دژ مستحکم دفاعی مهمترین عامل قهرمانی پرسپولیس

  • کد خبر : 171139
  • 12 شهریور 1399 - 3:35
دژ مستحکم دفاعی مهمترین عامل قهرمانی پرسپولیس

نیوز/ محمدرضا شکوهی؛ بعد از بررسی عملکرد تیم‌های لیگ برتری در آیتم گلزنی، به سراغ دیگر آیتم و شاخص لیگ نوزدهم که عملکرد دفاعی تیم‌ها و میزان گل‌های خورده آنهاست می‌رویم تا ببینیم در این فصل که گذشت، رابطه جایگاه تیم‌ها با اقتدار آن‌ها در امور دفاعی به چه شکلی بوده است.
مستحکم‌ترین دژ دفاعی در اختیار قهرمان لیگ
بهترین خط دفاعی لیگ را قهرمان لیگ یعنی پرسپولیس در اختیار دارد. ارتش سرخ در مجموع ۳۰ بازی که انجام داد تنها ۱۷ بار دروازه اش باز شد تا عنوان مقتدرترین دژ دفاعی لیگ نوزدهم به آن‌ها تعلق بگیرد و مشخص شود که این تیم چرا شایسته قهرمانی بوده است.
سخت و محکم مثل فولاد
در رده دوم مقتدرترین عملکرد دفاعی نام فولاد خوزستان می‌درخشد، تیمی که با اندیشه‌های جواد نکونام در خوردن گل بسیار سخت و محکم مثل فولاد عمل کرد و در ۳۰ بازی که انجام داد تنها ۱۹ بار دروازه‌اش را باز شده دید. نکونام در این زمینه نشان داد درست مثل مربی و استاد بزرگش کی‌روش تبحر خاصی دارد.
عنوان سومی مشترکاً در اختیار دو تیم
در رده سوم بهترین عملکرد دفاعی نام دو تیم و در دو نقطه متفاوت جدول به چشم می‌خورد. تیم‌های سپاهان اصفهان و نفت مسجدسلیمان که فصل را در رده‌های سوم و هشتم به پایان بردند طی ۳۰ بازی که انجام دادند ۲۲ بار دروازه‌شان را باز شده دیدند تا این دو تیم تنها تیم‌هایی باشند که در این فهرست رتبه‌شان با یکدیگر مشترک است.
رتبه چهارم دفاعی برای تراکتور چهارم در جدول
درست مثل جایگاهی که در پایان فصل تراکتور در جدول رده‌بندی به دست آورد، این تیم در فهرست بهترین عملکرد دفاعی نیز رتبه چهارم را در اختیار گرفت. نماینده تبریز طی ۳۰ بازی که در لیگ انجام داد ۲۳ بار دروازه اش را باز شده دید تا در مجموع آن‌ها میانگین حدود ۰/۸ گل خورده داشته باشند.
رتبه قابل پیش‌بینی شهرخودرو
با توجه به عملکرد شهرخودرو در طول فصل و جایگاهی که این تیم در پایان لیگ به دست آورد می‌شد پیش‌بینی کرد این تیم یکی از باثبات‌ها در امور دفاعی خواهد بود. آن‌ها در مجموع ۳۰ بازی که انجام دادند ۲۵ بار دروازه‌شان را باز شده دیدند تا در رده پنجم قرار بگیرند.
رابطه نامتعارف جایگاه پارس جنوبی با میزان گل خورده‌اش
به طرز عجیبی تیم پارس جنوبی جم سقوط کرده را در زمره تیم‌هایی با عملکرد دفاعی قابل قبول می‌بینیم و این یعنی کم گل نخوردن در صورتی که با گل زده همراه نشود هیچ تضمینی برای موفقیت به حساب نمی‌آید. نماینده جم طی ۳۰ بازی خود ۳۰ گل دریافت کرد.
عملکرد ضعیف استقلال در فاز دفاعی
در رده هفتم این فهرست نام استقلال تهران را می‌بینیم که در پایان فصل جایگاه دوم را به دست آورد. این تیم با توجه به ۳۱ گلی که طی ۳۰ بازی دریافت کرد نشان داد در فصل گذشته در امور دفاعی به هیچ عنوان یک تیم مقتدر نبوده و در این زمینه ضعیف عمل کرده است و چه بسا اگر غیر از این بود می‌توانست نوار قهرمانی‌های پرسپولیس را پاره کند.
