تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان به بورس تهران

  • کد خبر : 161381
  • 04 شهریور 1399 - 4:30
تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان به بورس تهران

جابه­ جایی مالکیت در روز دوشنبه حدود ۷ هزار میلیارد تومان بود اما این رقم نتوانست صف فروش ها را جمع کند تا شاخص در نهایت کاهشی بسته شود.

 شنیده ها حکایت از آن دارد که روز دوشنبه تفاهم شده حقوقی ها در معاملات روز سه شنبه پر قدرت از روز دوشنبه وارد بازار شود و رقم مداخله را برای معاملات این با ۳۰ درصد افزایش نسبت به روز دوشنبه به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسانند.

سهم مداخله ۱۰ هزار میلیارد تومانی از خروج پول

مداخله ۱۰ هزار میلیارد تومانی هدف گذاری شده برای روز سه شنبه دو مبنای سنجش می تواند داشته باشد؛حجم پول خارج شده در هشت روز کاری قبل و  در معاملات روز دوشنبه سوم شهریور.

 در هشت روز کاری گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان انتقال سهام از حقیقی­ها به حقوقی­ها اتفاق افتاده است. در عرف بازار این اتفاق به معنای «خروج پول از بازار» تفسیر می­شود.

بنابراین تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومانی به بورس حدود ۶۶ درصد از رقم خارج شده از بازار در هشت روز قبل است.

در معاملات دیروز هم برآورد می شود حدود هفت هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شود، با این حساب رقم مداخله فردا معادل ۱۳۰ درصد جابجایی مالکیت از حقیقی به حقوقی در روز دوشنبه است.

دلیل تزریق نقدینگی ۱۰ هزار میلیارد تومانی به بازار سهام

تلاش­های «نیوز» برای تایید این خبر از منابع رسمی نتیجه­ بخش نبود اما دو نشانه را می­توان برای تقویت این شنیده بررسی کرد.

نشانه نخست: معمولا زمانی که قیمت برخی سهام در کف قرار دارد برای آن صف فروش شکل می­گیرد اما در معاملات روز دوشنبه برای برخی نمادها در کف قیمت صف فروش شکل گرفته بود. این نشانه از سوی برخی تحلیل­گران دال بر اراده­ای بر حمایت از بازار سهام و جلوگیری از کاهش شاخص کل تفسیر می شود.

نشانه دوم: در روز چهارشنبه قرار است پذیر­نویسی دارا دوم انجام شود. دولت در نظر داشت ابتدا این پذیره­ نویسی را بدون تخفیف انجام دهد اما بعد اعلام شد با ۲۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت پایانی پالایشی ها در معاملات فردا پذیره نویسی انجام می شود طبیعتا هم برای عرضه در قیمت های پایین تر و هم به جهت جلب استقبال لازم است فضای ریزشی کنونی تغییر کند.

 

N2849141-4275017

 

چرخش از حمایت غیر مستقیم به حمایت مستقیم

تصمیمات ضدونقیض سیاست­گذار در دو هفته اخیر موجی از بدبینی را در بین فعالان بازار سهام به وجود آورد و فشار بی‌سابقه‌ای از فروش‌های پردامنه را در بورس تهران شکل داده است. با افزایش فشار فروش­ها افت شاخص سهام هم متوالی شد در واکنش به ریزش سیاست‌گذار رو به واکنش‌های حمایتی آورد. این حمایت در روزهای ابتدایی عمدتا به صورت غیرمستقیم و در قالب ارائه مشوق‌های اعتباری برای خریداران نمود یافت. اما پس از کم­اثر بودن تدابیر غیرمستقیم این روزها مجددا مداخله مستقیم با تزریق نقدینگی در دستور کار قرار گرفته است.

 با وجود انتظار بسیاری از سهامداران از دولت برای حمایت از قیمت‌ها اما برخی معتقدند که چنین مداخله‌ای به زیان بازار سرمایه است. از منظر این گروه از تحلیلگران، تزریق نقدینگی از سوی دولت نوعی بازتوزیع ثروت به بهانه حمایت از بازار و ایجاد اختلال در روند طبیعی قیمت‌ها برای رسیدن به تعادل خودبنیاد است. با این حال، اقدام اخیر نشان می‌دهد که سیاست­گذار بورسی هم مانند سایر بخش‌های دولت، اولویت‌های دیگری جز ارتقای کارایی بازار را مدنظر دارد.

به طور کلی، تلاش برای حمایت از شاخص بورس را می‌توان دنباله سیاست‌های واکنشی دولت به تحولات اخیر در سایر بازار ها دانست.

مساله در اقتصاد و بازارهای ایران این گونه حل می­شود:

-بازار کالا با قیمت گذاری

 -بازار پول با تعیین دستوری نرخ سود و تکلیف به بانکها

 برای پرداخت اعتبار

– بازار ارز با تزریق حواله و اسکناس دلار

و حال مساله بورس با تزریق ریال.

اما دولت تمامی این راه­ها را قبلا آزموده است اگر از آزمون این روش ها در قبل نتیجه گرفته این بار هم می تواند امیدوار باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=161381

ثبت نظر

-