جای موزه تخصصی «هنرهای آیینی» بسیار خالی است

  • کد خبر : 168907
  • 10 شهریور 1399 - 14:45
جای  موزه تخصصی «هنرهای آیینی» بسیار خالی است

به گزارش ، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح در مراسم رونمایی از پوستر محفل هنرهای آیینی «زخم عتیق» ضمن تقدیر از این حرکت به‌موقع تماشاخانه سرو خلأ وجود چنین موزه تخصصی هنرهای آیینی در کشور را بسیار محسوس خواند.

در این مراسم رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح با اشاره به پیوند ناگسستنی نقالی و پرده‌خوانی با اعتقادات قاطبه مردم گفت: پرده‌خوانی، واقعه کربلا و مصائب وارده بر اهل‌بیت امام حسین (ع) را به زبان هنر به تصویر می‌کشد و از همین روست که نه‌تنها پیوند ناگسستنی بلکه ریشه عمیق در اعتقادات اصیل و اساسی مردم دارد.

سید محمد یاشار نادری همچنین با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در چند ماه اخیر در تماشاخانه سروِ انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس افزود: در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که در تماشاخانه سرو دوستان پای‌کار آمدند و اقدام ارزنده و به‌موقع را در برپایی کارگاه تولید ماسک با مشارکت جمعی از هنرمندان تئاتر و سینما انجام دادند همچنین در سالروز بازگشت آزادگان به وطن نیز با به راه انداختن کاروان‌های نمادین در شهر خاطره بازگشت آزادگان را در مقابل دیدگان مردم رهگذر دوباره زنده کردند که جمیع این اقدامات و بسیاری دیگر نشان از فعال و پویا شدن این مجموعه تئاتری دارد. همچنین برپایی محفل هنرهای آیینی «زخم عتیق» در این تماشاخانه نشان از اهتمام به هنرهای آیینی ست که این روزها خلأ وجود چنین موزه تخصصی در حوزه هنرهای نمایشی کشور بسیار احساس می‌شود و امیدوارم این محفل گام نخستی در برپایی موزه دائمی و تخصصی هنرهای آیینی در کشور شود.

محفل آیینی «زخم عتیق» برای نخستین بار موزه تخصصی نسخ و ادوات تعزیه از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. همچنین آیین‌های عاشورایی اقوام ایران‌زمین، نقالی و پرده‌خوانی، نشست‌های پژوهشی تئاتر دینی، تئاتر صحنه‌ای و اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی از دیگر برنامه‌های این محفل عاشورایی است.

همچنین لازم به ذکر است طراحی این پوستر بر عهده مسعود نجابتی از هنرمندان مطرح تجسمی صورت گرفته است.

محفل هنرهای آیینی «زخم عتیق» از روز چهارشنبه ۱۲ تا ۲۹ شهریورماه (۱۳ محرم تا اول صفر) در تماشاخانه سرو میزبان علاقه‌مندان و سوگواران حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) خواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=168907

ثبت نظر

-