نحوه محاسبه وزن و قیمت ورق استیل

  • کد خبر : 158132
  • 01 شهریور 1399 - 18:44
نحوه محاسبه وزن و قیمت ورق استیل

 تعداد دسته بندی‌های ورق استیل به قدری زیاد است که گاهی تنها با تغییر درصد یک عنصر می توان ده‌ها نوع از ورق استیل را روانه بازار نموده و برای هر یک شناسنامه منحصر به فردی نیز صادر نمود، که البته هر کدام ازین عوامل تعیین کننده قیمت ورق استیل می باشد.

نحوه محاسبه وزن ورق استیل

ورق استیل از جمله پرکاربردترین آلیاژهای مورد استفاده در صنعت می باشد. از صنایع مرتبط با غذا و نوشیدنی گرفته تا صنایعی چون نفت، گاز و پتروشیمی که به شکل عمده از انواع ورق استیل در ابعاد و ضخامت های مختلف بهره می گیرند. یکی از مهم ترین نکات در مورد ورق استیل، محاسبه وزن این آلیاژ می باشد. علت اصلی آن بر میگردد به این نکته که مهم ترین پارامتر در تعیین قیمت ورق استیل، در مرحله اول محاسبه وزن ورق استیل می باشد.

این تعیین وزن علاوه بر روش عملی که همان وزن کشی بر روی باسکول می باشد، یک روش تئوری نیز دارد که با توجه به حاصلضرب ابعاد ورق استیل (ضخامت، طول و عرض) در جرم حجمی (چگالی) آلیاژ استیل که در برخی موارد ۷٫۸ و در برخی موارد نیز ۸ در نظر گرفته می شود (با توجه به گرید ورق استیل) صورت می پذیرد. فرمول تعیین وزن ورق استیل که نتیجه آن را در قیمت ورق استیل خواهیم دید، در ذیل آمده است:

وزن ورق استیل (به کیلوگرم) = طول (میلیمتر) تقسیم بر ۱۰۰۰ * عرض (میلیمتر) تقسیم بر ۱۰۰۰ *ضخامت (میلیمتر) * چگالی ورق استیل

به عنوان مثال وزن ورق استیل ۳۰۴ با ابعاد ۲ * ۱۵۰۰ * ۶۰۰۰  میل به شرح زیر می باشد:

چگالی ورق استیل ۳۰۴ تقریبا ۷٫۸ در نظر گرفته می شود:

۲ * ۱٫۵ * ۶ * ۷٫۸ = ۱۴۰ کیلوگرم (تقریباً)

که این مقدار در قیمت مصوب به ازای هر کیلوگرم ضرب شده و نهایتاً قیمت ورق استیل تعیین می گردد.

بورس ورق استیل

ورق استیل یکی از پرکاربردترین آلیاژهای زیرمجموعه استیل می باشد. بورس ورق استیل نیز طبیعتاً در بازار، یکی از مهم ترین مشاغل در زمینه تبادلات تجاری از قبیل واردات، خرید و فروش انواع ورق استیل و سایر مشتقات این آلیاژ می باشد. ورق استیل با تنوع گسترده ای که دارد، از انواع نگیر در ضخامت ها، ابعاد و سطوح مختلف گرفته تا انواع بگیر آن که در قالب کویل، پلیت، شیت فابریک و شیت برشی قابل عرضه می باشد.

اغلب مهم ترین ورق های استیل از کشورهای مختلف دنیا وارد ایران شده و به نیاز تولید کنندگان پاسخ داده است. ورق استیل اسپانیایی، ورق استیل تایوانی، ورق استیل آفریقای جنوبی، ورق استیل چینی و . . . از جمله مهمترین ورق های استیل وارداتی بوده که کیفیت آنها بر کسی پوشیده نمی باشد. در حال حاضر بورس ورق استیل شامل انواع ورق استیل ۳۰۴، ۳۰۴L، ورق استیل ۳۱۶، ۳۱۶L، ورق استیل ۳۲۱، ورق استیل ۳۰۹S، ورق استیل ۳۱۰S، ورق استیل ۴۸۴۱، ورق استیل ۴۳۰ و ورق استیل ۴۱۰ در سطوح براق، خشدار روکشدار، مات، طرحدار و . . . می باشد.

ورق استیل-گروه قلز

بنگاه ورق استیل

انبار نگهداری یا اصطلاحاً بنگاه، معمولاً شامل محیطی بسیار عظیم بوده که انواع ورق استیل با توجه به نوعی که دارند، در قسمت های مختلف آن نگهداری می شوند. هر بنگاه ورق استیل شامل چندین سوله بوده که اولویت نگهداری غالباً با انواع ورق استیل بگیر می باشد. اگرچه این نوع از ورق استیل به راحتی دچار زنگ زدگی نمی شود، اما بهتر است در فضاهای سرپوشیده انبار و نگهداری شوند تا در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی مصون باشند.

از طرفی فضای باز در بنگاه استیل نیز دست کمی از فضای سرپوشیده از لحاظ مساحتی نداشته و چه بسا بیشتر نیز می باشد. البته این موضوع در مورد انواع ورق استیل، خصوصاً نگیر موضوع حائز اهمیتی محسوب نمی گردد. شرایط مختلف آب و هوایی از جمله برف، باران و . . . تاثیر خاصی بر روی ورق استیل نگیر نداشته و آسیبی به آن وارد نخواهد کرد. ورق استیل که معمولاً به ۳ صورت کویل، شیت فابریک و شیت برشی می باشند، در بنگاه ورق استیل، اگر داخل سوله نگهداری شوند، با جرثقیل های سقفی و در صورتی که در فضاهای باز قرار داشته باشند، با استفاده از لیفت تراک حمل و جابجا می شوند.

نکته مهم قابل ذکر در مورد بنگاه ورق استیل، وجود قسمتهایی جهت برشکاری انواع ورق استیل می باشد. معمولاً دستگاههای برش ورق استیل که از نوع گیوتینی می باشند، به دو نوع تقسیم شده که نوع اول جهت برش ورق های نازک و نوع دوم جهت برش انواع ورق استیل ضخیم می باشد.

گروه فلز

جمع بندی در خصوص قیمت ورق استیل

با وجود استانداردهای متنوع و انواع مختلفی از ورق استیل، صنایع مختلف می بایست با مطالعه مشخصات فنی آنها به صورت کمی اقدام به انتخاب نمونه مناسب برای خود نمایند. این ورق‌ها بسته به ضخامت و آلیاژهای مورد استفاده قیمت‌های مختلفی را نیز دارا بوده و از این نظر بهتر است قبل از اقدام به خرید حتماً درباره استانداردهای به کار رفته در آنها مطمئن شوید.

صنعت ساخت ورق استیل یکی از صنایع بسیار بزرگ و قدرتمند در جهان است که در سال‌های اخیر کشورهای آسیایی نیز با تولیدات خود وارد عرصه رقابت در این مقوله شده اند. از این رو در انتخاب برند ورق استیل نیز می بایست دقت لازم را داشته باشید.

گروه فلز، مجموعه ای پیشگام و متخصص در زمینه واردات و عرضه انواع ورق استیل بوده که هدف اصلی آن خدمت رسانی به صنایع کشور می باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=158132

ثبت نظر

-