این ۵۰۰ سی سی، شما را از کرونا نجات می دهد

  • کد خبر : 161825
  • 04 شهریور 1399 - 12:35
این ۵۰۰ سی سی، شما را از کرونا نجات می دهد

به گزارش نیوز به نقل از مهر، ما از سال‌ها قبل در حوزه درمان بیماران با استفاده از تزریق پلاسما، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم و پس از پاندمی جهانی نوع جدیدی از ویروس کرونا که به ایران نیز وارد شد، کار تحقیقاتی برای استفاده از این شیوه در درمان بیماران کلید خورد.

بر این اساس با محوریت بیمارستان بقیه‌الله از تعدادی از افرادی که از کرونا بهبود یافته‌اند دعوت به عمل آمد با تا با اهدای پلاسما به دیگر بیماران کمک کنند.

پلاسما درمانی روشی است که کمک می‌کند پادتن (آنتی بادی) افراد بهبود یافته همراه با پلاسمای خون به فرد بیمار منتقل شود و از این طریق در واقع یک یار خارجی به کمک سیستم ایمنی بدن می‌آید تا سریع‌تر بر بیماری غلبه کند.

به منظور کسب اطلاع از نحوه پذیرش افراد برای اهدای پلاسما و همچنین چگونگی مراحل این کار با مریم بهمنیار پزشک معالج بخش پلاسما درمانی بیمارستان بقیه الله گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید:

بهمنیار در مورد پذیرش بیماران به منظور دریافت پلاسما از آنها اینگونه گفت: بیمارانی که از ۱۵ اردیبهشت به کرونا مبتلا شدند اگر دو هفته بعد از اینکه علائم بیماری بهبود پیدا کرده باشد و از نظر سی تی اسکن پاک شده باشند و از نظر بررسی‌های آزمایشگاهی ایمونوگلوبین قابل قبول و بالای عدد ۵ داشته باشند، می‌توانند در طرح اهدای پلاسما وارد می‌شوند.

پلاسما درمانی برای همه بیماران جواب نمی‌دهد

وی افزود: در ابتدا شرح حال اولیه، معاینات و بررسی‌ها را انجام می‌دهیم. اگر شرایط سنی و شرایط فیزیکی از نظر سابقه درمان دارویی و از نظر سابقه درمان‌های جراحی خاص قابل قبول برای پذیرش پلاسما داشته باشند فرایند اهدای پلاسما انجام می‌شود و حدود ۵۰۰ سی سی پلاسما اهدا خواهند داشت و از این اهدا برای بیمارانی که در فاز حاد و بدحالی از بیماری کرونا هستند و اختلالات اکسیژن رسانی دارند استفاده می‌شود.

به گفته مسئول پلاسما درمانی بیمارستان بقیه الله این طرح کاملاً به صورت تحقیقاتی بوده و در برخی بیماران جواب‌های خوبی از لحاظ درمان داشته است البته نمی‌توان گفت پلاسما درمانی ۱۰۰ درصد خوب است چرا که این بیماری همچنان ناشناخته است و حتی در برخی موارد کادر درمان و پزشکان را غافلگیر کرده است.

بهمن یار خاطرنشان کرد: حتی پلاسما در برخی موارد اصلاً جواب نداده است؛ حتی در مورد ایمونوگلوبین که در یک طرحی روی این محوریت کار می‌کنیم که ایمنی در بدن فرد بهبود یافته انجام شده باشد و از ایمنی افرادی که مبتلا شدند برای افراد درگیر استفاده می‌کنیم، خیلی مواقع در یک خانم یا آقای جوان بدون سابقه بیماری خاص بعد از ابتلاء به ایمنی قابل قبولی نرسیدیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای اهدای پلاسما باید به نوع خاصی از کووید ۱۹ مبتلا شد، گفت: همین که از نظر آزمایشگاهی فردی PCR مثبت داشته باشند قابل قبول است. افراد می‌توانند دو هفته از پایان علائمشان یا دو هفته بعد از تست PCR منفی برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

پرداخت هزینه رفت و آمد به اهداکنندگان پلاسما

مسئول پلاسما درمانی بیمارستان بقیه الله با اشاره به ظرفیت این مراکز برای دریافت پلاسما گفت: برای پذیرش افراد محدودیت نداریم ولی لیست‌هایی که تاکنون داشتیم ۱۰ نفره بودند. این افراد دعوت به همکاری می‌شوند، غربالگری می‌شوند و اگر شرایط را داشته باشند می‌توانند پلاسما اهدا کنند.

بهمن یار خاطرنشان کرد: اهدای پلاسما هم مانند اهدای خون رایگان است اما یک هزینه مختصری من باب ایاب و ذهاب به افرادی که برای اهدای پلاسما آمده‌اند تعلق می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بین پلاسمای مرد و زن برای درمان این بیماری تفاوتی وجود دارد، گفت: خیر اصلاً. از نظر میزان پرتوئین ها و میزان سطح آنزیم‌های کبدی از نظر عددی شاید تفاوت وجود داشته باشد ولی از نظر کیفیت درمانی تفاوتی ندارند.

مشاهده علائم جدید کرونا؛ از ناراحتی پوستی تا اسهال و استفراغ

مسئول پلاسما درمانی بیمارستان بقیه الله با اشاره به علائم جدید کرونا گفت: متأسفانه به نظر می‌رسد در شرایطی قرار داریم که از نظر میزان سرایت این بیماری بسیار بالا است. فرم و شکل بیماری نسبت به شروع در اسفند ماه خیلی تغییر کرده است. الان شعاری که اکثر بچه‌های درمان دارند این است که این است که با هر علامتی باید کرونا را رد کنیم (یعنی خیالمان از بابت کرونا راحت شود) و بعد به سایر تشخیص‌ها برسیم.

بهمن یار تصریح کرد: از هر طور علامت غیراختصاصی به واسطه شیوع بیماری فصلی فصل گرم حتی اسهال و استفراغ‌ها و حتی سردردها و تظاهرات غیرمعمول همانند اختلالات پوستی خاص، باید در گوشه ذهن به کووید مشکوک باشید. شرح حال مواجه یا ناپرهیزی‌های خاص وجود دارد در نظر گرفته شود و بعد به تشخیص دیگر فکر کنید.

وی در پایان با اشاره به اینکه بهترین راه مقابله با ویروس کرونا چیست، گفت: بهترین کار رعایت بهداشت اولیه از نظر فاصله‌های اجتماعی است و تا جایی که امکان دارد مردم از ترددها در تجمعات خودداری کنند. حتماً مردم از ماسک استفاده کنند و شست و شوی دست‌ها را فراموش نکنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=161825

ثبت نظر

-