«اهل بیتی‌ها» در کمتر از ۲۰ روز به چاپ چهارم رسید

  • کد خبر : 171654
  • 12 شهریور 1399 - 12:45
«اهل بیتی‌ها» در کمتر از ۲۰ روز به چاپ چهارم رسید

به گزارش ، کتاب «اهل بیتی‌ها» کمتر از ۲۰ روز به چاپ چهارم و تیراژ ۱۱ هزار تا رسید. این کتاب با موضوع تحقق خانواده ولایی با حضور در مجالس حسینی توسط نشر معارف به چاپ رسید.

خانواده کانون شکل‌گیری یک جامعه سالم، شاداب و پویای دینی و اسلامی است. بی تردید عکسش نیز صادق است. در طـول تاریـخ، یکـی از راه‌هـای مقابله جریـان باطل بـا رواج ایمـان و دین‌داری و حاکمیت الهی، به فساد و تباهی کشاندن بنیان خانواده به عنوان کانون شکل‌گیری جامعه خدامحور بوده است. این موضوع در کشور ما نیز مستثنی نیست. متزلزل‌کردن خانواده از سـال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به گونه‌ای کاملا جدی و هدفمند آغاز شده. کاهش چشمگیر آمار ازدواج، افزایـش میانگیـن سـن ازدواج، افزایـش طلاق، موید این موضوع هستند و هشداردهنده بحرانی فرهنگی و اجتماعی در آینده‌ای نه چندان دور به شمار می‌آیند. کاهش آمار ازدواج و بالا رفتن سن آن که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد برای جامعه فسادآور است، چرا که نیاز طبیعی، جنسی و عاطفـی و تمایـل به جنس مخالـف همواره وجود داشته، حقیقتی انکارناپذیر اسـت.

رهبر معظم انقلاب در دیداری عمومی با مداحان و سخنرانان هیئت‌ها می‌فرمایند: «به‌خصوص من تکیه می‌کنم، دراین برهه از زمان، روی مسـئله خانواده تکیه کنید! دشـمن – نه دشـمن ایران یا دشمن انقلاب؛ دشمن بشریت – تصمیم گرفته که نظام خانواده را در بین بشـر از بین ببرد. خانواده سـنت الهی اسـت … این ازدواج‌های سـخت، ایـن ازدواج‌های دیر، ایـن فرزندآوری کم، این به تعبیر غلط زشتشـان «ازدواج‌های سـفید» – که سیاه‌ترین نوع زندگی مزدوج اسـت! همه این‌ها به‌خاطر این اسـت که خانواده از بین برود … شما مبارزه با این‌ها را جزء برنامه‌های خودتان قرار بدهید … و ایـن یکـی از بهترین کارها و یکی از مؤثرترین شـیوه‌ها برای حفظ انقلاب و برای رشد انقلاب و برای حفظ نظام اسلامی است.»

مبلغین، مادحین و صاحبان تریبون سخن، افرادی تاثیرگذار هستند که برای رساندن این هشدار و احساس خطر می‌توانند جامعه را از آن مطلع سازند بی‌تردید تبیین این مهم برای مردم توسط این قشر تاثیر گذار مجاهدتی فرهنگی و دینی به حساب می‌آید. کتاب اهل‌بیتی‌ها که به موضوع خانواده و اهمیت آن در نظام تکوین و تشریع بر اساس آیات و روایات و معارف اسلامی می‌پردازد. منبع مناسب و قابل اعتمادی در این زمینه است که ذاکرین و مبلغین محترم می‌توانند با معرفی آن به مردم در هدایتشان به کار ببرند.

 بعد از آنی که مقام معظم رهبری جملات فوق را ایراد نمودند آیت الله عابدینی جهت برآورده کردن منویات معظم له، در ایام مناسبتی فاطمیه بحثی مفصل در مورد خانواده و جایگاهش در نظام تکوین و تشریع خداوند طرح و به صورت سلسله سخنرانی‌ها ارائه می‌کنند. ایشان در این موضوع با ترسیم سیر حرکت توحیدی با تشکیک وجودی اینگونه تبیین می‌کنند که حرکت انسان از رحم طینی و خانه جسمانی به رحم ولایی و خانواده ایمانی می‌رسد و با حرکت کاروان به پرچم‌داری ولی الله به ایستگاه رحم رحمانی راه می‌یابد و مراحل سلوک توحیدی را طی می‌کند. در این سیر حلقه اتصال رحم طینی به رحم رحمانی، رحم ولایی است که جسم و روح را به قرب توحید می‌رساند. ظهور تام رحم ولایی در هیأت‌ها جلوه می‌کند، چرا که هیئت محل  بروز مودت و اظهار محبت به اهل بیت علیهم السلام است.

آیت الله عابدینی با طرح این مباحث و نیز تدوین آن در قالب کتاب باعث شد توجه فرمایشات رهبر معظم انقلاب مناسبتی و گذرا نباشد تا صرفا برای مدتی، شـور، هیجان و احساسـات باعث شود که هیئت‌ها و مداحان به آن بپردازند و پس از آن  موجش فروکش کند و … بلکه این طرح و ارائه بحث به نوعی منویات و دغدغه‌های عمیق و راهبردی مقام معظم رهبری را برای این قشر تاثیرگذار یعنی مادحین و سخنرانان تئوریزه کرده است. از این رو باید  امید داشت این حرکت دائمی بوده و برایش جریانی فکری ایجاد شود.  

کتاب اهل بیتی‌ها شامل سه گفتار است. گفتار اول با عنوان حقیقت و مراتب خانواده، خانواده را از سنت تکوین و تشریع خداوند می‌داند. از زوجیت که مظهر اسماء جلال و جمال خداوند است و جایگاه حب ذات در تشکیل خانواده به رابطه رحم طینی و دینی می‌رسد و ارتباط بین آن دو را راه رسیدن به سعادت می‌داند. در گفتار دوم با عنوان پیوندها و گسست‌های خانواده به صله رحم، احسان به والدین و آثار آن و سنخیت آن با رحم رحمانی می‌پردازد و صله رحم در رحم رحمانی تفسیر می‌کند و تاکید می کند که  قطع آن منجر به گسست از رحم رحمانی می شود. در گفتار سوم با عنوان الگوی توسعه خانواده ولایی الگو شدن در تشکیل و توسعه خانواده رحمانی را در اتصال به هیأت‌ها که نماد کامل مودت و محبت به اهل بیت علیهم السلام است می‌داند. آیت الله عابدینی در این بحث با تشبیه جامعه به بدن از خانواده ولایی به جامعه ولایی می‌رسد. و در آخر  با تشبیه نقش بانوان در هیأت به نقش مادر در خانواده، نقش  مهم بانوان در این سیر حرکتی را تبیین و ترسیم می‌کند.

لازم به ذکر است متن سخنرانی‌های آیت الله عابدینی با این موضوع به کوشش محسن خلیل آزاد و علی جعفری هرستانی تدوین شده و درقالب کتابی با عنوان اهل بیتی‌ها در ۲۰۶ صفحه توسط نشر معارف به چاپ رسیده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=171654

برچسب ها

ثبت نظر

-