید باشد. البته ممکن است بعضی‌اوقات مقدار کم خشم یا عصبانیت به فرد کمک کند تا در کار خود موضع‌گیری جدی داشته باشد و نتیجه مثبت به دست آورد. امااگر افراد بیش از حد و به طور مکرر دچار خشم و عصبانیت شوند، احتمال دارد نتیجه منفی یا عکس بگیرند. در بسیاری از موارد بی خوابی منجر به خشم شدید می شود و اگر این نوع عصبانیت به طور ضعیف مدیریت شود، می‌تواند رفتار پرخاشگرانه و مجموعه ای از مسائل بهداشتی روحی و روانی را در پی داشته باشد.  بنابراین برای اینکه این مشکلات ایجاد نشود افراد باید بتوانند عصبانیت خود را به خوبی کنترل کنند.

در اینجا بهترین تکنیک‌های کنترل خشم به طور کلی و خشم ناشی از کم خوابی به طور خاص ذکر می‌شود:

  • محرک‌ها را ردیابی کنید

نخستین قدم، شناسایی و درک عواملی است که باعث از بین رفتن آرامش شده و با پیشگیری از به خواب رفتن شما سبب ایجاد خشم می‌شود. این عوامل می‌تواند گرسنگی، کم‌خوابی، ترافیک، خستگی و غیره باشد. زمانی که فرد بداند چه عواملی باعث از بین رفتن آرامش و ایجاد عصبانیت در وی می‌شود، می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست تلاش کرده و این عوامل را از بین ببرد و یا سعی کند در موقعیت آن قرار گیرد. این برنامه می‌تواند به فرد کمک کند در صورت قرار گرفتن در شرایط وجود عوامل، راحت‌تر آرامش خود را حفظ کرده و تصمیم‌گیری درستی انجام دهد تا از آن شرایط استرس‌زا خارج شود.

  • تکنیک‌های تنفس را تمرین کنید

تنفس خوب به داشتن خوابی آرام کمک می کند و در نقطه مقابل، در حین عصبانیت تمایل فرد به نفس کشیدن سریع و کم‌عمق زیاد می‌شود. وقتی فرد آرامش خود را از دست می‌دهد و خشم جایگزین آن می‌شود، بهتر است با تنفس عمیق و آرام که از طریق نفس کشیدن با بینی و بازدم با دهان به دست می‌آید، آرامش نسبی خود را به دست آورده و درست تصمیم بگیرد تا از موقعیت خشم خارج شود. تکرار این نوع تنفس به شما برای خوابیدن بهتر کمک می کند.

  • خوب بخوابید

اطمینان حاصل کنید که هر روز ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابید. در مورد زمان خواب خود کوتاهی نکنید. اگر نمی‌توانید خواب منظم داشته باشید بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. برای اطمینان از خواب سالم بسیار مهم است که دقت داشته باشید هر شب در یک ساعت مشخص و به صورت روتین می‌خوابید.

  • توانایی درک موقعیت و تحمل مسائل در هر زمان

در صورت قرار گرفتن در یک شرایط نامناسب که باعث از بین رفتن آرامش می‌شود، به دست آوردن راهکار و یا عملکرد درست برای خارج شدن از آن شرایط نامطلوب یک توانایی به حساب آمده و به فرد کمک می‌کند تا بهتر آرامش خود را حفظ کند. مثلاً اگر فرد در یک بحث داغ جنجالی قرار گرفت، می‌تواند با یک عذرخواهی از بحث خارج شده تا این موضوع باعث نشود که آرامشش ازدست‌رفته و خشمگین شود. علاوه بر این پیاده‌روی در زمان خشم، نفس عمیق کشیدن و فعالیت‌ها یوگا نیز به آرامش روحی افراد کمک خواهد کرد و به این ترتیب فرد می تواند بهتر به خواب فرو رود.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله خواب (Sleep) به چاپ رسیده و برای علاقه‌مندان قابل‌دسترس است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=173226

ثبت نظر

-