دلیل انفجار خودرو‌های دوگانه در روز‌های اخیر چه بود؟

  • کد خبر : 172659
  • 13 شهریور 1399 - 2:35
دلیل انفجار خودرو‌های دوگانه در روز‌های اخیر چه بود؟
به گزارش نیوز،

محمدحسین باقری سرپرست مدیریت طرح CNG کشور با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر انفجار متعدد خودروهای دوگانه سوز در برخی از جایگاه های CNG گفت:متاسفانه انفجار خودروهای CNG در روزهای گذشته به دلیل غیر استاندارد بودن، نداشتن معاینه فنی خودروهای گازسوز و یا استفاده از مخازن پوسیده رخ داده است.

اخبار اقتصادی- او ادامه داد:در واقع این موضوع مربوط به خودرو‌های تبدیل شده غیرمجاز و یا با مخازن دستکاری شده است.

سرپرست مدیریت طرح CNG کشور اضافه کرد: حوادث رخ داده در این حوزه مربوط به تبدیل غیراستاندارد در مراکز غیرمجاز است و اگر تبدیل به روش صحیح و استاندارد انجام شود، هیچ خطری متوجه خودروهای گازسوز نخواهد بود و تا امروز به هیچ وجه خودرو‌هایی که در کارخانه به دوگانه سوز تولید شده و یا در مراجع و کارگاه‌های رسمی و تأیید شده تبدیل شده اند، حادثه‌ای رخ نداده است.

باقری بیان کرد:رانندگان باید توجه داشته باشند که حتما باید برای تست و معاینه فنی خودرو خود بخصوص خودور‌های دوگانه اقدام کنند چرا که این موضوع بسیار مهم و خطرناک است، به طور مثال خودروهایی که ۱۲ سال از عمر مخزن آن می‌گذرد رانندگان باید برای تعویض و تست مخزن خودرو اقدام کنند.

او گفت: متاسفانه انفجار خودرو‌های اخیر مربوط به چند خودروی باری بود؛ این خودرو‌ها دو مخزن CNG دارند که یکی در عقب و دیگری درجلو خودرو تعبیه شده است که مخزن جلو با توجه به اینکه در معرض آب وآفتاب قرار دارد بیشتر پوسیده می شود.

سرپرست مدیریت طرح CNG کشور گفت:ما طی نامه‌ای به دو خودرو ساز کشور نسبت به تعمیر و یا جمع آوری این خودرو‌ها اقدام کرده ایم که مورد توجه آنها قرار گرفت و امیدواریم این خودرو سازها هر چه سریع تر نسبت به تعویض مخزنCNG این خودروها اقدام کنند.

باقری تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده از مجموع حدود ۸۵ مورد انفجار رخ داده در مخزن CNG خودروها در جایگاه‌های سوخت، ۵۳ مورد به دلیل دستکاری مخزن بوده است، یعنی به هر دلیلی در بخشی از نقاط مخزن برشکاری انجام و دوباره جوشکاری شده بود و نفر جدیدی که از این مخزن استفاده کرده از این دستکاری یا عواقب آن بی اطلاع بوده و در اولین جایگاه، درهنگام سوخت‌گیری خودرو دچار انفجار شده است.

او اضافه کرد: مخازن CNG باید یکپارچه ساخته شود و هرنوع دستکاری آن‌ها منجر به انفجار می‌شود. این مخازن در دمای ۱۱۰۰ درجه و با ضخامت یک سانتیمتری و با ورق خاصی رول می‌شود تا بتواند در مقابل فشار سوخت گاز، ظرفیت کافی را داشته باشد.

سرپرست مدیریت طرح CNG کشور تصریح کرد:اگربه هر دلیل ضخامت و یکپارچگی بدنه مخزن با دستکاری‌ها و برشکاری ها، تحت تأثیر قرار گیرد، بروز انفجار از همان نقطه برشکاری شده، طبیعی است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=172659

ثبت نظر

-