سه روایت از یک عاشورای استثنایی

  • کد خبر : 168227
  • 10 شهریور 1399 - 4:37
سه روایت از یک عاشورای استثنایی

به گزارش ، اللهم لک الحمد حمدَ الشاکرین، لکَ علی مُصابِهم الحمدلله علی عظیم رزیتی… ستایش خدا را، بر داغ بزرگ دل من و عشقت یعنی غمی عمیق، اما بسیار عزیز حسین جان…

هر چه گفتند که از تو ننویسند ولی، نام تو بیشتر از پیش سراپاست هنوز

همانطور که امام راحل فرمودند محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، ایجاد شور و حماسه حسینی هرساله قلب‌های بسیاری را در سراسر جهان متوجه مکتب حسینی کرده و دشمنان را به هراس انداخته است.

شرایطی که امسال ویروس کرونا برای دنیا و کشور ما ایجاد کرد، باعث امیدواری بسیاری از دشمنان برای خاموشی و نشنیدن صدای لبیک یا حسین (ع) شد غافل از اینکه حرکت در مکتب سالار شهیدان و عزاداری بر امام حسین (ع) هیچگاه تعطیل شدنی نیست و شور و حرارت حسینی هیچگاه به فراموشی نمی‌رود بلکه هر سال پرشورتر خواهد شد.

داغی که با کرونا هم سرد نشد

شیعیان و دوستداران امام حسین (ع) امسال با شرایطی سخت و متفاوت برای عزاداری مواجه شدند، اما نگذاشتند که مجالس عزای حسینی تعطیل شود بلکه به اقتضای شرایط نوع عزاداری‌ها متفاوت شد.

در خراسان‌جنوبی هیئتی‌ها و عزاداران روش‌های مختلفی را برای برپایی مجالس عزا انتخاب کردند و در این روز با برپایی مراسم عزا اعلام کردند که اگر در روز عاشورا نبودیم که امام زمان خود را یاری کنیم اکنون همت خود را برای یاری حضرت صاحب‌الزمان (عج) به کار می‌گیریم تا زمینه‌ساز ظهور باشیم.

عزاداری در سبک و سیاق دیگر

برپایی مجالس به‌صورت مجازی، روضه‌های خانگی، هر خانه یک حسینیه، انتخاب فضاهای باز برای عزاداری، برپایی تکیه‌ها و هیئت‌های سیار در کوچه‌های شهر و حضور در مجالس با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و فاصله‌گذاری از روش‌هایی بود که مردم این دیار برای برپاداشتن حماسه و شور حسینی انتخاب کردند و اگر حال و هوای این عاشورا با سال‌های گذشته متفاوت شد، اما مانند هر ساله ندای حماسی و نجات‌بخش «لبیک یا حسین (ع)» خود را به گوش همه عالمیان رساندند.

روایت اول: ابوالفضل/ هیئت سیار

به سراغ یکی از جوانان هیئتی رفتم که به همراه حدود ده نفر از دوستانش و به‌وسیله یک ماشین و دستگاه اکو سعی بر برپایی مراسم عزاداری با شیوه‌ای متفاوت دارند.

نامش «ابوالفضل» است و خود را نوکر امام حسین (ع) می‌نامد و می‌گوید: هر سال با تعداد زیادی از دوستان هیئتی در محله‌مان دسته خوانی و زنجیرزنی داشتیم، اما امسال با توجه به الزامات ستاد ملی کرونا و اطاعت از ولایت ما نیز شرایط عزاداری را تغییر دادیم، اما تعطیل نکردیم.

او افزود: امسال خرج عزاداری سیدالشهدا تعطیل نشد بلکه هیئتی‌ها به رزمایش مواسات پیوستند و تمرین برادری و همدلی را در این برنامه داشتیم و یک الگوی اسلامی زیبا را به نمایش گذاشتیم.

