فواید و عوارض نگهداری سبزیجات در فریزر

  • کد خبر : 166108
  • 23 مرداد 1400 - 12:15
فواید و عوارض نگهداری سبزیجات در فریزر

به گزارش نیوز:  انجماد مواد غذایی یکی از ساده‌ترین اشکالی است که می‌توانید مواد غذایی را حفظ کنید. اگرچه می‌توانیم مواد غذایی را در فریزر برای مدت طولانی‌تری حفظ کنیم اما این به آن معنا نیست که کیفیتش برای همیشه حفظ می‌شود. در ادامه این مقاله با فواید نگهداری سبزیجات در فریزر آشنا شوید.

سبزی دارای خواص بسیار زیادی است و علاوه بر خوشمزه کردن غذا‌ها و استفاده از آن در چاشنی‌های مختلف اغلب مردم به خاطر این خاص از آن استفاده می‌کنند، اما آیا سبزیجات یخ زده ضرر دارند؟

این روز‌ها دیگر سر زدن هر روزه به مغازه‌های میوه فروشی و یا سبزی فروشی سخت است به همین خاطر بسیاری از افراد جامعه هر چند ماه یک بار سبزی‌های مختلف را خریداری می‌کنند و با قرار دادن آن‌ها در فریزر از خراب شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند و از طرفی هم هر زمان که خواستند برای تهیه غذا از آن استفاده می‌کنند.

نگهداری سبزیجات در فریزر

باید به این نکته هم توجه داشت که برخی فروشگاه‌ها و سبزی‌های تازه عرضه می‌کنند، اما مسیر رسیدن این سبزی‌ها به فروشگاه زیاد است و یا چند روز قبل چیده شده‌اند و عملا تفاوتی با سبزی چند روز مانده ندارند.

نگهداری سبزیجات در فریزر

سبزیجات فریز شده (یخ زده) ضرر دارند؟

حال این سوال پیش می‌آید که آیا استفاده از سبزیجات که در فریزر نگهداری می‌شوند و یخ زده‌اند همان خواصی که می‌خواهیم را برای ما فراهم می‌کنند؟ یا اینکه نگه داشتن سبزیجات در فریزر باعث می‌شود که خاصیت آن از بین برود؟!

به طور کلی می‌توان گفت که استفاده روزانه و تازه از سبزیجات، خواص بسیار بیشتری نسبت به زمانی دارد که این سبزیجات در یخچال یا فریزر می‌مانند و مدت زمانی از برداشت آن‌ها بگذرد.

>>>بیشتر بخوانید:

روش درست فریز کردن مواد غذایی

البته باید توجه کنید که این مسئله بیشتر در مورد سبزی‌هایی صدق می‌کند که زودتر از موعد رسیدن برداشت می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود که مواد مغذی در آن‌ها به میزان کافی وجود نداشته باشد، اما زمانی که سبزیجات به اندازه کافی رسیده باشند، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های آن‌ها به حد مناسبی رسیده‌اند و حتی پس از فریز شدن بسیاری از این مواد مغذی همچنان در سبزیجات حفظ خواهد شد.

باید به این نکته هم توجه داشت که برخی فروشگاه‌ها و سبزی‌های تازه عرضه می‌کنند، اما مسیر رسیدن این سبزی‌ها به فروشگاه زیاد است و یا چند روز قبل چیده شده‌اند و عملا تفاوتی با سبزی چند روز مانده ندارند.

نگهداری سبزیجات در فریزر

فواید نگهداری سبزیجات در فریزر چیست؟

به طور کلی طبق تحقیقاتی که انجام شده سبزیجات و میوه‌جات فریزری همچنان مواد مغذی سرشاری دارند و حتی در برخی از نمونه‌ها مانند ذغال اخته مواد مغزی داخلی این میوه پس از فریز شدن بیشتر از قبل شده است.

در برخی از میوه‌ها نیز آنتی اکسیدان‌ها در زمان فریز شدن بیشتر شده است؛ بنابراین می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که نباید نسبت به از بین رفتن ارزش‌های غذایی سبزیجات یخ زده نگران باشید. برای مثال در کلم بروکلی پس از فریز شدن نیز ویتامین سی آن چندان کاهش پیدا نکرده است.

یکی دیگر از فواید نگهداری سبزیجات در فریزر عدم لزوم استفاده از نگهدارنده‌ها برای تازه ماندن سبزی است، چرا که برخی از فروشگاه‌ها برای شاداب به نظر رسیدنشان از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند که قطعا ضرر دارد.

سبزیجات یخ زده و صرفه جویی در وقت

نگهداری سبزیجات در فریزر باعث می‌شود که به جای غذا‌های حاضری از آن‌ها پخت غذا‌های سریع استفاده کنید، اینطور هم کار تهیه غذا ساده‌تر می‌شود و هم کمتر از غذای حاضری استفاده می‌شود و به همین دلیل برای کارمندان و کسانی که وقت زیادی برای آشپزی ندارند گزینه‌ای مطلوبی است.

نگهداری سبزیجات در فریزر

تنوع خوراکی‌ها با نگهداری آن‌ها در فریزر

علیرغم اینکه دیگر مانند گذشته در فصول مختلف سال کمبود میوه‌ها چندان وجود ندارد و میوه و سبزیجات مختلف در همه فصول سال یافت می‌شوند، اما میوه‌های غیر فصلی قیمت بالاتری دارند چرا که هزینه نگهداری و فریز کردن صنعتی آن‌ها به قیمت مصرف کنند اضافه می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید با نگهداری برخی سبزیجات و میوه‌ها در یخچال فریزر خودتان در فصولی که قیمت این میوه‌ها افزایش پیدا می‌کند از آن‌ها استفاده کنید.

حتی می‌توانید از میوه‌های منجمد اسموتی و شیک‌های مختلف تهیه و میل کنید. انواع سالاد‌ها و ماست‌های هم‌زده نیز از جمله گزینه‌های شما برای استفاده از میوه‌های یخ زده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=166108

ثبت نظر

-