سفر در تعطیلات محرم و موج دوباره کرونا/ مرگ در نزدیکی ماست

  • کد خبر : 163374
  • 05 شهریور 1399 - 16:01
سفر در تعطیلات محرم و موج دوباره کرونا/ مرگ در نزدیکی ماست

اخبار اجتماعی– با توجه به تعطیلات پیش رو و ترافیک جاده های کشور و بالاخص محورهای شمالی باید منتظر موج جدید کرونا در کشور باشیم. متاسفانه در این روزهای کرونا و با وجود بالا بودن آمار فوتی های کرونا در ایران بازهم شاهد سفر جمعیت زیادی از هم وطنانمان در ماه آخر تابستان هستیم. سفرهایی که سبب شیوع بیشتر بیماری مرگبار کرونا می شوند و سبب بیماری و مرگ عزیزانمان می شود. چه خوب است در خانه بمانیم و جان خود و هم وطنانمان را به خطر نیاندازیم.

به گزارش نیوز، با توجه به اینکه موج دوم کرونا در کشور تازه فروکش کرده مسئولین وزارت بهداشت از مردم خواسته اند تا در خانه هایشان بمانند و از هرگونه سفر غیرضروری و دید و بازدید پرهیز کنند، با این حال گزارش پلیس راهور از وضعیت جاده های کشور نشان دهنده این است که عده زیادی علیرغم تمام تاکیدات به سفر رفته اند و شمال کشور میزبان بیشترین حجم از مسافرت ها است. استان مازندران به دلیل اینکه مقصد بسیاری از مسافران است اوضاع بدی در شرایط کرونا دارد و مسئولین این استان از مردم خواسته اند که به مازندران سفر نکنند.

کافی است تا تقویم امسال را بررسی کنیم آن وقت است که تعطیلی‌های سریالی می‌شود بلای جان انسان‌ها و یار و یاور ویروس منحوس کرونا؛ در این شرایط بیماری و مرگ دو سوغات معروف هر سفری می‌شود.

رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، ماسک زدن ، شست و شوی مرتب دست‌ها، جلوگیری از تجمعات و اجتناب از سفر‌های غیرضروری عباراتی تکراری است که در عین سادگی تاثیر بسیاری برای شکست کرونا ویروس دارند، اما متاسفانه همین عادات کم کم رو به فراموشی رفته و کادر درمان به جای کرونا در آستانه شکست و مغلوب شدن قرار می‌گیرتند.

در شرایطی که به اذعان مسئولان کشوری از جمله سعید نمکی وزیر بهداشت در آستانه مهار پیک دوم کرونا هستیم، تعطیلی سه روزه پیش رو زنگ خطری است که نگرانی بابت افرایش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا را به دنبال افزایش سفر‌های تابستانی به دنبال دارد.

سوغاتی خطرناک سفر‌های تابستانی در کمین جان انسان‌ها

البته که در روز‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها مسئولان کشوری بر جلوگیری از مسافرت کردن در تعطیلات پیش‌رو تاکید دارند از حمله ایرج حریرچی معاون کل وزرات بهداشت که معتقد است مسافرت نقش مهمی در انتقال ویروس کرونا و عامل انتقال بیماری از چین به سایر کشور‌ها هم مسافرت بود.

او ادامه داد: هر ساله مردم طبق سنت در ایام تاسوعا و عاشورا به شهر‌های زادگاه خود سفر می‌کنند که امسال از آن‌ها می‌خواهیم در این تعطیلات سریالی سفر را به حداقل برسانند.

ناگفته نماند که مسئولان دیگر از راهداری گرفته تا استانداران استان‌های قرمز به ویژه استان‌هایی نظیر مازندران از مسافران احتمالی درخواست کردند تا سفر غیرضروری خود را لغو کنند.


بیشتر بخوانید:

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در ۵ شهریور/ جان باختن ۱۱۹ بیمار در شبانه روز گذشته


امروز ترافیک سنگین در محورهای شمالی سبب نگرانی مردم و مسئولین شده است و با این حجم بالای سفر در روزهای آغازین تعطیلات می تواند بعد از ایام تعطیلات افزایش چشم گیر بیماری در کشور را به همراه داشته باشد.

سفر‌هایی که پیک سوم کرونا را در پی دارند

چشم انتظاری برای کشف واکسن کرونا و واکسینه شدن در برابر این بیماری بزرگترین آرزویی است که نه فقط در ایران بلکه در سراسر جهان وجود دارد تا محدودیت‌های کرونایی تعدیل و حتی حذف شود.

