قصه شجاعت مردانی که ۲۵ زن و مرد را به زندگی دوباره بازگرداندند

  • کد خبر : 173032
  • 13 شهریور 1399 - 11:04
قصه شجاعت مردانی که ۲۵ زن و مرد را به زندگی دوباره بازگرداندند

۲۵ گردشگر را در کمتر از ۲۰ روز نجات داده‌اند. گردشگرانی که مفقود شده‌اند یا راه برگشتی نداشتند. خود را گرفتار تنگه دیده‌اند و کمک خواسته‌اند. امداگران هلال‌احمر منجی‌شان شده‌اند و در چشم به‌هم‌زدنی نجات‌شان دادند. نیروهای هلال‌احمر پایگاه امدادی خرم زال و تیم واکنش سریع استان لرستان سال‌هاست که در منطقه تنگه هلت به کمک گردشگران گرفتار رفته‌اند و تنها روز گذشته ۵ میهمان شهرشان را از تنگه نجات داده‌اند.

به گزارش نیوز، این درحالی است که امدادگران ایلامی هم همیشه گوش به زنگ هستند تا منجی گردشگران گرفتار در دره ویژدرون باشند. دره‌ای طویل و صعب‌العبور که همیشه میزبان گردشگران است ولی سختی و خشونت دره اکثر گردشگران را پاگیر می‌کند.

خواهر و برادر قزوینی هم که میهمان این دره بودند، نتوانستند راحت از دره طولانی سنگلاخی گذر کنند و بار دیگر مردان نجاتگر برای نجات جان این زن و مرد ٣۶ و ۴٠ساله وارد دره شدند.

گرفتاری گردشگران در تنگه هلت

تنها ۵ گردشگر از یک تیم ١۵نفره در تنگه هلت گرفتار شده بودند. با بارندگی‌هایی که در سطح استان لرستان آمده بود، آب رودخانه بالا آمد و ۵ گردشگر در تنگه جا ماندند. همین شد تا دیگر دوستان‌شان با هلال‌احمر استان تماس گرفتند و درخواست کمک کردند. گردشگرانی که جهت تفریح به «تنگه هلت» رفته بودند اما با نامساعدشدن هوا، بارش باران و بالاآمدن آب گرفتار شدند. نیروهای هلال‌احمر پایگاه امدادی خرم زال بلافاصله پس از دریافت این خبر به محل اعزام شدند. صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان، در رابطه با جزئیات نجات این گردشگران  گفت: «وقتی با جمعیت هلال‌احمر تماس گرفته شد، یک تیم به سرعت از پایگاه خرم زال به سمت تنگه حرکت کرد.

از پایگاه تا تنگه ٢٠دقیقه‌ای فاصله است. همزمان یک تیم واکنش سریع هم از مرکز استان عازم تنگه شد. مسیر از استان تا تنگه طولانی است و ۵٠دقیقه‌ای زمان می‌برد. به هرحال تیم‌ها پس از رسیدن به محل حادثه به سرعت عملیات خود را آغاز کردند و با پرپایی کارگاه توانستند این ۵ گردشگر مرد را از آن‌سوی رودخانه خروشان نجات دهند.» صارم رضایی می‌گوید این نخستین‌بار نیست که گردشگران در این منطقه گرفتار می‌شوند، چون این منطقه توریستی است که گردشگران زیادی وارد منطقه می‌شوند و از آنجایی که آشنایی زیادی به تنگه ندارند یا در کوه‌های اطراف تنگه گم می‌شوند یا گرفتار. در واقع با ردشدن از رودخانه به سمت تنگه می‌روند ولی پس از ساعتی با بالاآمدن آب، دیگر نمی‌توانند برگردند که تقاضای کمک می‌کنند.

