این نوجوان ۱۵ ساله از جانش گذشت تا ۸ زن و مرد زنده بمانند / خرم آباد

  • کد خبر : 172879
  • 13 شهریور 1399 - 9:23
این نوجوان ۱۵ ساله از جانش گذشت تا ۸ زن و مرد زنده بمانند / خرم آباد

مسوول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان گفت: پیوند اعضای یک نوجوان ۱۵ ساله دچار مرگ مغزی به ۸ نفر زندگی دوباره بخشید.

به گزارش نیوز، “فاطمه امانی” روز پنجشنبه افزود: این نوجوان به نام “افشین دالوند” از اهالی روستای کمالوند خرم آباد بود که شب تاسوعای حسینی بر اثر سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود.

امانی افزود: خانواده این نوجوان با ایثار و از خودگذشتگی با اهدای اعضای فرزندشان از جمله کبد، قلب و کلیه ها موافقت کردند.

مسوول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان گفت: از تابستان تا پایان پاییز سال گذشته اعضای بدن ۱۴ نفر مرگ مغزی اهدا و موجب نجات ۴۰ نفر شد.

امانی امسال نیز چهار مورد رضایت گیری داشته ایم که تنها یک مورد آن به مرحله اهدا رسید البته اعمال اهدای عضو به دلیل شرایط شیوع کرونا با حساسی و دقت بیشتری انجام می شود تا با توجه به ضعف سیستم ایمنی گیرندگان، هیچگونه خطری آنها را تهدید نکند.

وی با اشاره به اینکه اهداکنندگان استان ازطیف های مختلف از جمله کودکان ۲ ساله بوده اند تصریح کرد: بر اساس آمار، هر ۲ ساعت یک نیازمند پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهد و درهر ۱۲ ساعت یک نفر نیازمند پیوند عضو نجات پیدا می‌کند.

نوجوان ۱۵ ساله خرم‌آبادی به ۸ نفر زندگی دوباره بخشید

وی تصریح کرد:” کلیه” از اصلی ترین اعضای بیماران است به طوری که بیش از ۶۰۰ نفر بیمار دیالیزی استان همچنان چشم به راه پیوند اعضا هستند و در هفته چهار روز و هربار سه تا چهار ساعت را برای دیالیز می گذرانند.

امانی گفت: به طور معمول هشت ارگان هر فرد دچار مرگ مغزی قابل پیوند است که این رقم در برخی موارد با احتساب بافت و نسوج بیشتر می شود اما رضایت گیری از برخی خانواده ها همچنان به دلیل شرایط خاصی که دارند سخت است و اعضایی که می تواند جان بیمارانی را نجات دهد دفن می شوند.

مسوول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان با تشکر ازخانواده های افراد اهداکننده اظهار داشت: عمل پیوند در بیمارستان های دولتی و کاملا رایگان انجام می شود و خانواده هایی که برای اهدا عضو رضایت می دهند هیچگونه مبلغی دریافت نمی کنند.

امانی اضافه کرد: بیمارستان ها موظف هستند علاوه بر انجام رایگان اعمال پیوند، تا جای ممکن ازهزینه هایی همچون مراقبت های ویژه فرد اهداکننده که برخی موارد از ۵۰ میلیون تومان بیشتر می شود صرفنظر کنند چراکه این در مقابل اقدام انسانی آنان ناچیز است.

وی همچنین تصریح کرد: اخذ کارت اهدای عضو کار بسیار زیبایی‌ است اما تنها ملاک برای اهدای عضو نیست بلکه در هر شرایطی رضایت خانواده افراد برای اهدای عضو امری واجب و ضروری است.

وی گفت: افراد می‌توانند به سامانه مرکزی دریافت کارت اهدا عضو به نشانی www.ehda.center. مراجعه و یا از طریق سامانه کد دستوری *۳*۳۲۳۴# و یا ارسال کد ملی از طریق پیامک به شماره ۳۴۳ جهت ثبت‌نام کارت اهدای عضو اقدام کنند.

بیش از یک هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در لرستان وجود دارد که خود و خانواده شان نه اینکه چشم انتظار مرگ دیگران باشند، بلکه به دستان سخاوتمند خانواده هایی امید بسته اند که رضایتنامه اهدای عضو عزیز از دست رفته شان را امضا کنند تا شاید دختری از بی پدری و مادری از داغ عزیز رهایی یابد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=172879

ثبت نظر

-