واکسن کرونا

اما تا قبل از شیوع بیماری رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ساده‌ترین و شاید موثرترین راهکاری است که می‌تواند مسکنی برای این درد عمیق باشد.

خطرناکترین رفتار‌هایی که این روز‌ها بروز آن محتمل است سفر به استان‌های مختلف کشور در روز‌های ته مانده تابستانی است و آنطور که دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه کرده اند اگر ناچار به سفری ضروری بودید باید نکاتی مانند رعایت فاصله با افراد مشکوک به کرونا، پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه، استفاده نکردن از غذا‌های خام، جلوگیری از استعمال سیگار و… مورد توجه قرار گیرد.

اوج گیری کرونا همیشه بعد از تعطیلات چند روزه بوده است

در همین مورد مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره وضعیت شیوع این بیماری در کشور با اشاره به اینکه تا به حال شاهد دو موج کرونا در کشور بودیم، گفت: موج اول از اسفند شروع شد و در تعطیلات فروردین به ۲ علت تعطیلات عید نوروز و ترس مردم از ابتلا و مراقبت‌های آنان در برابر بیماری کاهش یافت، اما پیک دوم گرچه به اندازه پیک اول به لحاظ ابتلا و تعداد مرگ و میر نبود، اما متاسفانه به سرعت پیک اول کاهش پیدا نکرد.

او ادامه داد: در اولین موج کاهشی مشاهده کردیم که مرگ و میر حتی به کمتر از ۵۰ نفر رسید در حالی که اکنون بعد از قله دوم به نقطه پایین نرسیدیم و در نقطه نسبتا متوسط باقی ماندیم.

این استاد اپیدمیولوژی با بیان اینکه قله‌های بعدی را خواه، ناخواه تا زمان رسیدن واکسن در پیش داریم که حداقل یکسالی طول می‌کشید، تاکید کرد: تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که با رفتار‌های مناسب به قله‌های بعدی و احتمالی کمتری دست پیدا کنیم.

سفر‌های تابستانی؛ سلامتی خانواده تان را تهدید می کند

آنطور که سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفته است همین روز گذشته بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

سفر کرونایی

 ۱۱۷ شهرستان در وضعیت قرمزهستند/ چرا سفر؟

همچنین لاری تاکید کرد که در حال حاضر ۱۱۷ شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۱۰ شهرستان کشور در وضعیت هشدار قرار دارند  ه نشان می‌دهد  این آمار و ارقام هر کدام زنگ خطری است تا شادی چند ساعته و چند روزه را در معامله‌ای نابرابر با سلامتی مان معاوضه نکنیم.

یونسیان درباره تاثیر سفر‌ها بر میزان شیوع کرونا اظهار کرد: مردمی که در یک خانواده هستند و افرادی که با هم زندگی می‌کنند این‌ها یا قبلا مبتلا شدند یا آنکه هیچ کدام آلوده نیستند، اما وقتی مسافرت و جابجایی رخ می‌دهد افراد با دیگران تعامل خواهند داشت که طبعا برخی آلوده و برخی حساس نسبت به ابتلای بیماری هستند پس همین امر منجر به افزایش تعداد مبتلایان می‌شود.

او ادامه داد: بهترین کار جلوگیری از هرگونه تماس غیرضروری است و این در حالی است که دید و بازدید، سفر و هوا عوض کردن ضروری نیست، اما متاسفانه برخی مردم عادت دارند تا در تعطیلات سفر روند و هرگز فراموش می‌کنند چه اتفاقی به سرشان آمده است و زمانی متوجه می‌شوند که خیلی دیر است بنابراین برای آنکه پیک سوم را در تابستان نبینیم هرگونه مسافرت و جابجایی غیرضروری ترک کنیم و امیدوار باشیم با همین سرعت انتقال کم حرکت کنیم.

کرونا وضعیت قرمز

یونسیان گفت: انتظار داشتیم تعداد مرگ و میر در پیک دوم همچون پیک اول ۲ رقمی شود، اما نشد و این موضوع نشان داد که مردم مدیریت خوبی نداشتند و هرچه بی احتیاطی بیشتر باشد، مرگ‌ها به طور لگاریتمی افرایش می‌یابد.

با وجود بیان همه این دغدغه‌ها و نگرانی‌ آنچه باید مورد توجه قرار گیرد عزم ملی برای کاهش سرعت شیوع کرونا ویروس است همانطور که در تعطیلات عید نوروز و بعد از آن شیوع بیماری به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=163374

ثبت نظر

-