ذوالفقارنسب: ضرری که کی‌روش به فوتبال ما زد بیشتر از ویلموتس بود!

  • کد خبر : 162677
  • 05 شهریور 1399 - 3:08
ذوالفقارنسب: ضرری که کی‌روش به فوتبال ما زد بیشتر از ویلموتس بود!

بیژن ذوالفقارنسببه گزارش نیوز، بیژن ذوالفقارنسب، رئیس کانون مربیان از جمله افرادی بوده و هست که همواره با انتخاب مربیان خارجی و به‌خصوص انتخاب بدون حساب و کتاب این مربیان مخالف بوده است. او از روزی که ویلموتس پایش به فدراسیون فوتبال کشورمان باز شد یکی از مخالفان این سرمربی خارجی بوده و بارها نسبت به انتخاب این سرمربی انتقاد کرده است. این پیشکسوت فوتبال کشورمان حالا هم که تقریباً انتخاب ویلموتس به یک رسوایی بزرگ تبدیل شده، باز هم با انتقاد از فدراسیون فوتبال درباره این فاجعه حرف‌هایی دارد.

همیشه به انتخاب مربیان خارجی و به‌خصوص ویلموتس انتقاد داشتید، حالا موضع کانون مربیان و شما در این باره چیست؟
کاملاً مشخص است، وقتی فدراسیون فوتبال به حرف هیچ‌کدام از دل‌سوزان فوتبال گوش نمی‌کند و نظرات پیشکسوتان هیچ ارزشی برای فدراسیون ندارد، باید هم منتظر این وقایع باشیم.

بالاخره به نظر شما چه کسانی در این ماجرا مقصر هستند؟
مشخص است چه کسانی اشتباه و چه کسانی کوتاهی کردند و چه کسانی تخصص این کار را نداشتند. همه چیز مشخص است و این مسأله را هم وزارت ورزش، هم سازمان بازرسی و هم مطبوعات می‌دانند. کسی که وارد مذاکره می‌شود ابتدا سابقه آن شخص را در نظر می‌گیرد؛ این شخص در کدام باشگاه‌ها و تیم‌های ملی کار کرده است. اگر این موضوع مثبت بود، باید بعد از آن بروند و ببینند حق و حقوقش چقدر بوده است.

با ویلموتس قراردادی بسته شد که هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد و کلاه گشادی سر فدراسیون رفت. من اسم این قرارداد را غیرحرفه‌ای می‌گذارم.

حرف‌ها و گفته‌های فراوانی درباره مبلغ قرارداد ویلموتس همچنان بیان می‌شود.
ویلموتس با ۵۰۰هزار دلار کارش را شروع کرده و در قراردادهای بعدی بالاتر از ۶۰۰تا نگرفته است. از همه مهم‌تر این‌که این سرمربی قبل از اینکه روی نیمکت تیم ملی بنشیند یک سال بیکار بوده است. دست‌هایی پشت پرده است که با این مربی دوتا دو و نیم میلیون یورو قرارداد می‌بندند. مربی که خودش خواهان استعفا بوده، چه اتفاقی رخ می‌دهد که فوتبال ما محکوم می‌شود؟ در ترکیه چه اتفاقاتی رخ داده است؟

حالا باید مبلغی خیلی بالاتر از این‌ها را هم پرداخت بکنیم!
همین‌طور است. وقتی محکوم می‌شویم ۶میلیون و ۱۳۷هزار یورو پرداخت کنیم، مشخص می‌شود که اوضاع در فدراسیون چطور است و چه فسادی در فوتبال وجود دارد.

یعنی همه چیز به فدراسیون برمی‌گردد؟
فقط فدراسیون نیست، متأسفانه کسانی در فوتبال حضور دارند که از فساد در فوتبال منفعت می‌برند و تلاش می‌کنند هر روز فوتبال ما آلوده‌تر شود. خیلی‌ها هستند که تلاش می‌کنند فوتبال را آن‌طور که خودشان دوست دارند پیش ببرند و از این آب گل‌آلود ماهی خودشان را صید کنند. فوتبال به خودی خود فاسد نیست، متأسفانه فساد را به فوتبال تزریق کرده‌اند و می‌کنند.

