محسن تابش خیر جهرمی درگذشت + عکس

  • کد خبر : 168779
  • 10 شهریور 1399 - 13:09
محسن تابش خیر جهرمی درگذشت + عکس

محسن تابش خیر جهرمی درگذشت + عکس

به گزارش نیوز، از محسن تابش یک جلد کتاب به نام در مسیر تابش منتشر شده است که حدود دو هفته پیش از آن رونمایی شد.

خیّر فرهنگی حاج محسن تابش در سال ۱۳۱۲ در جهرم به دنیا آمد. از پنج سالگی به مکتب‌خانه رفت و گلستان و قرآن را در آنجا آموخت و سپس به دبستان اسلامی رفت و به دلیل همین سواد مقدماتی مستقیم بر سر کلاس سوم دبستان نشست. دوران دبیرستان را در مدرسه خواجه نصیر گذراند و به دانش‌سرای مقدماتی رفت و بعد از دو سال به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و معلم شد و به روستای مانیان رفت.

در سال ۱۳۴۲ دیپلم ادبی گرفت و در سال ۱۳۴۵ با شرکت در کنکور سراسری در دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی پذیرفته شد و به تهران کوچ کرد.

وی ۳۸سال در دبیرستان و هنرستان و مرکز تربیت معلم تهران تدریس کرد و در این سالها گنجینه‌ای از کتب گوناگون گردآورد.

در سال ۱۳۸۰ به تشویق مرحوم احمد شهامت‌دار که از دوستان نزدیک وی بود، کتابخانه خود را به منظور خدمت‌رسانی به همشهریانش به جهرم منتقل کرد.

این کتابخانه نخست به صورت امانت در بنیاد پیمان غدیر بود و سپس‌ با اخذ مجوزهای لازم به صورت مجزا در زیرزمین اجاره‌ای در بلوار معلم با عنوان کتابخانه غیردولتی تابش بنیاد گذاشته شد.

از آنجا که این کتابخانه غیردولتی و ساختمان آن استیجاری بود، مرحوم تابش بیمناک بود که پس از درگذشتش بنای این کتابخانه از هم بگسلد، بنابراین هیئت امنایی مرکب از افراد فرهیخته‌ شهر را گرد هم آورد و آنان اهدای کتابخانه به اداره آموزش و پرورش و طبقه‌ دوم ساختمان تابش را برای استقرار کتابخانه صلاح دیدند.

با ایراداتی چون نیاز به مقاوم‌سازی بنای پژوهش‌سرا، پیشنهاد سایر شهرها برای انتقال این کتابخانه و پیشنهاد جابه‌جایی به مدرسه‌ای کلنگی برای محل کتابخانه، کار جابه‌جایی کتاب‌ها به تعویق افتاد و این کتاب‌ها برای مدتی در زیرزمین و انباری‌ها گرد خوردند تا اینکه در سال ۱۳۹۴ طبقه‌ دوم پژوهش‌سرای برنا برای اهدای کتابخانه‌ی تابش به آموزش و پرورش شهرستان جهرم اختصاص داده شد در حالی که این بنا فاقد امکانات اولیه بود.

این بار هم حاج محسن تابش آستین همت بالا زد و با صرف تمام اندوخته‌ خود و همسرش، تجهیزات مورد نیاز از قفسه، میز و صندلی و نرم‌افزار کتاب‌خانه گرفته تا سیستم گرمایی و سرمایی برای این مکان فراهم کرد.

همچنین به پاس خدمات فرهنگی او هر سال مسابقه داستان کوتاه تابش در سطح دانش‌آموزان کشور برگزار می‌شود که تا کنون پنج دوره از این مسابقه برگزار شده است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=168779

ثبت نظر

-