به گزارش دنیای اقتصاد،موسسه اعتباری سجنی فیچ در گزارشی به بررسی وضعیت تولید خودرو در ایران پرداخته است،در بخشی از گزارش که نگاهی به شرایط حال حاضر این صنعت دارد فیچ نوشته است:پس از تحریمهای آمریکا، چین تقریبا تنها کشوری است که به ایران قطعه خودرو صادر میکند. اما طی ۲ سال گذشته بر اثر تحریم ها تولید خودرو در ایران تقریبا نصف شده است. در سال ۲۰۱۹ تولید خودرو در ایران ۱۰٫۳درصد و در سال ۲۰۱۸ نیز ۳۷٫۸ درصد کاهش یافته است.
این گزارش تحلیلی افت واردات قطعات خودرو را یکی از عوامل مهم افت تولید خودرو در ایران خوانده و تاکیدکرده که کل واردات ایران در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۵/ ۲۶درصد و در سال۲۰۱۹ بالغ بر ۲۹ درصد کاهش یافته است. حدود ۳۷ درصد واردات ایران ماشینآلات و محصولات پیچیده صنعتی مثل قطعات خودرو است. به همین دلیل خودروسازان ایرانی نتوانستهاند به قطعات موردنیاز خود دست پیدا کنند و بر اساس برخی گزارشها بیش از ۱۵۰ هزار خودروی ناقص در برخی کارخانهها پارک شده است.
روس ها وارد بازار خودرو ایران می شوند
گزارش فیچ تاکید دارد با توجه به سطح بالای تقاضای خودرو در ایران چنانچه تحریمها برداشته شود صنعت خودروی ایران به سرعت میتواند موقعیت گذشته خود را بهدست بیاورد. اما همراه با خروج شرکای اروپایی چه خودروسازانی جایگزین آنها خواهند شد؟ به اعتقاد فیچ چین و روسیه کشورهایی هستند که از خلاء حضور شرکتهای اروپایی استفاده کرده و در ایرانخودرو تولید خواهند کرد.
در گزراش فیچ آمده است:بزرگترین خودروساز روسیه، آتوواز، در دسامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد قرار است سهام جنرالموتور آمریکا را در شرکت سرمایهگذاری مشترک خریداری کند. معتقدیم جدایی از جنرالموتور راه را برای ورود آتوواز به بازار ایران و تولید خودرو در این کشور باز خواهد کرد. این شرکت طی دو سال گذشته برای تولید خودرو در ایران ابراز تمایل کرده است.
آوتوواز از قدیم در جهان به نام خانه لادا مشهور است و شهرت آن در صنعت خودروسازی جهان، بهدلیل مالکیت همین برند است.
این شرکت در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی با همکاری شرکت فیات تأسیس شد. در حال حاضر ۲۵ درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت فرانسوی رنو است.
شرکت آوتوواز بیش از یک میلیون خودرو در سال تولید میکند، از جمله این تولیدات میتوان به خودروی لادا کالینا، لادا ۱۱۰ و خودروی بیابانی نیوا اشاره کرد. مدل ویایزد-۲۱۰۱ از روی مدل فیات ۱۲۴ طراحی و تولید شدهاست.
چین دیگر خارجی بازار ایران
گزارش نویسان موسسه فیچ می گویند: که خودروسازان چینی مثل چری، لیفان، دانگ فنگ، برلیانس و هافی موتورز نیز از تمایل خود برای توسعه فعالیتهایشان در ایران خبر دادهاند.به گفته آنان با حضور این کشورها خودروسازان ایرانی هم میتوانند برای تکمیل خودروهای ناقص خود زنجیرههای جدید عرضه قطعات پیدا کنند
اثر کرونا بر بازار خودرو ایران
در این گزارش تاکید شده که ویروس کرونا برای نخستین بار در۱۹فوریه ۲۰۲۰ در ایران گزارش شد و هنوز مهار نشده است. دولت ایران برای مقابله با این ویروس اقداماتی را انجام داد که از آن جمله، لغو پروازها، بستن مدارس، فروشگاهها، بازارها و مکانهای مذهبی بوده است. در پی این اقدامات شاخص مدیران خرید در مارس ۲۰۲۰ با افت ۳۰ درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد.
اما صنعت خودروی ایران نیز که تحت فشار تحریمها قرار داشت اکنون با مشکل دیگری روبهرو شده است. با تعطیلی کارخانهها در چین، واردات قطعات خودرو از این کشور مختل شد که البته موقتی بود. تعطیلیهای اجباری در داخل و کاهش قدرت خرید مردم نیز از جمله دیگر مشکلات بود. در نتیجه این مشکلات بود که ما پیشبینی خود از رشد صنعت خودروی ایران را بیش از پیش کاهش دادیم. ما پیش از شیوع کرونا پیشبینی کرده بودیم تولید صنعت خودروی ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر۷٫۷ درصد کاهش یابد اما اکنون انتظار داریم این صنعت با افت تولید ۲۱٫۱درصدی در سال ۲۰۲۰ مواجه شود.