یک بام و دو هوای حمایت‌های بورسی

  • کد خبر : 162130
  • 04 شهریور 1399 - 17:23
یک بام و دو هوای حمایت‌های بورسی

به گزارش نیوز، نماگر اصلی بورس تهران پس از ریزش‌های پیاپی سرانجام طی معاملات امروز با تزریق قابل توجه نقدینگی از سوی فعالان نهادی بازار به مسیر صعودی بازگشت.

رشد ۲٫۶ درصدی شاخص کل در شرایطی رقم خورد که شاخص هم‌وزن در محدوده منفی ماند و معاملات حدود یک سوم نمادها با صف فروش به پایان رسید. تزریق نقدینگی به سهام شرکتهای بزرگ را می‌توان به خوبی در این واگرایی مشاهده کرد.

شاخص وارد مدار افزایشی شد

۱۲ جلسه معاملاتی از ثبت قله تاریخی در بورس تهران می‌گذرد. نوزدهم مردادماه بود که شاخص کل توانست در اوج تاریخی ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحدی مستقر شود و از آن پس، طی ۱۱ جلسه معاملاتی افت سنگین ۲۳ درصدی را ثبت کرد و در نهایت امروز با تزریق منابع جدید از سوی حقوقی‌های بازار در مدار افزایشی قرار گرفت و ۲٫۶ درصد از کف یک ماه و نیم اخیر بالاتر نشست.

تغییرات روزانه بورس تهران

به جز گروه‌های تک‌سهمی، بیشترین رشد شاخص قیمت به گروه هلدینگ ها و صنایع بزرگی نظیر فلزات، معدنی‌ها، پتروپالایشی ها و همچنین بانکها و تا حدی هم خودرویی ها تعلق داشت. در حالی که قریب به اتفاق گروه‌های کوچک و متوسط اعم از دارویی‌ها، غذایی‌ها، سیمانی‌ها، کاشی‌سازان و ساختمانی‌ها در این روز با افت میانگین قیمت به کار خود پایان دادند.

در مجموع، میانگین قیمت در ۲۳ صنعت بورسی در معاملات امروز افزایش یافت و ۱۷ صنعت دیگر با افت شاخص مواجه شدند. نشانه‌های حمایت‌های خاص فعالان نهادی در تزریق پول به سهام را در ترکیب رشد نامتوازن صنایع می‌توان دید.

خروج سرمایه های خرد از بازار سهام

دیگر تابلوهای بازار سهام اعم از فرابورس و بازار پایه نیز از همین الگو پیروی کردند. به این ترتیب، از کل ۵۸۵ نماد معامله شده در معاملات امروز قیمت ۲۴۵ نماد چه بورسی و چه فرابورسی در محدوده مثبت قرار گرفت. در این میان، ۲۱۹ نماد هم با صف خرید به کار خود پایان دادند.

یک بام و دو هوای حمایت‌های بورسی

به رغم رشد شاخص کل برآیند تغییر مالکیت در کل بازار سهام حکایت از خروج سرمایه‌های خرد داشت. در این روز، سهامداران حقیقی در مجموع ۲۸۸ میلیارد تومان از سرمایه‌های خرد را بیرون کشیدند. در واقع، سهامداران خرد در ۲۷۸ نماد بیشتر فروشنده سهم بودند تا خریدار. در نقطه مقابل، در ۱۸۳ نماد هم شاهد ورود پول حقیقی بودیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=162130

ثبت نظر

-