اختصاصی| فاکتورهایی که خطر ابتلا به کرونا را در سالمندان افزایش می دهد

  • کد خبر : 172798
  • 13 شهریور 1399 - 8:07
اختصاصی|  فاکتورهایی که خطر ابتلا به کرونا را در سالمندان افزایش می دهد

نیوز- مشکات سخاوتی: تقریبا پس از گذشت ۶ ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان، محققان اطلاعاتی را در خصوص میزان و دلیل ابتلا به این ویروس در گروه های سنی مختلف بدست آورده اند.

بر این اساس یکی از گروه های آسیب پذیر و در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹، سالمندان هستند که باید در این ایام مراقبت های لازم را از خود داشته باشند و خانواده ها نیز با رعایت نکات بهداشتی از آن ها حمایت کنند تا محدودیت های سنی این افراد، شرایط زندگیشان را در اثر کرونا سخت تر و پیچیده تر نکند.

خبرنگار نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر محسن شتی، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت انجام داده و در خصوص شرایط خاص سالمندان در وضعیت شیوع کرونا به گفتگو پرداختند که مشروح آن را در زیر می خوانید؛

کرونا و شرایط خاص سالمندان دارای بیماری های مزمن

دکتر شتی گفت: ویروس کرونای جدید در تمام دنیا گروه های سنی مختلف را درگیر می کند اما شیوع این بیماری در میانسالی و سالمندی از بقیه گروه ها بالاتر است.

او افزود: سالمندان در صورت داشتن بیماری های مزمن مانند فشار خون، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی لازم است بطور مستمر   وضعیت بیماری خود را کنترل کنند، در ضمن تغذیه سالم، ورزش مناسب و مصرف منظم داروها نیز در حفظ سلامت آن ها بسیار اهمیت دارد تا زندگی سالمی داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرایط کرونا، کیفیت زندگی ها را تغییر داده و تحرک و فعالیت افراد را کم کرده گفت: در خانه ماندن و کاهش رفت و آمد با اطرافیان را به سالمندان توصیه کرده ایم، بنابراین مشکلات دیگری چون عدم کنترل بیماری های مزمن در سالمندان هم به وجود آمده است.

 کرونا، کیفیت زندگی ها را تغییر داده و مشکلات دیگری چون عدم کنترل بیماری های مزمن در سالمندان هم به وجود آمده است.

چکاپ های دوره ای سالمندان بیمار مختل شده است

شتی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای جهان در شرایط کرونا، کنترل بیماری های غیرواگیر افراد سالمند، بابت توصیه به درخانه ماندن و در نتیجه عدم امکان مراجعه برای ویزیت پزشک و  مراجعات و چکاپ های دوره ای، مختل شده است.

او ادامه داد: وقتی اپیدمی طولانی می شود باید استراتژی هایی در نظر گرفته شود که آسیب های عدم کنترل بیماری های مزمن به دلیل ترس از کرونا و عدم مراجعه به پزشکان، کمتر شود.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه در همه ی اخبار و آمارهای موجود، تمرکز بر اطلاعات مرتبط با ابتلا و مرگ و میر ناشی از کروناست، عنوان کرد: لازم است این را یادآور  شویم که پاندمی کرونا تنها آلودگی بشر به یک ویروس نیست و خطر ابتلا افراد به این بیماری،  تنها خطر پیش روی افراد و جوامع نیست؛ بلکه حواشی ایجاد شده متعاقب این اپیدمی، مانند ماندن در خانه، عدم تحرک و تغییر سبک زندگی باعث می شود مشکل بزرگ دیگری  تحت عنوان از کنترل خارج شدن بیماری های مزمن بوجود بیاید.

هم ابتلایی در سالمندان؛ افزایش خطر ابتلا به کرونا

وی به نیوز گفت: یکی از گروه های پر خطر در شرایط  فعلی، سالمندانی اند  که دچار بیماری زمینه ای مانند بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، بیماری های کلیوی و چاقی های مفرط هستند. این مشکلات زمینه ای هم ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می دهند و هم خودشان عوامل خطر مستقلی برای سلامت سالمند به حساب می آیند.

او اضافه کرد: “هم ابتلایی” (ابتلاء همزمان به چند بیماری مزمن)، در سالمندی شایعتر از سایر سنین است. سالمندانی که دچار هم ابتلایی هستند نیز، بیشتر از سایرین در معرض خطر  کرونا هستند. این سالمندان باید وضعیتشان به طور دقیق کنترل شود و اگر با خانواده زندگی می کنند، اطرافیان باید ملاحظاتی را در رابطه با آن ها در نظر بگیرند. سبک زندگی آن ها نباید به شکلی باشد که بیماری های زمینه ایشان از کنترل خارج شود.

سالمندانی که دچار هم ابتلایی هستند نیز، بیشتر از سایرین در معرض خطر  کرونا هستند و این سالمندان باید وضعیتشان به طور دقیق کنترل شود.

وضعیت خاص سالمندان ” تنها” در  روزهای شیوع کرونا

این مسئول وزارت بهداشت با بیان اینکه سالمندانی را داریم که علاوه بر داشتن بیماری های زمینه ای، بدلیل فوت همسر و ازدواج فرزندان، تنها زندگی می کنند، گفت: این افراد هم جزء سالمندان پر خطر هستند. وقتی در وضعیت پاندمی به یک سالمند تنها می گوییم در خانه بمان و بیرون نرو، شرایط برای او بسیار سختتر می شود.

وی افزود: برخلاف سایر سالمندان  که با فرزندان یا سایر اعضای خانواده زندگی می کنند، سالمندان تنها خودشان باید برای خرید مایحتاج روزانه، داروها و … اقدام کنند و فرد دیگری نیست که در رسیدگی به امور روزمره به آنها کمک کند.

سالمندان بیمار با این شرایط به مراکز درمانی مراجعه کنند

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در خصوص مراجعه سالمندان بیمار به مراکز درمانی هم به نیوز گفت: سالمندان باید براساس دستورالعمل های بهداشتی و در صورت نیاز به مراقبت بهداشتی و درمانی، در ساعات خلوت به مراکز ارائه دهنده خدمت مراجعه کنند که ازدحام جمعیت نباشد و حتما از ماسک در مراکز درمانی استفاده کنند. همکاران ما در مراکز درمانی نیز تلاش می کنند که سالمندان را معطل نکنند و سریع به آن ها خدمت رسانی کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=172798

ثبت نظر

-