احیای تالاب هامون در پنج سال

  • کد خبر : 158528
  • 02 شهریور 1399 - 1:53
احیای تالاب هامون در پنج سال

کد خبر: ۱۶۱۶۷۸

تاریخ انتشار: شنبه ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ – ۲۱:۳۶

سازمان حفاظت محیط‌زیست، برنامه عمران سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا پروژه‌ای پنج ساله با هدف احیای تالاب هامون را آغاز کردند.

به گزارش نیوز، احمد لاهیجان زاده معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در جلسه آنلاین افتتاحیه این همکاری که با حضور نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران (UNDP)، نماینده اتحادیه اروپا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان و همچنین نمایندگان وزارتخانه های مربوطه، تالاب ها را موهبتی الهی و شاهکار خلقت خواند و افزود: پروژه بین‌المللی احیای تالاب هامون یک فرصت گرانبها برای کشور، به ویژه استان سیستان و بلوچستان است که با تمرکز روی تجارب ملی و بین‌المللی در حوزه‌های آب، خاک و احیای تالاب‌ها و اجرای پروژه‌های سازگار با کم‌آبی و متناسب با اقلیم منطقه، ضمن احیای یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های تالابی منطقه نسبت به ارتقا معیشت، اقتصاد جوامع محلی و کاهش اثرات گرد و غبار در پیرامون تالاب اقدام اساسی کند.

وی نقش تالاب ها را در زندگی انسان بسیار پر اهمیت توصیف کرد و با بیان این که نخستین تمدن های بشری در کنار تالابها شکل گرفته است، اظهار داشت: پروژه احیای تالاب هامون یک فرصت برای کشور و استان سیستان و بلوچستان است تا با استفاده از تجارب ملی و همچنین کمک های بین المللی، ضمن احیای یکی از بزرگترین اکوسیستم های منطقه، بتواند بر معیشت، اقتصاد محلی و جلوگیری از مشکلاتی نظیری گرد و غبار محلی موثر باشد.

لاهیجان زاده افزود: تالاب هامون یکی از تالاب‌هایی است که به شدت تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته است و این مشکلات زیست‌محیطی، معیشت‌ و فرصت‌های شغلی اقشار مختلف به ویژه زنان و جوانان را تحت تاثیر قرار داده است.

معاون دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست، با تاکید بر این که وجود هامون برکت و نبود آن مشکلاتی نظیر مهاجرت و گرد و خاک خشکسالی در پی دارد، گفت: محدودیت دسترسی به منابع آب و وزش بادهای موسمی شرایط سختی را برای ساکنان آن منطقه به وجود آورده و این وضعیت باعث توقف کامل فعالیت‌های درآمدزا در بسیاری از روستاهای منطقه شده است.

وی با بیان این که همکاری اتحادیه اروپا در تامین بودجه لازم برای اجرای پروژه هامون به عنوان یک پروژه مشارکتی است، اظهار داشت: این پروژه مشارکتی با رویکرد منطقه- محور را فراهم آورده است و در چارچوب آن می‌توان فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌های مدیریت پایدار آب و خاک، بهبود راه‌های کسب درآمد سازگار با اقلیم را به صورت آزمایشی اجرا کرد.

لاهیجان زاده این پروژه را دارای سه مولفه اصلی توسعه ظرفیت و هماهنگی، مدیریت پایدار آب و خاک و کشاورزی سازگار با اقلیم و معیشت‌های جایگزین دانست و افزود: در این پروژه پنج‌ ساله، برنامه توسعه ملل متحد شریک اجرایی اتحادیه اروپا بوده و مدیریت بودجه را برعهده دارد و فعالیت‌های اجرایی توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران و تیم تخصصی مدیریت پروژه هدایت می‌شود.

در ادامه جلسه مسئول سیاست همکاری‌های بین‌المللی و توسعه کمیسیون اروپا (DEVCO) گفت: اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران منافع مشترک بسیاری دارند و طی سال‌های اخیر روابط دوجانبه بسیار پیشرفت کرده است.

لئوپولد گریشندر افتتاح پروژه تالاب هامون را یکی دیگر از نمونه‌های همکاری اتحادیه اروپا و ایران عنوان کرد و اظهار داشت: آرزوی ما ادامه و گسترش این همکاری‌های ثمربخش است.

همچنین در بخش دیگری این جلسه، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران گفت: سوابق همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) نشان می‌دهد این دو نهاد به اتفاق می‌توانند نقش مهمی در کاهش آثار تغییر اقلیم ایفا کنند.

کلودیو پروویداس با بیان این که استان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر آثار تغییر اقلیم، بلایای طبیعی و فاکتورهای انسانی قرار گرفته است، اظهار داشت: بهبود مدیریت منابع طبیعی بایستی همزمان در ارتباط تنگاتنگ با بهبود شرایط معیشت مردم محلی باشد.

وی افزود: ما از بودجه سخاوتمندانه‌ای که اتحادیه اروپا به این پروژه اختصاص داده بسیار متشکریم و به اتفاق هم، در مسیر دستیابی به نتایج ملموس و آثار ماندگار، همکاری خواهیم کرد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=158528

ثبت نظر

-