تیم‌هایی که فقط نام‌شان در تاریخچه لیگ برتر ماند

  • کد خبر : 165379
  • 07 شهریور 1399 - 2:33
تیم‌هایی که فقط نام‌شان در تاریخچه لیگ برتر ماند

به گزارش نیوز، در ۱۸ دوره قبلی لیگ برتر ۳۹ تیم حضور داشتند؛ تیم‌هایی مثل صباباتری، راه‌آهن، نفت تهران، ابومسلم، گسترش فولاد تبریز، استیل‌آذین، شموشک نوشهر، سیاه‌جامگان خراسان، آلومینیوم هرمزگان، پیام مشهد، مس سرچشمه، شیرین‌فراز کرمانشاه و گهر دورود که با انحلال این باشگاه‌ها، فقط نام آن‌ها در تاریخچه لیگ برتر مانده است.
***
باتری صبا تمام شد
بدون شک صباباتری که بعد‌ها نامش به صبای قم عوض شد و به شهر قم رفت، با ۱۳ حضور در لیگ حرفه‌ای، سومی لیگ برتر و قهرمانی جام حذفی، تجربه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را هم داشت، اما با سقوط به لیگ دسته اول با سرعت زیاد به لیگ دسته دوم و سپس انحلال پیش رفت.

ایستگاه متروک!
تیم بعدی راه‌آهن است، تیمی که به کارخانه بازیکن‌سازی شهرت داشت. راه‌آهن ۱۱ دوره لیگ برتر را تجربه کرد و بهترین عنوانی که کسب کرد، هشتمی لیگ بود، اما همین تیم که دارای ورزشگاه اختصاصی بود و فینالیست جام حذفی هم شد، پس از سقوط به دسته اول و عدم مدیریت راهی جز انحلال نداشت.

خیلی زود چاهش خشک شد
نفت تهران هم یکی از تیم‌های خوب لیگ برتر بود که حتی مقام سومی لیگ برتر را تجربه کرد و در لیگ قهرمانان آسیا نیز حضور داشت. این تیم در فصل ۲۰۱۵ تا مرحله یک‌چهارم نهایی این مسابقات هم پیش رفت، ولی در ۲۰۱۶ در مرحله پلی‌آف حذف شد و در سال ۲۰۱۸ نیز به دلیل عدم صدور مجوز حرفه‌ای حذف و ذوب‌آهن جایگزینش شد. جالب است بدانید نفت تهران یک قهرمانی جام حذفی و یک بار دیگر حضور در فینال این رقابت‌ها را تجربه کرده است.

کجاست آن گربه سیاه؟!
ابومسلم خراسان هم یکی از تیم‌های قدیمی مشهد بود که بازی‌های خوبی را به نمایش می‌گذاشت و به گربه سیاه سرخابی‌ها شهرت داشت. این تیم عنوان چهارمی لیگ برتر را یدک می‌کشید و حتی تجربه حضور در فینال جام حذفی مقابل صباباتری را داشت، اما سرنوشت این تیم هم به دلیل مدیریت و مالکیت به انحلال کشیده شد.

از این جیب به آن جیب!
گسترش فولاد تبریز هم ۵ دوره حضور در لیگ برتر را تجربه کرد و با اینکه یک تیم خصوصی بود و مشکل مالی نداشت، اما بنا به دلیل اینکه مالک این باشگاه امتیاز باشگاه ماشین‌سازی را خریده بود، قید امتیاز گسترش‌فولاد را زد تا به قول معروف از این جیب به آن جیب کند!

استیل‌آذین محکم نبود
استیل‌آذین که به شعبه دوم پرسپولیس معروف بود، با حسین هدایتی یکی از تیم‌های ثروتمند لیگ برتر، ولی حضورش کوتاه بود. استیل‌آذین ۲ دوره در لیگ برتر حضور داشت و در دوره اول حتی پنجمی لیگ را از آن خود کرد، ولی در فصل بعد و بعد از سقوط به دسته اول، مالک آن قید تیمداری را زد و این تیم هم به سرنوشت تیم‌های بالا دچار شد.

اولین تیم خصوصی هم رفت
بدون شک شموشک نوشهر اولین تیم کاملاً خصوصی فوتبال ایران بود که با مرحوم مهندس درویش به فوتبال ایران وارد شد، اما این تیم ۳ دوره لیگ برتر را تجربه کرد و نتوانست دوام داشته باشد و در نهایت با سقوط به دسته اول، بعد از مدتی از درگذشت مرحوم درویش، این تیم هم منحل شد.

بدهی بالا سیاه‌بخت کرد
سیاه‌جامگان خراسان از مشهد شبیه ابومسلم بود و حتی اوایل نیز قصد داشت با اسم ابومسلم در لیگ برتر حضور یابد، اما مشکلات حقوقی اجازه این کار را نداد. سیاه‌جامگان ۳ دوره در لیگ برتر حضور داشت و با سقوط به دسته اول و سپس دسته دوم، به دلیل بدهی زیاد، منحل شد.

آلومینیوم زود آب شد
بعد از مدت‌ها استان هرمزگان نیز در لیگ برتر صاحب سهمیه شد و آلومینیوم هرمزگان نیز سطح اول فوتبال کشور را تجربه کرد، اما این تیم نیز حضوری بسیار کوتاه داشت و در همان فصلی که به لیگ برتر آمد، در پایان فصل سقوط کرد. این تیم سپس در لیگ دسته اول هم نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و در نهایت به دلیل بدهی منحل شد.

پیامی کوتاه بود!
پیام مشهد یک دوره با خداداد عزیزی وارد لیگ برتر شد، ولی ساختار مدیریتی این باشگاه آنقدر ضعیف بود که آخر فصل این تیم به لیگ دسته اول سقوط کرد و بعد از آن هم در لیگ یک و سپس سقوط به لیگ دسته دوم، به حیاتش خاتمه داد.

پول داشت، ولی تجربه نداشت
مس سرچشمه با بودجه بسیار خوب به لیگ برتر صعود کرد و با وجود کاپیتانی علی سامره نتوانست در لیگ برتر موفق باشد و با قعرنشینی به لیگ دسته اول سقوط کرد. این تیم در لیگ دسته اول هم سیر نزولی داشت تا مدیران مس سرچشمه قید تیمداری را بزنند و این باشگاه رسماً انحلال پیدا کند.

قصه شیرین، تلخ بود!
استان کرمانشاه هم با شیرین‌فراز یک دوره لیگ برتر را تجربه کرد و محمود فکری کاپیتان این تیم شد، اما نتایج ضعیف باعث شد در مقطعی خود فکری سرمربی شود و سپس جای خود را به دیگری دهد، اما همه این رفت و آمد‌ها و مدیریت ضعیف باعث شد شیرین‌فراز با بدترین نتایج سقوط کند. سرنوشت این تیم هم در لیگ دسته اول و دسته دوم خیلی کوتاه بود تا انحلال تنها چاره باشد تا لازم نباشد بدهی‌ها پرداخت شود.

در حد سلام کردن بود!
گهر دورود لرستان با زحمت به لیگ برتر صعود کرد و با استقبال مردم لرستان هم مواجه شد، اما این تیم هم به دلیل نداشتن تجربه و مدیریت، نتوانست سهمیه‌اش را در لیگ برتر حفظ کند. سقوط این تیم به دسته اول و دسته دوم به همراه بدهی‌های زیاد باعث شد انحلال پیدا کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=165379

ثبت نظر

-