به‌طور حتم فوتبال‌زدگی یکی از اولین نتایج این قبیل اخبار و فساد در فوتبال خواهد بود، این‌طور نیست؟
همین‌طور است، شما فوتبال دنیا را با ایران مقایسه کنید. در همه جای جهان مردم از فوتبال لذت می‌برند و با آن زندگی ‌کنند اما در ایران اخباری شنیده می‌شود که دردآور است. این اخبار فضای جامعه را به سمتی هدایت کرده که وقتی با مردم در کوچه و خیابان می‌خواهید درباره فوتبال حرف بزنید فساد را وسط می‌کشند. آن‌ها می‌گویند این فساد فوتبال را به ورطه نابودی کشانده است. من مجبورم برای چندمین‌بار بگویم به خدا مشکل فوتبال نیست؛ مشکل آدم‌های داخل آن هستند.

تمام افرادی که در این قرارداد ننگین دست داشتند و باعث چنین اتفاق ننگینی‌ شدند باید محاکمه شوند و ریال به ریال این قرارداد از آن‌ها گرفته شود.

قرارداد ویلموتس را می‌توان در همین فساد ارزیابی کرد؟
شاید این‌طور نباشد، اما باز هم می‌گویم با این مربی بلژیکی قراردادی بسته شد که هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد و کلاه گشادی سر فدراسیون رفت. من اسم این قرارداد را غیرحرفه‌ای می‌گذارم؛ قراردادی که منابع مالی ایران را به هدر داد. به‌طور حتم در زمانی که این قرارداد بسته شد، نمایندگان دو طرف پشت میز مذاکره نشسته بودند. گروهی از طرف فدراسیون فوتبال ایران مأموریت داشتند منافع ما را لحاظ کنند و گروه دیگر وظیفه‌شان تأمین منافع طرف بلژیکی بود. امضای این قرارداد تفاوت‌ها را نشان می‌دهد، نمایندگان ویلموتس با آگاهی کامل از قوانین حقوقی و ورزشی قرارداد فوق‌حرفه‌ای به امضا رساندند و از سوی مقابل عده‌ای کر و لال نشسته بودند که اگر در این نشست هم حضور نداشتند، بود و نبودشان فرقی نداشت. تمام افرادی که در این قرارداد ننگین دست داشتند و باعث چنین اتفاق ننگینی‌ شدند باید محاکمه شوند و ریال به ریال این قرارداد از آن‌ها گرفته شود. این اتفاق یک مطالبه عمومی است و نباید کوچک‌ترین کوتاهی در آن صورت گیرد.

شما و کانون مربیان با انتخاب کی‌روش هم مخالف بودید، شاید همین مخالفت‌ها فدراسیون را به بی‌اعتنایی کشانده است.
همان موقع هم حرف ما کاملاً مشخص بود. کی‌روش در یک مقطع زمانی خوب بود اما همه چیز در فوتبال پول نیست. بی‌احترامی‌هایی که کی‌روش به ایرانی‌ها می‌کرد و عدم اعتمادی که به مربیان ایرانی داشت بسیار بدتر از ضرری بود که امروز به فوتبال ایران وارد شده است. به‌صورت کلی من و امثال من مخالف به هدر رفتن آبرو و مال این کشور هستیم. اتفاقاً فدراسیونی که به برخی مفاد قرارداد کی‌روش انتقاد داشت، در قرارداد با ویلموتس به بدترین شکل عمل کرد که نتیجه آن خیلی سریع‌تر از نتایج بد کی‌روش برای فوتبال کشورمان مشخص شد.

در هر حال فکر می‌کنید پایان این ماجرا چه خواهد شد؟
مشخص نیست و به نظرم بدترین کار این است که از کنار این ماجرا هم مثل بقیه قضایا با بی‌تفاوتی بگذریم و به‌خاطر پست و مقام چندروزه حرفی نزنیم و یا مسئولان در شناسایی و مجازات افرادی که در این کار دخیل بودند، کوتاهی کنند. به هر حال برای یک‌بار هم شده باید کاری کنند افرادی که تخصص لازم را ندارند در آن مسئولیت قرار نگیرند و اگر این کار را کردند تاوان آن را پس بدهند.

بالاخره نگفتید کانون مربیان چه واکنشی به این موضوع دارد؟
مشخص است ما دل‌سوزان و پیشکسوتان فوتبال هستیم و به‌طور حتم بیشتر از خیلی از افراد مدعی، ناراحت این موضوع هستیم و انتظار داریم تمام ابعاد این قضیه به‌طور کامل مشخص و برای مردم شفاف بیان شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=162677

ثبت نظر

-