باز هم تعادل از سوی نساجی
در رده هشتم این فهرست نام نساجی مازندران دیده می‌شود که در زمینه دریافت گل هم، مثل گل‌های زده اش عمل کرده و آماری متعادل از خود به جا گذاشته است. این تیم طی ۳۰ بازی که در طول فصل انجام داد ۳۲ بار دروازه اش را روی مهاجمان حریف باز شده دید.
صنعت نفت آبادان گل‌نزن‌تر و گل‌خورتر
برزیلی‌های آبادان بر خلاف علاقه‌ای که به بازی تهاجمی دارند، در لیگ نوزدهم تعداد گل‌های خورده‌شان بیشتر از تعداد گل‌های زده‌شان بود. این تیم در مجموع ۳۳ بار دروازه‌اش را باز شده دید تا میانگین ۱/۱ گل خورده در هر بازی را از خود به جای بگذارد.
نمره قبولی برای گل‌گهر سیرجان
نماینده سیرجان که اولین فصل حضورش در لیگ برتر را تجربه می‌کرد در فاز دفاعی با قبول ۳۴ گل طی ۳۰ بازی آمار قابل قبولی از خود به جا گذاشت و البته آن‌ها اگر در بازی آخر خود آنگونه ۳ گل از پرسپولیس نمی‌خوردند شاید می‌توانستند آمار بهتری نیز از خود به جای بگذارند.
باز هم جایگاه یازدهم برای سایپا
تیم جوان ابراهیم صادقی دقیقاً مثل رتبه‌ای که در فهرست گلزن‌ترین تیم‌های لیگ به دست آورد، در زمینه عملکرد دفاعی نیز همان رتبه یازدهم را از آن خود کرد تا بر خلاف جایگاهی که در پایان فصل و در جدول رده‌بندی داشت این دو عملکردش بهتر به نظر بیاید.
میانگین ۱/۳ گل خورده برای سبز‌پوشان اصفهانی
به طرز عجیبی ذوب‌آهن در این فصل با افت روبه‌رو بود و یکی از شاخص‌های افت این تیم را هم می‌توان به عملکرد دفاعی‌شان نسبت داد و دلیل آن هم دریافت ۳۹ گل در ۳۰ بازی بود. با این آمار آن‌ها جایگاه دوازدهم را در این فهرست از آن خود کردند.
۴۰ گل خورده برای قرار گرفتن در رده سیزدهم
ماشین‌سازان تبریزی آمار ضعیف ۴۰ گل خورده در ۳۰ بازی را در پایان لیگ نوزدهم به نام خود کردند؛ عملکردی که به وضوح نشان می‌دهد چرا این تیم تا روز آخر در زمره کاندیدا‌های سقوط به لیگ یک محسوب می‌شد.
پارادوکس پیکان
تیم پیکان که با زدن ۳۸ گل چهارمین خط حمله برتر لیگ نوزدهم را به نام خود کرده بود در امور دفاعی به همان اندازه که گل می‌زد دست و دلباز عمل کرد و دروازه خود را به حریفان تعارف می‌زد. این تیم طی ۳۰ بازی که انجام داد ۴۴ بار هم دروازه‌اش باز شد تا به طور متوسط میانگین ۱/۵ گل خورده در هر بازی به نام آن‌ها ثبت شود.
رابطه ضعف دفاعی شاهین شهرداری بوشهر با جایگاهش
در انتهای جدول نام شاهین شهرداری بوشهر دیده می‌شود، تیمی که ۵۷ بار دروازه اش را مقابل حریفان باز شده دید تا حدوداً در هر بازی دو گل دریافت کرده باشد آماری که به وضوح نشان می‌دهد ضعف آن‌ها در امور دفاعی چه رابطه مستقیمی با جایگاه شانزدهمی آن‌ها دارد.
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=171139

برچسب ها

ثبت نظر

-