ائتلاف ایران و روسیه در حوزه برق

  • کد خبر : 164174
  • 06 شهریور 1399 - 6:26
ائتلاف ایران و روسیه در حوزه برق

ائتلاف ایران و روسیه در حوزه برق

وزیر خارجه روسیه خبر داد:

به گزارش نیوز به نقل از نیوز، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در دیدار با جیحون بایرام‌اف گفت: مسکو و باکو، مصمم به اجرای طرح اتصال شبکه برق روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان هستند. 

 وی افزود: اتصال سیستم های برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، طرح بسیار مهم و مورد نیاز است. این طرح برای همکاریهای چندجانبه در چارچوب ایجاد چنین کوریدوری درصورتی که علیه ایران تحریم های غیرقانونی امریکا وجود نداشت، موثر، سودمند و آسان بود.

وزیر خارجه روسیه گفت: من اطمینان دارم که ما این طرح را اجرا می کنیم و برای کل منطقه اوراسیا سودمند خواهد بود.

موضوع پیوستن سیستم برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان از حدود ۱۵ سال پیش  مطرح است.

ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان در سال ۱۳۹۶ گروه کاری برای بررسی اتصال شبکه های انرژی برق سه کشور ایجاد کردند.

شرکت برق سراسری روسیه در مرداد ماه سال ۹۸ اعلام کرد:  نمایندگان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان موافقتنامه ای را برای طراحی مشترک طرح توجیه فنی و اقتصادی پیوستن سیستم برق سه کشور در چارچوب راهگذار بین المللی شمال – جنوب امضا کردند.

در بیانیه شرکت «سیستمنی اپراتور» که برق روسیه را تامین می کند، گفته شده است: این موافقت نامه میان شرکت توانیر ایران، شرکت سیستمنی اپراتور روسیه و آذر انرژی جمهوری آذربایجان امضا شده است.

در چارچوب این موافقت نامه، جنبه های فنی و اقتصادی شرایط مختلف پیوستن سیستم های انرژی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان مطالعه خواهد شد.

علاوه بر آن امکان تحویل نیروی برق و افزایش ظرفیت های انتقال برق بین کشورهای شرکت کننده در موافقت نامه بررسی خواهد شد.

157581528

سخنگوی صنعت برق ایران پیش از این گفته بود:اگر این اتفاق رخ دهد به معنای آن خواهد بود که از نظر الکتریکی شبکه برق سه کشور شبکه ای یکپارچه خواهد شد و چون شبکه روسیه نیز به  اروپا وصل است کمک می کند به اینکه یک هم پوشانی ایجاد شود.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: این همکاری ها کمک می کند که ما اگر کمبود برقی در هر زمانی داشته باشیم بتوان از ظرفیت کشورهای دیگر برای تامین برق استفاده کنیم.

به گفته وی سنکرون(متصل) کردن شبکه برق کشورمان با روسیه همچنین کمک خواهد کرد هر زمان تولید برق مازادی داشته باشیم بتوان این مازاد را به راحتی صادر کرد.


این مطلب برایم مفید است




۱


نفر
این پست را پسندیده اند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=164174

برچسب ها

ثبت نظر

-