خداحافظ هرکول خنده‌رو

  • کد خبر : 16176
  • 14 اسفند 1398 - 2:46
خداحافظ هرکول خنده‌رو

نیوز/ مهری رنجبر؛ قرار بود پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، آخرین حضورش باشد. می‌خواست ۲۰، ۳۰ کیلویی بیشتر از رکوردش وزنه بزند و با ثبت آخرین رکورد برود. به خاطر همین هر وقت حرف از رکوردزنی می‌شد می‌گفت: «رکوردشکنی بماند برای پارالمپیک توکیو.»، اما نشد. قوی‌ترین مرد معلول دنیا که چهار سال پیش در پارالمپیک ریو با وزنه ۳۱۰ کیلویی با رکوردشکنی اش همه را متحیر کرد، عصر ۱۱ اسفند هم دوباره همه را مات کرد. این بار نه با بالا بردن وزنه‌های سنگین که با مرگش. مرگی باورنکردنی. آن‌هم با حمله قلبی. قلب قهرمان خنده‌روی پاراوزنه‌برداری، دیگر تاب نیاورد. سختی‌ها را تحمل نکرد و دوستانش را داغدار کرد. داغی شوکه‌کننده. با رفتن سیامند، جای خالی او در کاروان ورزشی ایران برای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو زیادی به چشم می‌آید. مردی قوی با صورتی خندان و قلبی مهربان. ظاهراً خانواده اش می‌خواستند همان یک‌شنبه‌شب مراسم خاکسپاری را انجام دهند، اما به صبح دیروز موکول شد. سیامند رحمان قهرمان پرآوازه پاراوزنه برداری دنیا صبح دیروز بر دوش هوادارانش، با حضور محمود خسروی‌وفا، هادی رضایی رئیس و دبیرکل کمیته پارالمپیک و مسئولان ورزش استان آذربایجان‌غربی در مجموعه ورزشی انقلاب اشنویه تشییع شد و در ارتفاعات قلاتوک این شهرستان در آرامگاه ابدی اش آرام گرفت. استاندار آذربایجان‌غربی نیز به همین مناسبت دو روز عزای عمومی اعلام کرد.

مرگ ناگهانی او حرف و حدیث‌های زیادی هم به دنبال داشت. بعضی‌ها مرگ قهرمان را به کرونا ربط دادند. حرف‌های مدیر بهداشت اشنویه ماجرای احتمال کرونا را رد می‌کند. او این‌طور تعریف می‌کند: «حوالی ۶:۳۰ عصر یک‌شنبه خانواده سیامند تماس گرفتند، اورژانس همراه متخصص بیهوشی به منزل او رفت و احیا را شروع کردند و بعد با انتقالش به بیمارستان، احیا در بیمارستان هم ادامه پیدا کرد، اما سیامند بعد از یک‌ساعت و نیم به خاطر ایست قلبی فوت کرد.»

با پدر سیامند رحمان هم تماس گرفتیم، اما او به خاطر ناراحتی و شرایط نامساعد روحی مصاحبه نکرد و این‌طور جواب داد: «پسرم را دیروز به خاک سپردم و حالم خوب نیست، فعلاً نمی‌توانم حرفی بزنم، مصاحبه بماند برای دو، سه روز دیگر.»

بعضی‌ها هم ناراحتی قلبی سیامند رحمان را به سابقه دوماهه اش ربط می‌دهند، اما زهرا چابکی، رئیس کمیته پزشکی کمیته ملی پارالمپیک، این احتمال را تکذیب می‌کند چراکه دو ماه پیش سیامند چک‌آپ شده: «حالا که همه ورزشکاران برای پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ آماده می‌شوند، تحت نظارت پزشکی هستند، سیامند رحمان هم از این قاعده مستثنی نبود و با اینکه به دلیل شرایط خاصش اردو‌های او به صورت غیرمتمرکز و در شهرش انجام می‌شد، با این حال نظارت پزشکی برای او هم انجام می‌شد. حدود دو ماه پیش همراه با تیم کمیته ملی پارالمپیک به ارومیه رفتیم و در بیمارستان تخصصی قلب سیدالشهدا ارومیه، سیامند رحمان زیر نظر یک متخصص قلب و عروق و دو متخصص اکوکاردیوگرافی همه آزمایش‌های لازم را داد و حتی اکو و نوار قلبی هم از او گرفته شد که نتیجه همه آن‌ها رضایت‌بخش بود و منعی برای ادامه فعالیت‌های ورزشی و تمرینات نداشت.»

دلجوان سرمربی تیم ملی پاراوزنه برداری هم طور دیگری حرف‌های رئیس کمیته پزشکی پارالمپیک را تأیید می‌کند: «من چند روز پیش با خانواده اش درباره وضعیت سیامند صحبت کردم، اما آن‌ها درباره اینکه از نظر جسمی مشکل خاصی دارد یا نه چیزی به من نگفتند. در حقیقت شرایط خوبی داشت و اگر مشکلی او را تهدید می‌کرد حتماً خانواده اش در جریان بوده است. من تنها تمرینات آمادگی او را می‌دادم تا از بقیه وزنه‌برداران عقب نماند، اما باید بگویم قهرمان چند دوره مسابقات جهانی و آسیایی و پارالمپیک، نمی‌توانست مشکل قلبی داشته باشد.»

هادی رضایی دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک که دیروز برای مراسم خاکسپاری به اشنویه رفته بود، سیامند رحمان را تکرارناپذیر می‌داند: «شاید وزنه‌بردار دیگری بیاید در تیم ملی جای او را پر کند، اما شک نکنید سیامند به لحاظ اخلاقی تکرارناپذیر است. شخصیت او نمونه نداشت.»

خداحافظی قهرمان و مردم در فضای مجازی
مرگ سیامند رحمان در روز‌های پرهیاهوی شیوع کرونا، گم نشد. رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک در پیام‌های جداگانه درگذشت او را تسلیت گفتند، اما فضای مجازی هم پر شد از عکس‌های سیامند. عکس‌هایی با نوشته‌هایی که درباره قوی‌ترین مرد معلول دنیا نوشته بودند. از شهردار تهران، قهرمانان ورزشی و مربیان گرفته تا بازیگران سینما و حتی مردم. بهداد سلیمی اولین واکنش را به این خبر تلخ با پست در صفحه شخصی اش نشان داد. بعد از او علیرضا دبیر، حمید سوریان، یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، وریا غفوری، دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال، سعید علی‌حسینی، حسن یزدانی، رضا یزدانی، با انتشار عکس‌های خندان او نوشته بودند: «خداحافظ قهرمان، روحت شاد.»

افتخارات سیامند
سیامند رحمان سال ۲۰۱۷ برترین ورزشکار پارالمپیکی سال شد. رحمان رکورددار بلامنازع پاراوزنه برداری فوق‌سنگین جهان و المپیک بود و شانس قطعی مدال طلای کاروان ایران در پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰. از افتخارات او می‌توان به مدال‌های طلای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو، ۵ مدال طلای جهانی در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ و دو طلای بازی‌های آسیایی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=16176

ثبت نظر

-