هفت‌خوانی که کرونا به هیأت‌ها افزود +عکس

  • کد خبر : 164682
  • 06 شهریور 1399 - 13:45
هفت‌خوانی که کرونا به هیأت‌ها افزود +عکس

به گزارش ،  هیأت‌های عزاداری مشهور تهران این روزها بساط مجلس عزای خود را در فضایی متفاوت از حسینیه‌های هرساله به دلیل شیوع ویروس کرونا برپا کرده‌ند. یکی از این هیأت‌ها میثاق با شهدا با مدیحه‌سرایی میثم مطیعی است. این هیأت جلسات خود را در دانشگاه افسری امام علی(ع) برپا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بگویید دیگر روضه حضرت قاسم نخوانند!

اینجا چشم‌ها روضه می‌شنوند و اشک می‌ریزند +عکس

هفت‌خوانی که کرونا به هیأت‌ها افزود

برای تهیه این گزارش راهی این دانشگاه نظامی شدیم. در ابتدا ورود برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی افراد در سه صف با فاصله‌های یک متری از یکدیگر قرار می‌گرفتند و به مرور وارد فضای دانشگاه می‌شدند. این رویه درست مشابه ورود سربازان در بدو ورود به پادگان‌ها برای تقسیم است. آخر این صفوف به باجه‌های تب سنجی ختم می‌شد که خادمان هیأت با دستگاه‌های مخصوص، دمای بدن را می‌سنجیدند تا در صورت وجود علائمی مانع حضور افراد بیمار شوند. بعد از عبور از این خوان بررسی ماسک‌ها انجام می‌شد که حتما افراد باید از ماسک استفاده می‌کردند. این مرحله را هم که با موفقیت سپری می‌کردیم ضدعفونی دست‌ها و وسایل همراه انجام می‌شد.

 «لطفا ماسک خود را برندارید»

بعد از عبور از این چهارخوان، به صحن اصلی دانشگاه وارد می‌شویم، صحنی که به همت خادمان هیأت کاملا مفروش شده است و با نصب علایمی فاصله‌گذاری لازم صورت گرفته است و افراد باید در مکان‌های مشخص شده بنشینند. خوان ششم نیز استفاده از ماسک در تمام دقایق مراسم است، به طوری که اگر لحظه‌ای ماسک را از صورت به پایین بیاوری به سرعت خادمان تذکر می‌دهند «لطفا ماسک خود را برندارید». این ماسک در تمام لحظات جلسه اعم از شنیدن سخنرانی، هنگام گریه در زمان روضه و زمان سینه زنی باید برروی صورت افراد باشد.

برنامه فرهنگی ویژه

برنامه‌های هیأت میثاق با شهدا همانند هرسال صرفاً به عزاداری خلاصه نمی‌شود و مسئولین هیأت برنامه‌های محتوایی ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند. قرائت قرآن در این مجلس تنها در تلاوت آیات خلاصه نمی‌شود و کنار قاری یک روحانی قرار می‌گیرد و بعد از تلاوت هرآیه پندها، درس‌ها و تفسیر کوتاهی نیز ارائه می‌کند تا عزاداران حسینی بتوانند به هردو ثقل سفارش شده پیامبر(ص) در مجلس تمسک بجویند و بهره ببرند.

رعایت بند بند پروتکل‌های بهداشتی

مجتبی شریفی از مسئولین اجرایی هیأت میثاق با شهدا می‌گوید: «هیأت میثاق با شهدا در ابتدای شیوع کرونا به صورت مجازی برنامه‌های خود را پیش برد و سپس با صدور پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری حضوری جلسات برنامه‌ریزی کرد. در محرم نیز برنامه‌ریزی لازم را کردیم تا فتنه دشمنان را خنثی کنیم و مانع ایجاد دوگانه سلامت و عزاداری شویم که الحمدلله هیأت ما و دیگر هیأت‌ها با رعایت کامل پروتکل‌ها توانسته‌اند نقشه‌ها آن را خنثی کنند. در هیأت میثاق با شهدا، سنجش دمای بدن، توزیع ماسک، ضدعفونی محیط و تک تک عزاداران صورت می‌گیرد و در حین نشستن نیز فاصله‌گذاری اجتماعی لازم صورت می‌گیرد. تلاش کردیم تمام برنامه ظرف دو ساعت برگزار می‌شود.»

۱۳ هزار نفر با نظم کامل در جلسه

برگزاری مجلس عزاداری هیأت میثاق با شهدا در دانشگاه افسری امام علی(ع) به دلیل واقع شدن در مرکز شهر برخلاف گذشته که در غرب تهران حضور داشت و کمتر ساکنین شرق تهران در آن حضور پیدا می‌کردند، طیف‌های مختلف مردم را در خود می‌بیند اما بازهم جوانان ودانشجویان دانشگاه امام صادق حضور پررنگی در آن دارند. در شب تهیه این گزارش بالغ بر ۱۳ هزار نفر از زن و مرد در این جلسه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی حضور داشتند که موجب تحیر مسئولین هیأت نیز شده بود و اعلام می‌کردند شاید تا هزار نفر دیگر بتوان جای داد و برای شب‌های تاسوعا و عاشورا باید تمهیداتی اندیشید.

برنامه‌های فرهنگی هیأت میثاق با شهدا در قالب ارائه روزانه یک خبرنامه و بسته‌های فرهنگی دنبال می‌شود که برای این امر هرساله یک شعار را تعیین کرده و طبق آن تولید محتوا می‌کنند. شریفی در این خصوص می‌گوید: «هرسال برای محرم و ویژه‌برنامه‌های مختلف شعار محوری تعیین می‌کنیم و براساس آن برنامه‌ریزی می‌کنیم که امسال با مشورت با کارشناسان و نیاز سنجی‌ زمانه شعار «ما را نسیم پرچم تو زنده می‌کند یا حسین» انتخاب شد و تلاش کردیم تمام برنامه‌های محوری و فرهنگی هیأت از فضاسازی، نشریات هرشب، کلیپ‌های محتوایی و مستندسازی‌ها و… براساس این شعار برنامه‌ریزی شود تا تبیین لازم صورت گیرد و مردم در این شرایط کرونایی که مشکلات بسیاری را نیز برای آنان ایجاد کرده است، بدانند این حسین است که راه‌حل این مشکلات است و امیدوار به آینده ادامه دهند.»

پایان بخش این برنامه نیز پذیرایی از عزاداران حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که هفتمین خوان را شکل می‌داد، بازهم افراد در صفوف منظم خارج می‌شدند و پذیرایی در بسته‌های از قبل تعبیه شده به صورت کیک و آبمیوه بسته‌بندی ارائه می‌شد.

برنامه عزاداری هیأت میثاق با شهدا در طول دهه اول محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان و مدیحه‌سرایی میثم مطیعی از ساعت ۲۱ در دانشگاه افسری امام علی (ع) واقع در خیابان امام خمینی (ره)، نرسیده به میدان حر برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=164682

ثبت نظر

-