اعترافات عجیب عامل کشتار مسلمانان نیوزیلند

  • کد خبر : 161144
  • 03 شهریور 1399 - 22:42
اعترافات عجیب عامل کشتار مسلمانان نیوزیلند

به گزارش نیوز، این قاتل امروز از میان جو امنیتی، پلیس مسلح، موانع و بلوک‌های جاده‌ای، گذشت و وارد دیوان عالی نیوزیلند شد.

تارنت، استرالیایی ۲۹ ساله‌ای است که به کشتن ۵۱ تن بعد از شلیک به مردان، زنان و کودکان در دو مسجد شهر کرایست‌چرچ در ۱۵ مارس سال گذشته (۲۴ اسفند ۹۷)، اعتراف کرده است. او همچنین به جرم تلاش برای قتل ۴۰ نمازگزار دیگر و نیز به اتهام تروریستی، متهم شناخته شده است.

در دادگاه تارنت، این مساله هم مطرح شد که او بعد از حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ، به سمت اشبرتون رانندگی کرده و قصد داشته حمله مشابهی هم در آنجا انجام دهد و توسط پلیس متوقف شده است.

تارنت بعد از حملات در مصاحبه‌ای با پلیس اعتراف کرده بود که به هر دو مسجد رفته تا هر تعداد که می‌تواند آدم بکشد

بارنابی هاوز، دادستان ارشد نیوزیلند اظهار کرد که این برترپندار سفیدپوست همچنین برنامه داشته که مساجد را بسوزاند و گفته کاش این کار را کرده بودم.

به دادگاه گفته شد، تارنت به اقدامات خود با عنوان حملات تروریستی ارجاع می‌دهد و می‌گوید انگیزه آن‌ها، باورهای ایدئولوژیکی او بوده و قصد داشته به آن‌هایی که مهاجم توصیف می‌کند، از جمله جمعیت مسلمان و به طور کلی‌تر مهاجران غیراروپایی، ترس وارد کند. تارنت با دستبند و همراهی محافظان مسلح وارد دادگاه شده و دستبندهای او در آغاز دادرسی باز شدند.

برخی از نجات‌یافتگان این حملات، هم‌زمان با یادآوری حملات لبریز از اشک شدند و برخی دیگر نیز مستقیماً با تارنت صحبت می‌کردند.

یکی از نمازگزارانی که در مسجد النور از دست تارنت گریخته بود، به او گفت: “قلب من شکسته، اما ما شکست‌خورده نیستیم. تو این کار را انجام دادی. از این بابت ممنون.

در دادگاه مطرح شد که تارنت برنامه‌ریزی برای حملاتش را در سپتامبر ۲۰۱۷ آغاز کرد، زمانی که گواهی سلاح گرم دریافت و شروع به گردآوری سلاح‌ و مهمات کرد. وی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، به جست‌وجوی نقشه‌های مساجد پرداخت و جزئیات به‌خصوصی را در مورد ایام نماز و روزهای مهم در تقویم اسلامی یادداشت می‌کرد.

قاضی هاوز به دادگاه گفت که در صبح روز حمله، تارنت همراه با شش سلاح گرم، مقدار زیادی مهمات پیچیده شده در مجله و چهار ظرف حاوی بنزین، از دنیدن به سمت کرایست‌چرچ رانندگی کرده است.

ساعت ۱.۳۱ ظهر آن روز، تارنت پیام‌هایی به خانواده‌اش فرستاده که در آن‌ها نیات و دستورالعمل چگونگی برخورد با رسانه و پلیس به دنبال حمله را بازگو کرده است. یک دقیقه بعد، او دوربینی را روی جلیقه‌اش فعال می‌کند که شروع به ضبط حملات و پخش زنده آن در اینترنت، از طریق فیس‌بوک می‌کند.

تارنت پشت سر چهار نمازگزار وارد مسجد النور می‌شود، اسلحه‌اش را بیرون آورده و آن را ۹ مرتبه شلیک می‌کند. به هر چهار نمازگزار شلیک می‌شود. در این میان حسین مصطفی که در بین دیگران قرار گرفته، فریادزنان به سالن مسجد خزیده و در تلاش برای گریز، خود را به اتاق کناری می‌کشد.

تارنت وارد اتاق شده، اسلحه‌اش را بیرون آورده و سه گلوله به پشت و سر آقای مصطفی شلیک می‌کند. او به شلیک به نمازگزاران و پر کردن مجدد اسلحه‌اش ادامه می‌دهد. تارنت هم‌زمان با جابه‌جا شدن در مسجد، قربانیان را بررسی می‌کند که مطمئن شود کشته شده‌اند و به آن‌هایی که زخمی یا در حرکت هستند، مجدداً شلیک می‌کند.

چهل و چهار تن به خاطر جراحات خود کشته شدند، در حالی که به ۳۵ تن دیگر نیز بر اثر شلیک زخمی شدند. تارنت سپس با سرعت بالا و در مواردی در جهت خلاف جاده، شروع به رانندگی به سمت مرکز اسلامی لینوود کرد، جایی که وحشی‌گری‌ او ادامه پیدا کرد.

او به گروهی از مردم هم که در کنار یک ماشین ایستاده بودند، شلیک کرد که یکی از آن‌ها بر اثر اصابت گلوله به سر، به زمین افتاد. او سپس دو تن دیگر را هم کشت و از پنجره به داخل مسجد شلیک کرد.

این مهاجم به اتاق اصلی نمازگزاران در این مسجد وارد شد و شروع به شلیک گلوله کرد. سه تن دیگر هم کشته شدند. زمانی که برای برداشتن مهمات بیشتر به خودرویش برگشت، توسط عبدالعزیز وهاب‌زاده مهاجر افغان مورد تعقیب قرار گرفت که این فرد یکی از اسلحه‌هایی که تارنت به زمین انداخته بود، به دست گرفت. او اسلحه را به سمت شیشه خودروی قاتل پرت و شیشه ماشین او را خورد کرد.

در این مسجد نیز هفت تن بر اثر جراحات گلوله درگذشتند، در حالی که پنج تن دیگر هم بر اثر شلیک زخمی شده بودند. جرایم او حبس ابد در زندان را به همراه دارد، اما کامرون ماندر، قاضی دیوان عالی نیوزیلند می‌تواند او را بدون عفو مشروط، به حبس ابد محکوم کند؛ مجازاتی که هرگز در نیوزیلند مورد استفاده قرار نگرفته است.

این دادرسی قرار است چهار روز به طول بیانجامد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=161144

ثبت نظر

-