اختلال پانیک را با بیماری کرونا اشتباه نگیرید

  • کد خبر : 17125
  • 09 مرداد 1400 - 8:30
اختلال پانیک را با بیماری کرونا اشتباه نگیرید

نیوز:همه ما میدانیم که استرس و اضطراب چقدر برای بدنمان ضرر دارد و اثراتی منفی روی آن می گذارد.اختلال پانیک یا حمله هراس یکی از اختلال های اضطرابی است که در آن فرد به طور ناگهانی دچار احساس تنگی نفس و درد قفسه سینه می شود..

این روزها شیوع ویروس کرونا تقریبا تمام افراد جامعه را درگیر خود کرده است. در این بین برخی افراد نسبت به دیگران اضطراب بیشتری را تجربه می کنند. یکی از گروه هایی که این روزها در معرض اضطراب مضاعف قرار گرفته اند، افراد با سابقه حمله هراس یا پانیک هستند.

اختلال پانیک یا حمله هراس یکی از اختلال های اضطرابی است که در آن فرد به طور ناگهانی دچار ترس، تپش قلب شدید، احساس تنگی نفس و خفقان، ناراحتی و درد قفسه سینه و حالت تهوع می شود. این علایم در غیاب یک بیماری جسمی رخ می دهند. یعنی فرد سابقه بیماری جسمی، قلبی، تنفسی و غیره ندارد.

تفاوت علایم اختلال پانیک با کرونا

حملات هراس معمولا چند دقیقه (به ندرت تا یک ساعت) طول می کشد، خطرناک نیست و به خودی خود رفع می شود. برخی افراد حملات هراس را روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه تجربه می کنند. بنابراین فواصل بین دو حمله ممکن است ماه ها طول بکشد.

اما این روزها این افراد ممکن است به دلیل اضطراب بیماری کرونا، گوش به زنگی و چک کردن مداوم علایم بدنی، حملات بیشتری را تجربه کنند. شباهت برخی از علایم حملات هراس با علایم بیماری کرونا ممکن است این افراد را بیش از دیگران آشفته و مضطرب کرده باشد و هر حمله هراس برای این بیماران، به اشتباه خطر مبتلا شدن به ویروس کرونا تلقی شود.

اختلال پانیک

چند توصیه برای مدیریت این اختلال

اگر شما هم سابقه حمله هراس دارید و این روزها نگران علایم خود هستید و اضطراب زیادی را تجربه می کنید، در این یادداشت چند توصیه برایتان داریم.

در قدم اول به یاد داشته باشید که به رغم شباهت برخی علایم حمله هراس با ویروس کرونا، کرونا علایم دیگری نیز دارد، از جمله تب، سرفه، ضعف بدنی طولانی مدت و غیره. از طرفی همان طور که گفتیم حملات هراس معمولا ظرف چند دقیقه خودبه خود برطرف می شوند، این در حالی است که علایم ویروس کرونا پایدارتر هستند و چندین روز طول می کشند.

>>>بیشتر بخوانید:

انسجام قلب و مغز/با استرس های خود مقابله کنید!

از سوی دیگر، گوش به زنگی برای علایم بدنی می تواند راه انداز و تشدید کننده حملات هراس باشد. یعنی شما از ترس بیماری مدام علایم بدنی خود را چک می کنید.

در این حالت کوچک ترین تغییری، هرچند طبیعی، در تنفس، ضربان قلب، دمای بدن و غیره، شما را مضطرب می کند؛ این اضطراب به خودی خود تنفس و ضربان قلب شما را نامنظم می کند و راه انداز حملات می شود. در واقع شما در چرخه گوش به زنگی، چک کردن علایم بدنی، مضطرب شدن، تشدید علایم بدنی و حمله هراس گیر می افتید.

پیگیری مکرر اخبار کرونا، ممنوع!

بنابراین در این دوران بهتر است حتما با روان پزشک و روان شناس خود در ارتباط باشید و از توصیه های آن ها استفاده کنید. از طرفی با سرگرم کردن خود، دوری از پیگیری مکرر اخبار درباره بیماری، انجام انواع روش های آرام بخشی و ورزش سبک، خودگویی های مثبت و انجام فعالیت های مثبت و لذت بخش، خلق خود را بهبود ببخشید و جلوی میل تان برای چک کردن علایم بدنی را بگیرید.

یک بار دیگر تاکید می کنم که فراموش نکنید حملات هراس، موقتی هستند، خطرناک نیستند و ظرف چند دقیقه رفع می شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=17125

ثبت نظر

-