فواید سیب زمینی آب پز

  • کد خبر : 171697
  • 14 مرداد 1400 - 14:00
فواید سیب زمینی آب پز

به گزارش نیوز: سیب زمینی‌ها یک نوع سبزیجات ریشه‌ای پرکابرد و یک مادۀ غذایی اصلی در بسیاری از خانوارها است. آنها غده‌ای زیرزمینی هستند که در ریشۀ گیاه سولانوم توبروسوم رشد می‌کند.سیب زمینی از خوراکی های خوشمزه و پر طرفداری که کمتر کسی ممکن دوست نداشته باشد. در ادامه مطلب با فواید سیب زمینی آب‌پز آشنا شوید.

سیب زمینی نوعی خوراکی است که سال‌هاست مردم دنیا از آن استفاده می‌کنند، سیب زمینی خوراکی نسبتا ارزانی است، سیب زمینی آب پز غنی که از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم، فسفر، ویتامین های گروه B و ویتامین C و آنتی اکسیدان ها، فیبر و کربوهیدرات می باشد. طبع سیب زمینی آب پز معتدل است.در ادامه با خواص سیب زمینی آب پز آشنا می‌شوید:

فواید سیب زمینی آب‌پز

تنظیم سوخت و ساز

سیب زمینی منبع غنی ویتامین B۶ است. ویتامین B۶ نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد. بیشتر نیاز ما به انرژی از گلوکز تأمین می‌شود و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها مولکول‌های ذخیره‌کننده‌ی انرژی در بدن هستند که در مواقع نیاز باید تبدیل به گلوکز شوند تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز در فعالیت‌های روزانه‌ی خود را تأمین کند.

>>>بیشتر بخوانید:

سیب زمینی سرخ کرده منجر به کدام بیماری می شود؟

ویتامین B۶ موجود در سیب‌زمینی تسهیل کننده‌ی روند شکسته‌ شدن مولکول‌های کربوهیدارت و پروتئین و تبدیل آن به گلوکز هستند.

حفظ سلامت استخوان‌ها

وجود آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و روی در سیب زمینی در حفظ و تقویت ساختار استخوان بسیار مؤثر است. آهن و روی نقش مهمی در تولید و بازسازی کلاژن پوست دارند.

فواید سیب زمینی آب‌پز

فسفر و کلسیم نیز هر دو در حفظ ساختار استخوان بسیار مؤثرند، اما حفظ تعادل بین این مواد معدنی در تراکم و بافت استخوانی بسیار مهم و حیاتی است. نباید فراموش کرد که بالابودن میزان فسفر و پایین‌بودن کلسیم موجب کاهش تراکم بافت استخوان و در نهایت منجر به پوکی استخوان می‌شود.

 تنظیم فشار خون

به همان میزان که کاهش مصرف سدیم در تنظیم فشار خون بسیار حیاتی است، افزایش مصرف پتاسیم دریافتی در رژیم‌ غذایی روزانه نیز اهمیت زیادی دارد.

پتاسیم باعث گشادشدن عروق خونی می‌شود. براساس تحقیقات و آزمایش‌های مرکز ملی سلامت و تغذیه (NHANES)، کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی، روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنند. پتاسیم، کلسیم و منیزیم موجود در سیب زمینی به‌طور طبیعی در کاهش فشارخون تأثیر می‌گذارد.

لاغری و کاهش وزن

فواید سیب زمینی آب‌پز؛ سیب زمینی آب پز ساده و بدون افزودنی کالری پایینی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر باعث کاهش اشتها شده و از پرخوری جلوگیری می کند در نتیجه باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

چاقی صورت و افزایش وزن

تحقیقات نشان داده که اگر سیب زمینی آب پز را با کره و نمک و یا انواع روغن ترکیب کنید و بخورید می تواند باعث چاقی، چاقی صورت و افزایش وزن شود.

نوزادان و کودکان

سیب زمینی آب پز حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای نوزادان و کودکان می باشد و از رشد باکتری های روده در نوزادان و کودکان پیشگیری می کند.

فواید سیب زمینی آب‌پز

سیب زمینی آب پز کبد نوزادان و کودکان را از آسیب های شیمیایی محافظت می کند.

سیب زمینی آب پز مقادیر بالایی آنتوسیانین دارد که از رشد ویروس ها به ویژه ویروس آنفلوآنزا در نوزادان و کودکان پیشگیری می کند.

جنین و زنان باردار

سیب زمینی آب پز حاوی مقادیر بالایی فولات است که برای سلامتی زنان باردار مفید بوده و از بروز نقایص عصبی در جنین جلوگیری می کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=171697

ثبت نظر

-