دوحه، شهر خوش‌قدم برای استقلالی‌ها

  • کد خبر : 165186
  • 06 شهریور 1399 - 21:35
دوحه، شهر خوش‌قدم برای استقلالی‌ها

به گزارش نیوز، سر و صدای دربی پایتخت شب گذشته فروکش کرد و هفته آینده نیز جدال نهایی جام حذفی برگزار خواهد شد تا پرونده پرماجرای این فصل فوتبال ما در عرصه رقابت‌های داخلی بسته شود. البته این مسئله به معنای پایان هیاهوی فوتبال باشگاهی ایران نخواهد بود، چون کمتر از سه هفته دیگر نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا باید به میزبانی قطر دیدار‌های باقی مانده مرحله گروهی این فصل لیگ قهرمانان را برگزار کرده و زمینه برای حضور خودشان در مراحل حذفی را فراهم کنند. مسافرت به قطر و به طور کلی شهر دوحه برای اغلب استقلالی‌ها خاطرات شیرینی را به همراه دارد. خاطراتی شیرین و البته پولدار‌کننده! امیدواریم استقلالی‌ها این بار هم از سفر به قطر با دست پر برگردند.
قلک!
در اواسط دهه ۶۰ هنگامی که به دلیل جنگ تحمیلی عملاً چیزی به نام پول در فوتبال ایران پیدا نمی‌شد، اوج گرفتن فوتبال باشگاهی در قطر زمینه بسیار خوبی را برای تعداد قابل ملاحظه‌ای از فوتبالیست‌های ایرانی فراهم کرد تا با حضور در لیگ این کشور زندگی خودشان را برای همیشه بیمه کنند. در این میان تعدادی از استقلالی‌ها یا آن‌هایی که بعداً پیراهن آبی را بر تن کردند نیز از حضور در قطر به عنوان فرصتی برای به دست آوردن یک قلک ارزشمند استفاده کردند. شاهین و شاهرخ بیانی، امیر قلعه‌نویی و همین مجید نامجومطلق که هم‌اکنون در کادر فنی استقلال حضور دارد، از جمله آبی‌هایی هستند که به واسطه بازی کردن در لیگ قطر درآمد بسیار خوبی در اواسط و اواخر دهه ۶۰ کسب کردند. البته خود فرهاد مجیدی نیز زمستان سال ۹۰ راهی لیگ ستارگان قطر شد و چند صباحی را در آن کشور توپ زد. کلاً فوتبال قطر به بازیکنان ایرانی پول خوبی رسانده است.
استارت قهرمانی
استقلال در تابستان سال ۶۹ استارت قهرمانی خودش در جام باشگاه‌های آسیا و کسب دومین ستاره را از قطر و شهر دوحه زد. شاگردان منصور پورحیدری در مرحله حذفی این مسابقات طی دو دیدار رفت و برگشت به مصاف السد قطر رفتند. بازی رفت در دوحه با تساوی یک- یک خاتمه پیدا کرد و نکته جالب توجه اینکه مجید نامجومطلق آن زمان برای تیم قطری توپ می‌زد و تک‌گل السد را نیز وارد دروازه استقلال کرد. البته نامجومطلق چند ماه بعد دوباره آبی‌پوش شده و همراه این تیم قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را جشن گرفت. استقلال در تهران با یک گل از سد حریف قطری خودش گذشت و به مرحله گروهی جام باشگاه‌های آسیا رسید.
نایب‌قهرمانی
اگر چه کسب عنوان نایب‌قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا بسیار ارزشمند تلقی می‌شود ولی اگر ناداوری و نامردی داوران در پاییز سال ۷۰ نبود، استقلال می‌توانست برای سومین بار فاتح قاره کهن شود. مرحله نهایی جام باشگاه‌های آسیا در سال ۱۹۹۱ میلادی به میزبانی کشور قطر برگزار شد و استقلال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی پا به عرصه مسابقات گذاشت. آبی‌پوشان به رغم آنکه چند بازیکن فوق العاده تأثیرگذار خودشان را قبل از این دیدار‌ها به دلیل مصدومیت از دست داده بودند، باز هم تا جدال فینال بالا آمدند، اما خوش‌رقصی داوران برای الهلال عربستان از جدال نیمه نهایی با اخراج کردن شاهرخ بیانی آغاز شد و در دیدار فینال هم ادامه پیدا کرد تا در نهایت نماینده عربستان با کاپ قهرمانی عکس یادگاری بگیرد و استقلال دوم شود.
میزبانی خوب بدون ترس از میزبان
باشگاه استقلال قبل از آغاز مسابقات تمایل فراوانی داشت تا بازی‌ها به صورت متمرکز در قطر برگزار شود. آن‌ها برای این مسئله دو دلیل داشتند؛ دلیل اول اینکه همواره میزبانی قطری‌ها را در بالاترین سطح دیده بودند و دلیل دوم هم اینکه استقلال با هیچ تیم قطری همگروه نیست و همین مسئله موجب می‌شود تا میزبان کوچک‌ترین تنش و اصطکاکی با آبی‌ها پیدا نکند. اتفاقی که در نهایت هم رخ داد و قطر میزبان شد.
خاطره خوش ورزشگاه خلیفه
اغلب دیدار‌های استقلال در قطر به میزبانی ورزشگاه خلیفه شهر دوحه برگزار خواهد شد؛ ورزشگاهی که فوتبال ایران خاطره خوشی از آن دارد. تیم ملی فوتبال کشورمان جدال افتتاحیه جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۸ قطر را در همین ورزشگاه برگزار کرد و میزبان را با دو گل شکست داد. شاگردان مرحوم پرویز دهداری در نهایت با برتری مقابل چین در ضربات پنالتی، در همان ورزشگاه عنوان سومی جام را به خودشان اختصاص دادند، اتفاقی که در سال ۶۷ رخ داد. اتفاقاً مجید نامجومطلق دستیار اول فرهاد مجیدی در آن مسابقات حضور داشت و یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی ایران محسوب می‌شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=165186

ثبت نظر

-