محرم درس ظلم‌ستیزی می‌دهد

این جوان عنوان داشت: مجالس عزای امام حسین (ع) هدفمند است و دشمن به خوبی این نکته را درک کرده چراکه در این مراسم و در ماه محرم روحیه حماسی و ظلم‌ستیزی مردم غالب می‌شود و مسیر حرکت شکوفایی اسلامی را سرعت می‌بخشد.

محمودی تصریح کرد: حسینی بودن و حسینی ماندن در شرایط سخت مشخص می‌شود و باید دین‌داری خود را به‌قدری تقویت کنیم که در تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی‌مان انتخابی درست داشته باشیم.

روایت دوم: خانم قربانی/ روضه خانگی

پای صحبت‌های خانم قربانی که از ابتدای ماه محرم مراسم زیارت عاشورا را هر روز صبح به همراه خانواده در منزل برپا می‌کند نشستم؛ مجلسی بی‌ریا و ساده، اما بااخلاص.

او اظهار داشت: هر ساله در ماه محرم در خانه‌مان مراسم روضه داشتیم و امسال با توجه به شرایط تغییراتی را در عزاداری ایجاد کردیم.

خانم قربانی ادامه داد: برای اینکه از تجمع جلوگیری کنیم در حیاط منزلمان فرش پهن کردیم و افراد با فاصله می‌نشینند و درب منزل نیز مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک نیز توزیع می‌کنیم.

عزاداری با اعمال شاقه

او بیان کرد: ملتی حسینی هستیم و نمی‌توانیم بنشینیم و بگذاریم که با تعطیل کردن مجلس عزایمان دشمن پیشروی کند بلکه با رعایت دستورالعمل ‌های بهداشتی و رعایت اصول اسلامی عزاداری می‌کنیم و بهانه نیز به دست دشمن نمی‌دهیم.

خانم قربانی با بیان اینکه باید نسبت به فریب‌های دشمن هوشیار و آگاه باشیم، گفت: دشمن از حسینی شدن فرزندانمان واهمه دارد، اما ما کودکانمان را از بچگی با مفاهیم جهاد و شهادت آشنا می‌کنیم تا انسان‌های قوی برای مبارزه با یزیدیان زمان تربیت می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه روز عاشورا روز بیعت با امام زمان (عج) است، بیان کرد: این روزها شاهد برپایی مجالس عزای سیدالشهدا در خیابان‌های آمریکا هستیم و این به معنای گسترش حق‌طلبی و عدالت‌خواهی در سراسر جهان است و امیدواریم امسال آخرین سالی باشد که عاشورا را بدون حکومت امام زمانمان برگزار می‌کنیم.

روایت سوم: سعید/ ضدعفونی معابر

سعید مسلم‌زاده از جوانانی که امروز در میان هیئت‌ها مشغول به ضدعفونی کردن معابر است نیز از عشق به اباعبدالله گفت و ابراز داشت: این عشق و ارادت به سالار شهیدان در ما نهادینه شده است.

او با بیان اینکه سراسر حادثه کربلا برای ما درس است، گفت: حضرت عباس (ع) اولین محاصره دشمن را شکست و این نشان می‌دهد که سازش و تسلیم در برابر دشمن معنایی ندارد و برای شکست تحریم‌ها باید به شیوه ایشان عمل کنیم.

این جوان عنوان کرد: اهل کوفه به فرمان ولایت پشت کردند و ما باید با درس گرفتن از عاشورا نسبت به مسئله ولایت هوشیار باشیم.

عزاداری دهه اول محرم امسال هم در شرایط استثنایی این روزهای کرونایی مهر قبولی دیگری بود بر ولایت‌پذیری هیئتی‌ها که با نظم بی‌نظیر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی عزای حسینی و نماز جماعت ظهر عاشورا را اقامه کردند، و مهر باطلی بود بر ادعای کسانی که با گرفتن ژست اپوزیسیون همواره از آدم و عالم طلبکارند و مدیریت هیئتی را به سخره می‌گرفتند، اما برای عبور از جاده شمال از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=168227

ثبت نظر

-