در ٢٠روز گذشته، ٢۵ گردشگر زن و مرد را جمعیت هلال‌احمر لرستان از تنگه نجات داده است. اما گاهی گردشگران با بالاآمدن آب تصمیم می‌گیرند که به سمت خشکی شنا کنند که همین موضوع باعث غرق‌شدگی در همین منطقه می‌شود. با تماس گردشگران، امدادگران به منطقه می‌روند و با پرپایی کارگاه یا با استفاده از جلیقه‌های نجات میهمانان تنگه را نجات می‌دهند.

خروج از دره با پای شکسته

روز یکشنبه هم در پی تماس تلفنی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان ایلام (شماره ١١٢) مبنی بر مصدوم و مفقودشدن یک خواهر و برادر در دره ویژدرون که از افراد غیربومی و به همراه گروهی از گردشگران به این دره ورود کرده بودند، بلافاصله دو تیم واکنش سریع و کوهستان این جمعیت به محل وقوع حادثه اعزام شدند.یونس میرزایی، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان ایلام هم درباره این حادثه گفت: «در این عملیات که از صبح یکشنبه آغاز شد، نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در جریان گم‌شدن برادر ۴٠ساله و آسیب‌دیدگی خواهر ٣۶ساله قرار گرفتند.

تیم نخست امدادگران پس از طی مسافتی سخت و صعب‌العبور از کوه به سمت دره می‌روند و در مسیر برادر سرگردان را پیدا می‌کنند و با ادامه عملیات جست‌وجو در ساعات میانی شب به خواهر مصدوم که دچار شکستگی از ناحیه مچ پا شده بود، دسترسی پیدا کردند و اقدامات اولیه امدادی را روی او انجام می‌دهند.»به دلیل شرایط سخت حاکم بر دره و تاریکی هوا امکان انتقال مصدوم به بیرون دره میسر نبود و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان به ناچار و درشرایطی بسیار سخت، شب را در دره سپری کردند.

در آغازین ساعات صبح روز دوشنبه دهم شهریورماه و با روشن‌شدن هوا مرحله دوم عملیات برای انتقال فرد مصدوم به بیرون دره آغاز و نجاتگران این جمعیت با کمک تیم پشتیبان اعزامی به دره، توانستند در بعدازظهر دوشنبه مصدوم را با استفاده از تجهیزات نجات از مسیر خروجی دره منتهی به روستای گلان از توابع بخش صالح‌آباد شهرستان مهران به بیرون دره منتقل کنند.

سجاد فتاحی که یکی از اعضای تیم واکنش سریع است، درباره جزئیات نجات این خواهر و برادر به «شهروند» گفت: «این خواهر و برادر با تیمی از گردشگران قزوینی به دره آمده بودند. وقتی وارد این دره خشن و سخت شدند، خواهرجوان دچار آسیب‌دیدگی مچ‌پا می‌شود. در منطقه آنتن وجود نداشت، به همین خاطر لیدر تیم از گروه می‌خواهد همراه افراد بومی که درحال گذر از منطقه بودند، بروند. پس از مدتی لیدر تصمیم می‌گیرد که برادر ۴٠ساله هم به سمت گروه برود تا سریع‌تر نیروهای کمکی را بیاورد.

اما برادر نمی‌تواند گروه را پیدا کند و گم می‌شود. همزمان جمعیت هلال‌احمر استان در جریان این حادثه قرار می‌گیرد و وارد عمل می‌شود. خواهر جوان هم با همان آسیب‌دیدگی ١٠ساعتی راهپیمایی می‌کند اما نتوانسته بودند به نقطه امنی برسند که امدادگران ابتدا برادر را پیدا می‌کند و ساعت ٢ بامداد خواهر و لیدر گروه را اما ادامه عملیات در تاریکی هوا امکان‌پذیر نبود، به همین خاطر با طلوع آفتاب عملیات دوباره کلید خورد. این‌بار تیم واکنش سریع هم وارد عمل شد و این خواهر و برادر قزوینی را نجات دادند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=173032

ثبت نظر

-